۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴

برخی از محققان تالس میلتوسی را پدر فلسفه غرب می دانند زیرا او پیش از سقراط، افلاطون، ارسطو و دیگر فیلسوفان مشهورتر بود. از نقطه نظر زمانی، این درست است. او در واقع اولین فیلسوفی بود که پایه های تفکر فلسفی یونانی را بنا نهاد زیرا تقریباً دو قرن زودتر از همه موارد فوق متولد شد.

Thales of Miletus

از تاریخ تولد و زندگی تالس میلتوسی اطلاع چندانی در دست نیست. والدین او اگزامیاس و کلئوبولینا بودند و احتمالاً ثروتمند بودند. او در شهر میلتوس در یونان باستان ایونی در آناتولی به دنیا آمد. تاریخ تخمینی تولد او بین ۶۲۶ تا ۶۲۰ قبل از میلاد و مرگ او بین ۶۴۵ تا ۵۴۲ قبل از میلاد است. از کارهای تالس چیزی باقی نمانده است. هر آنچه در مورد او می دانیم از منابع بعدی آمده است که برخی از آنها چندان قابل اعتماد نیستند. همچنین می دانیم که در دوران باستان، تاریخ با اساطیر آمیخته بود.

ارسطو (۳۸۴-۳۲۲ قبل از میلاد) اولین کسی بود که میلتوس را به دلیل روش نظام مند، گزاره های دقیق، و مهم تر از همه، برای معرفی استدلال قیاسی، «نخستین فیلسوف» نامید. تالس نه تنها به فلسفه غرب، بلکه به ریاضیات، هندسه و نجوم نیز کمک زیادی کرد. او اولین کسی بود که سنت استفاده از اساطیر را برای توضیح جهان فیزیکی شکست.

بر خلاف اکثر فیلسوفان، تالس از میلتوس تنها به نظریه پردازی علاقه نداشت. او دوست داشت نظریه های خود را در عمل نیز آزمایش کند. او به طور معروف ارتفاع هرم بزرگ جیزه (قدیمی ‌ترین و بزرگ ‌ترین هرم از مجموعه سه ‌گانه اهرام مصر) را با مطالعه سایه آن شمارش کرد.

گفته می شود تالس خورشید گرفتگی ۲۸ مه ۵۸۵ قبل از میلاد را به دقت پیش بینی کرده است. او همچنین صور فلکی را رصد و مطالعه کرد. این شاهکاری بود که در ناوبری دریایی مفید بود. سومین دستاورد مهم نجومی او تعیین مسیر خورشید از یک انقلاب به انقلاب دیگر بود.

تالس برای تحصیل به مصر سفر کرد. مصری ها در هندسه متخصص بودند، همانطور که ساخت و سازهای هرمی ثابت می کند. تخصص تالس در هندسه، ریشه در مصر داشت، زیرا مصریان اولین کسانی بودند که این علم را توسعه دادند. روایت دیگری وجود دارد که تالس ابتدا به مصر رفت و از این رو این مطالعه [هندسه] را به یونان معرفی کرد. او گزاره‌های زیادی را خودش کشف کرد و به جانشینانش اصولی را آموزش داد که در بسیاری موارد زیربنای آن بودند، روش حمله او در برخی موارد کلی‌تر و در موارد دیگر تجربی‌تر بود.

شاید تالس کاربردهای عملی هندسه و ریاضیات را از مصریان آموخته باشد. مصری ها مهارت های عملی بالایی داشتند، اما ارتباط چندانی با تفکر انتزاعی نداشتند. فیلسوف یونانی نقشه برداران زمین را مشاهده می کرد، کسانی که از یک طناب گره دار برای اندازه گیری خود استفاده می کردند. آنها به عنوان طناب کