به تازگی نظرسنجی بزرگی از سوی «diaNEOsis » که با عنوان «یونانی ها در سال ۲۰۲۴ چگونه فکر می کنند؟» انجام شده که برخلاف سایر نظرسنجی‌ها برای سنجش افکار عمومی، در سطح رویدادهای جاری باقی نمی‌ماند، بلکه عمیق‌ترین ارزش‌های یونان را ارزیابی می‌کند.

یونانی ها در سال ۲۰۲۴ چگونه فکر می کنند؟

نظرسنجی بزرگی از سوی «diaNEOsis » که با عنوان «یونانی ها در سال ۲۰۲۴ چگونه فکر می کنند؟» انجام شده که خواندنی و جذاب است. برخلاف سایر نظرسنجی‌ها برای سنجش افکار عمومی، این نظرسنجی در سطح رویدادهای جاری باقی نمی‌ماند، بلکه عمیق‌ترین ارزش‌های جمعیت یونان را شناسایی می‌کند. این شامل سوالات زیادی است که معمولاً بیش از ۷۰ سوال است و بنابراین همیشه همبستگی های جالبی را بین نظرات و گروه های جمعیت نشان می دهد. بنابراین می ‌تواند از بسیاری جهات مفید باشد: یا برای تفسیر رفتارهای خاص یونانی‌ها، برای برنامه‌ریزی اقدامات سیاستی بهتر و هدفمندتر یا صرفاً به عنوان تصویری دقیق از روندها در جامعه یونان است.

علاوه بر نظرسنجی سال  ۲۰۲۴ پنج مورد از این نظرسنجی تا به امروز منتشر شده است. یکی در سال ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ داده های کامل هر موج از نظرسنجی، بسته به شرایط محیطی، اقتصادی، سیاسی و یا شرایط دیگرداشته و می تواند چگونگی تغییر جامعه یونان را دنبال کند. از سال ۲۰۱۵، در بحبوحه بحران دهه قبل، و تا به امروز، پس از یک بیماری همه گیر و در شرایط ژئوپلیتیکی شکننده، یونانیان نظر خود را در مورد چندین موضوع تغییر داده اند، اما در مورد برخی دیگر نیز ثابت قدم مانده اند. غنای داده ها و در نتیجه ارزش تحقیق با اضافه شدن امواج جدید افزایش می یابد. «یونانی ها چه فکر می کنند؟» نیز دیدگاه بسیار جالبی را در مورد تعدادی از مسائل ارائه می دهد. در واقع موج خاص به دلیل حجم بالای نظرسنجی توسط شرکت Metron Analysis  در سه قسمت انجام شد. بخش اول در زیر منتشر شده است که حاصل مصاحبه های تلفنی و آنلاین با نمونه ای متشکل از ۱۱۰۲ نفر است که بین ۱۵ تا ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴ انجام شده است. پاسخ دهندگان به موضوعات جالب بسیاری مانند تغییرات آب و هوا و محیط زیست، فناوری و هوش مصنوعی پاسخ می دهند. حقوق زنان و زوج‌های همجنس، دیدگاه‌های جمعیتی و جوانان، مشارکت سیاسی و اعتماد به نهادها مورد توجه قرار گرفته است.

تهدیدات، آب و هوا و محیط زیست این نظرسنجی با درخواست از پاسخ دهندگان آغاز می شود تا حداکثر دو موضوع را انتخاب کنند که آنها آن را بزرگترین تهدید برای آینده یونانی ها می دانند. اولین پاسخ به وضعیت اقتصاد کشور مربوط می شود - تقریباً از هر ۲ نفر ۱ نفر اقتصاد را به عنوان «تهدید اصلی» انتخاب کردند. این در واقع درصدی است که تقریباً دو برابر دسامبر ۲۰۱۹ و تقریباً ۱۰ واحد بیشتر از فوریه ۲۰۲۲ است. به نظر می رسد دومین تهدید مهم مشکل جمعیتی و کاهش ۳۶.۷ درصدی جمعیت در گزارش های کلی باشد. از هر ۵ نفر ۱ نفر از آن به عنوان یک تهدید یاد می کند با این حال، هنگامی که نظرسنجی از پاسخ دهندگان می خواهد که حداکثر دو موضوع را انتخاب کنند که بزرگترین تهدید را به وجود می آورند، نه به طور خاص برای آینده یونان بلکه برای آینده کل کره زمین، از هر ۱۰ نفر ۴ نفر «نابرابری ها و مشکلات اقتصادی» را انتخاب می کنند که در رتبه دوم قرار دارند. گزارش های کلی ۱ از ۲ تغییر آب و هوا را انتخاب می کند که محبوب ترین پاسخ است.

این تحقیق به کاوش عمیق‌تر در موضوعات مرتبط با تغییرات اقلیمی ادامه می‌دهد و هم تلاش می‌کند تا با جزئیات بیشتر میزانی را که شهروندان آن را به عنوان یک خطر بزرگ برای آینده درک می‌کنند و اینکه خودشان در مورد این مشکل چه می‌کنند. به نظر می‌رسد اکثر پاسخ‌دهندگان تغییر آب و هوا را یک مسئله بسیار جدی می‌دانند: آنها اظهار می ‌کنند که تغییرات آب و هوایی در حال حاضر بر زندگی ما تأثیر منفی می‌ گذارد یا اینکه در آینده بر آنها تأثیر منفی خواهد گذاشت. (به ترتیب ۴۳٪ و ۴۴.۶٪).

با این حال، کسانی هستند که عقیده مخالف دارند: از هر ۱۰ نفر یک نفر معتقد است که تغییرات آب و هوایی بر زندگی آنها تأثیری نمی گذارد و نخواهد داشت. بر اساس این نظرسنجی، به نظر می‌رسد که جوان‌ترها و تحصیل ‌کرده‌ها بیشتر از تأثیرات فوری تغییرات آب و هوایی آگاه هستند. هنگامی که نظرسنجی نظرات شناخته شده ای را به پاسخ دهندگان ارائه می دهد و از آنها می خواهد موافقت یا مخالفت خود را بیان کنند، اکثر آنها (۹۴.۷ درصد) پاسخ می دهند که تغییر اقلیم یک موضوع جهانی است که چارچوب جدید و سخت گیرانه تری برای مقابله با آن مورد نیاز است.   از هر ۱۰ نفر، ۷ نفر احساس می کنند جان و مال آنها در خطر است. همچنین، به نظر می‌رسد پاسخ‌دهندگان می‌دانند که تغییرات آب‌وهوایی به طور قابل‌توجهی با حیات دریایی و اقیانوس‌ها مرتبط است: از هر ۱۰ نفر ۹ نفر می‌گویند که بر دریاها و اقیانوس‌ها تأثیر می‌گذارد و به همین ترتیب، ۷۶ درصد معتقدند که کشورهای ساحلی مانند یونان بیشتر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

به نظر می ‌رسد برخی نظریه‌ ها و نظرات بین پاسخ ‌دهندگان اختلاف بیشتری ایجاد می ‌کند. از هر دو نفر یک نفر معتقد است که تغییرات آب و هوایی «اختراع کشورهای ثروتمند به بهای هزینه فقرا» است، در حالی که ۱ از ۴ نفر معتقدند که تغییرات آب و هوا مشکلی غیر قابل حل است. پاسخ های فوق نشان می دهد که درصد بسیار زیادی از جمعیت یونان به ابعاد مشکل پی می برند. اما اگر آنها اینقدر آگاه هستند، خودشان دقیقاً در مورد مشکل و به طور کلی در مورد محیط زیست چه می کنند؟ درصد زیادی از پاسخ دهندگان پاسخ می دهند که از لامپ های کم مصرف (۹۳.۳٪)، بازیافت (۹۲.۲٪)، که استفاده از پلاستیک (۸۴.۳٪) و آب (۶۵.۵٪) را محدود کرده اند، استفاده می کنند. درصد کسانی که می گویند در پاکسازی و احیای جنگل ها شرکت می کنند، اگرچه از سال ۲۰۱۹ دو برابر شده است، اما به طور قابل توجهی کمتر و ۴۴.۷ درصد است.

 با این حال، دو رفتار وجود دارد که به ویژه انرژی بر هستند و بنابراین برای آب و هوا مهم هستند، اما با عادات بسیار بادوام نیز مطابقت دارند: استفاده از ماشین و خوردن گوشت. یونانیان چگونه به جای آنها پاسخ می دهند؟ ۶۱٪ می گویند که کمتر با ماشین سفر می کنند و ۵۳.۷٪ می گویند که مصرف گوشت خود را کاهش داده اند - اعداد در اینجا کمتر قابل توجه است. در واقع، این اعداد در طول زمان، از سال ۲۰۱۹، در همان سطوح باقی مانده اند.

علاوه بر رفتارهای خانوار، انتخاب های محوری تری نیز وجود دارد که کشورها در رابطه با تغییرات آب و هوایی انجام می دهند. مطمئناً مهمترین آنها انتقال انرژی به اشکال «پاک تر» انرژی است. این سئوالی است که به چیزهای زیادی بستگی دارد: از موقعیت جغرافیایی و منابع موجود کشورها گرفته تا درآمد ملی آنها و اتحادهای بین المللی. اما در دموکراسی ها، نظرات و میزان آگاهی شهروندان در مورد اشکال «پاک» انرژی تا حدی مشخص می کند که دولت ها تا کجا می توانند در این گذار پیش بروند. در این سؤال که «یونان از کدام منابع طبیعی برای تولید انرژی استفاده کند؟»، اکثریت بزرگ (۸۳.۹٪) به خورشید، هوا (۴۷٪) و آب (۲۵.۱٪) اشره می کنند. سوخت‌های فسیلی با ۱۸.۱ درصد در رتبه چهارم قرار دارند و به نظر می‌رسد در میان افرادی با سطح تحصیلات پایین‌تر و کسانی که خود را در سمت راست طیف سیاسی قرار می‌دهند، محبوبیت بیشتری دارند.

آقای Panagis Panagiotopoulos  در تحلیل خود می‌گوید: «عقلانی و متعارف با سیاست‌های اروپایی و استراتژی ‌های ملی پاسخ ‌هایی برای تولید انرژی هستند. آنها مردمی بسیار آگاه را در مورد مسائل پایداری نشان می‌دهند، با اسطوره ‌شناسی ثروت نفتی ناگفته در زیرزمین یونانی که بر ارزیابی اولویت‌ها تأثیر نمی‌گذارد.» فناوری و هوش مصنوعی به نظر می رسد در رتبه بندی تهدیدات آینده کشور، تحولات فناوری چه به عنوان گزینه اول و چه به عنوان گزینه دوم خواهد بود. تنها ۳ درصد از مردم را نگران کرده است. با این حال، با فاصله گرفتن از تصویر "کوچک" یونان، به اولویت بندی تهدیدها در سطح کل جهان، نگرانی به وضوح بیشتر است.  فناوری ۱۰ درصد از کل گزارش ها را تشکیل می دهد و در ردیف چهارم قرار دارد. پیشرفت‌های فناوری، که اخیراً «انفجار» برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی مانند ChatGPT  بود، احتمالاً یونانی ‌ها را نگران می‌کند، اما توسط همه به عنوان یک تهدید یا حداقل، نه تنها به عنوان یک تهدید تلقی نمی‌شود.

این نظرسنجی سئوالات متعددی را به نظرات پیرامون هوش مصنوعی اختصاص داده است که در دو سال اخیر تا حدودی بحث عمومی را به خود مشغول کرده است. وقتی در این نظرسنجی از پاسخ دهندگان پرسیده می شود که آیا هوش مصنوعی به آنها احساسات منفی می دهد یا مثبت، احساسات منفی با ۵۰.۶ درصد پیشتاز است. با این حال، ۳۸.۷٪ نیز پاسخ می دهند که هوش مصنوعی باعث ایجاد احساسات مثبت در آنها می شود. ­ اما یونانیان آیا فکر می کنند هوش مصنوعی چگونه بر زندگی آنها تأثیر می گذارد؟ اکثر آنها بر این باورند که تأثیر مثبتی بر سلامت آنها (۶۲.۴٪)، مدیریت زمان شخصی آنها (۵۸.۵٪) و به طور جزئی تر، اقتصاد کشور (۴۶.۵٪) و انتخاب های سرگرمی آنها (۴۴.۵٪) خواهد داشت.

 بر این اساس، بیشتر بر این باورند که هوش مصنوعی بر بازار کار (۶۹.۷ درصد)، بر جامعه (۵۳.۶ درصد) و با حاشیه کمتر، بر کار خود پاسخگو (۴۶ درصد) تأثیر منفی خواهد گذاشت. اما گروه هایی که دیدگاه های خوش بینانه و بدبینانه را «رهبر» می کنند، چه کسانی هستند؟ کسانی که بیشتر از همه در مورد تأثیرات هوش مصنوعی بر سلامتی مثبت هستند، از نظر سن جوان‌ترین و کسانی هستند که سطح تحصیلات بهتری دارند، یعنی کسانی که احتمالاً با کاربردهای مربوط به آن نیز آشنایی بیشتری دارند. برعکس، وقتی صحبت از تأثیرات منفی هوش مصنوعی بر بازار کار می شود، به نظر می رسد زنان بدبین تر از مردان هستند. به همین ترتیب، به نظر می رسد سنین بازدهی بالاتر، ۴۰ تا ۶۴ سال، بدبین تر هستند. احتمالاً، این نتیجه نشان دهنده اضطراب شخصی آنها است که هوش مصنوعی ممکن است به زودی نحوه کار آنها را تغییر دهد. نظرسنجی در مورد هویت های جدید نیز سوال می کند. این موضوعی است که اخیراً بحث عمومی را نیز به خود مشغول کرده است و چندان ارتباط مستقیمی با تحولات فناوری ندارد. با این حال، اغلب با تئوری های توطئه در مورد اینکه چگونه فناوری می تواند بر زندگی ما تأثیر منفی بگذارد، مرتبط است. ۸ نفر از هر ۱۰ یونانی موافق هستند که شناسه های جدید "مدرن سازی" بر اساس "مقررات اروپایی" هستند.

کم نیستند کسانی که موافق هستند که کنترل اطلاعات شخصی شهروندان دلیل مهمی برای صدور شناسه جدید است. (۵۶.۲%) زوج های همجنس این نظرسنجی قبل از رای گیری برای تمدید حق ازدواج برای زوج های همجنس در ۱۵ فوریه سال جاری برگزار شد. با این حال، نظرسنجی بین ۱۵ تا ۳۰ ژانویه، یعنی کاملاً نزدیک به رای گیری و مطمئناً، در حالی که بحث عمومی مربوطه ادامه داشت، انجام شد. در این دوره نظرات به شدت قطبی شنیده شد و عبارات شدیدی به کار رفت. در این زمینه، ارزش ویژه ای دارد که حمایت از ازدواج بین زوج های همجنس در بالاترین حد (۶۰ درصد) ثبت شده است. حمایت از به رسمیت شناختن قانونی هویت جنسیتی در مقیاس مشابهی با ۶۱.۴ درصد است که از سال ۲۰۱۶ به طور پیوسته در حال افزایش است.

حمایت از تولید مثل توسط زوج‌های همجنس، اگرچه از سال ۲۰۱۹ به بعد به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، اما در همان سطوح سال ۲۰۲۲ باقی مانده است، حتی کاهش حاشیه‌ای را نشان می‌دهد: ۳۵.۸ درصد از پاسخ‌دهندگان با آن موافق هستند. پاناگیس پاناژیوتوپولوس در تحلیل خود می نویسد: «در اینجا یک انکار مشخص از دسترسی زوج های همجنس به وضعیت خانواده متعارف و رویکردی محدود به مفهوم تعیین سرنوشت وجود دارد. به اعتقاد او، «به نظر می ‌رسد ابراز وجود وقتی که مربوط به افراد دیگر، در این مورد خاص، کودکان باشد، قابل قبول نیست. حقوق زنان و آزار جنسی پیش از این در سال ۲۰۱۸، نظرسنجی «یونانی ها چه فکر می کنند» شامل چندین سوال هم در مورد حقوق زنان و برابری جنسیتی در محل کار و هم در مورد پدیده آزار جنسی بوده است و نتایج همیشه جالب است.

 در مورد آزار جنسی، تقریباً از هر ۳ نفر ۱ نفر می گویند که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند و این درصد از سال ۲۰۱۸ که برای اولین بار این سوال در این نظرسنجی پرسیده شد تقریباً ثابت مانده است. همانطور که ۳۷.۵ زنان گزارش می دهند که آنها بیشتر مورد آزار جنسی قرار می گیرند، با این حال، درصد غیر قابل ملاحظه ای از مردان، (حدو ۱ نفر از هر پنج نفر) نیز اظهار می کنند که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند.

از سال ۲۰۲۲ همچنین سوالاتی در مورد حوادث خشونت علیه زنان وجود دارد. در سال‌های اخیر، چنین حوادثی در رسانه‌های جمعی و رسانه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته و نظرات گسترده‌ای درباره آن‌ها منتشر شده است. این موضوع چه تاثیری بر افکار عمومی داشته است؟ در پرسش مربوط به «یونانی ها چه فکر می کنند»، ۴۳ درصد معتقدند که روند رو به افزایش خشونت علیه زنان وجود دارد و۵۶.۳ درصد معتقدند که حوادث مشابهی در گذشته اتفاق افتاده است، اما اکنون بیشتر دیده می شود.

از هر ۳ نفر ۲ نفر فکر می کنند که احکام شدیدتر باعث کاهش جرم می شود البته این سئوال خاص فقط به جرایم علیه زنان مربوط نمی شود، بلکه به طور کلی به همه جرایم مربوط می شود. علاوه بر این، این نظرسنجی از پاسخ دهندگان نظر خود را در مورد چندین موضوع مرتبط با مشارکت زنان در نیروی کار و برابری جنسیتی می‌خواهد. در اینجا یونانی ها بسیاری از کلیشه ها را رد می کنند.

بیش از ۹ نفر از هر ۱۰ نفر موافق هستند که مادران و پدران مسئولیت های مراقبت از کودکان به شکل برابر دارند و ۸۷ درصد معتقدند زنان باید بتوانند کار کنند. ۸۰.۷ درصد با این دیدگاه که مردان کارآمدتر و متعهدتر به کار خود هستند، و اینکه مردان در تصمیم گیری های مهم توانایی بیشتری نسبت به زنان ندارند، موافق نیستند. ۷۶.۴ درصد اعتراف می کنند که کار در خانه ارزشی برابر با کار حرفه ای دارد. اما هنوز اکثریت (۵۷٪) موافقند که هیچ تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد. با این حال، به نظر می رسد اکثر پاسخ دهندگان دچار توهم نیستند و فکر نمی کنند که همه مشکلات حل شده است. اکثریت (۵۶.۳) موافق نیستند که مردان و زنان فرصت های شغلی یکسانی دارند. ­

از نقطه نظر تغییرات در طول زمان در مقایسه با اندازه ‌گیری‌های قبلی (سال ۲۰۱۹ )، به نظر می‌رسد در رابطه با این دیدگاه‌های کلیشه‌ای تغییر چندانی نکرده است. با دو استثنا: به طور قابل توجهی ۳۷.۶ درصد فکر می کنند که بهترین شغل برای یک زن در بخش دولتی است. کمتر از نیمی (احتمالا) موافق هستند که زنان از گرفتن پست های بالای مسئولیت اجتناب می کنند.

در خصوص دین و اینکه «یونانیان چه باور دارند؟» از آغاز آن، در سال ۲۰۱۵، شامل سوالاتی در مورد دین و رابطه با خدا است. در موج اخیر، مطابق با اندازه گیری های قبلی، از هر ۱۰ نفر ۸ نفر می گویند که به خدا ایمان دارند. همچنین جالب است که از هر ۱۰ نفر ۲ نفر صریح اظهار می کنند که به خدا اعتقاد ندارند. از سوی دیگر، البته فقط گروه اندکی هستند که می گویند که در مورد ایمان خود با دیگران آشکارا صحبت می کنند. ۸۲.۹ درصد کسانی است که اظهار می‌کنند وقتی خود یا اعضای خانواده‌شان مریض می‌شوند، عبادت (دعا) می کنند.

آقای Panagis Panagiotopoulos  یک محقق یونانی معتقد است «این آمار چشمگیری است. این یک نیاز شدید متافیزیکی و وجودی را آشکار می کند و حتی بیشتر از آن عدم تمایل مصاحبه شونده به افشای چیزی تا این حد درونی را نشان می دهد. با این حال، نباید فریب خورد و عجولانه به این جمعیت برچسب «سیستماتیک مذهبی» زد. البته آیا باید چنین فرض کرد که چنین چیزی به معنای پایبندی به یک آموزه یا اعتقاد ساختاریافته و سازمان یافته است. از این حیث ۲۲.۵ درصد کسانی که عبادت مذهبی نمی کنند.»

در موضوع «جوانان و مشکل جمعیتی»، یونانی‌ها مشکل جمعیتی و کاهش جمعیت را تهدیدی بسیار مهم برای آینده کشور می‌دانند - در کل ارجاع‌ها به سئوال مربوطه در رتبه دوم قرار دارد. جمعیت شناسی یک مشکل به خصوص پیچیده است که بسیاری از جنبه های زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد. از جمله بر اقتصاد، ترکیب جامعه، تنظیم خانواده و دولت رفاه تأثیر می گذارد. این پژوهش با چند پرسش بر زندگی و موانع پیش روی جوانان متمرکز است، زیرا اساساً آنها با پیامدهای مشکل جمعیتی مواجه خواهند شد. لازم به ذکر است که از مردم می خواهد مهمترین مشکلات جوانان را مشخص کنند. به نظر می رسد دستمزدهای پایین (۴۱.۱٪) مهمترین، پس از آن بیکاری (۳۹.۶٪) و آینده حرفه ای و بیمه (۳۶.۲٪) باشد.

 در نظرسنجی مربوطه در سال ۲۰۲۲، ترتیب در بالای صفحه معکوس شد: پیش از آن بیکاری با ۶۶.۵٪ بود که اکنون به نظر می رسد به عنوان یک مشکل جوانان با بیش از ۲۵ واحد کاهش گزارش شده است. دستمزدهای پایین نیز نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش می یابد اما بسیار کمتر، تنها حدود ۴ واحد کاهش می یابد و از رتبه دوم به اول می روند.

همچنین در مورد نارسایی‌های سیستم آموزشی این نظر سنجی نشان می دهد: «آنچه قابل توجه است، افزایش بزرگی است که از نظر پاسخ‌های مربوط به عدم کفایت سیستم آموزشی (از ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۳۱.۶) ثبت شده است. علاوه بر شناخت آسیب شناسی های مزمن سیستم آموزشی یونان، نشان دهنده اضطراب در مورد ناتوانی آن در پاسخگویی به تحولات کنونی بازار کار جهانی و هر چیزی است که به تغییرات تکنولوژیکی مربوط می شود.

سایر مسائلی که به عنوان مشکلات جوانان ذکر شده است، سلامت روان ضعیف (۲۳.۴ درصد)، مسکن (۱۳.۲ درصد) و تنهایی (۶.۸ درصد) است. با این حال، این نظرسنجی یک سری سؤالات استاندارد را نیز برای مردم تکرار می‌کند: ابتدا می‌پرسد چند فرزند دارند و سپس می‌خواهند چند فرزند داشته باشند. در سؤال «چند فرزند دارید؟»، میانگین پاسخ بسیار نزدیک به نرخ باروری کشور است همانطور که در آمار رسمی میزان باروی ۱.۴ درصد را نشان می دهد. هنگامی که نظرسنجی به سطح میل تبدیل می شود، پاسخ ها تا حدودی... حداکثری هستند: پاسخ دهندگان می گویند که به طور متوسط ‌دوست دارند ۲.۶ فرزند داشته باشند، که بسیار بیشتر از ۲.۱ است که محدودیت جایگزینی جمعیت را تشکیل می دهد.

اما چرا این شکاف مشاهده می شود؟ چرا جوانان امروزی آنقدر که دوست دارند بچه ندارند؟ در سئوال مرتبط درباره موانع پیش روی جوانان در ایجاد خانواده، در مجموع گزارش ها، ۸۰.۲ درصد مشکل اقتصادی در رتبه نخست قرار دارد. تقریباً ۱ نفر از ۳ نفر به فقدان زیرساخت های مرتبط مانند مهدکودک ها اشاره می کند (۲۹.۴٪ ) با این حال نسبت به سال ۲۰۱۹ که ۲۱٪ بود به طور قابل توجهی افزایش یافته است. درصد مشابهی از کسانی که معتقدند «زوج‌های امروزی اولویت ‌های دیگری دارند» (۲۳.۷ درصد) و همچنین کسانی که معتقدند زوج‌های جدید بچه‌های کمتری دارند، وجود دارند، زیرا می‌ترسند این کودکان در چه دنیایی بزرگ شوند. ( ۲۴.۴ درصد)

       در این نظرسنجی مشارکت سیاسی و اعتماد به نهادها بخش با این پرسش که «یونانی ها چه باور دارند» با چندین سؤال مطرح می شود. اما پاسخ شهروندان به سوالات مربوطه چیست؟ همانطور که احتمالاً انتظار می رود، اکثریت (۴۳.۱٪) اعلام می کنند که با یک حزب احساس نزدیکی می کنند، اما بدون اینکه فعالانه از آن حمایت کنند. تنها ۸ درصد می گویند که فعالانه از یک حزب حمایت می کنند. گزارش نتایج تحلیلی یک موسسه آماری (مترون) خاطرنشان می‌کند: «به نظر می‌رسد احساس بی‌تفاوتی در روابط یونانی‌ها با سیاست تثبیت شده است. همانطور که در موج کنونی نظرسنجی به نظر می رسد، اما بدون تفاوت خاصی با موارد قبلی، اکثریت بزرگ فاصله خود را یا از حزبی که انتخاب می کنند و یا از روند انتخابات به عنوان چنین بیان می کنند (۳۴.۷٪ اعلام می کنند که به سادگی در انتخابات رای می دهند. ۷.۸ درصد در انتخابات شرکت نمی کنند/حتی رای نمی دهند.»

در این تحقیق این سئوال مطرح می شود که در خصوص مشکلات کشور مقصر دولت هایی است که ما به آنها رای می دهیم؟ و اگر آنها مسئول نیستند، یونانی ها مشکلات یونان را به چه کسی نسبت می دهند؟ در سوال مربوطه، جای تعجب نیست که دولت و سیاستمداران (۵۲.۷%) و منافع/ اصناف (۴۵.۷%) در مجموع در گزارش پیشتاز هستند. ۴۴.۵ درصد کسانی که می گویند «خود شهروندان» مقصر هستند. ۳۰ درصد پاسخ می دهند «قدرت های بزرگ» مقصر هستند.

در همین بخش از نظرسنجی، از پاسخ دهندگان نیز خواسته می شود که طیفی از دیدگاه ها را در مورد ارزش ها و حقوق بیان کنند. ۴۶.۹ درصد، تقریباً ۱ در ۲، موافق هستند که حقوق اقلیت ها در یونان محافظت می شود. بر این اساس، ۴۲.۴ درصد معتقدند که «شهروندان از تمام آزادی هایی که مشخصه یک دموکراسی است برخوردار هستند»، انتخابی که کاهش بسیار زیادی را نشان می دهد: از ۶۵.۱٪ در سال ۲۰۱۵ و ۵۵٪ در سال ۲۰۱۹. هنوز ۳۰.۳٪ معتقدند که "شهروندان در یک محیط امن زندگی می کنند.

در نهایت، جدول اعتماد به موسسات مورد توجه است. به نظر می‌رسد بیشترین میزان اعتماد در خانواده متمرکز است (۴.۳ از ۵) و کمترین (۱.۹) متعلق به سازمان‌های غیردولتی، احزاب سیاسی، اتحادیه‌های کارگری و رسانه‌های جمعی است که به نظر می‌رسد اعتماد کمتری را به خود جلب می‌کنند.

منبع: dianeosis.org آوریل ۲۰۲۴

Τι Πιστεύουν Οι Έλληνες Το ۲۰۲۴ - Α' Μέρος - Dianeosis

کد خبر 19552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =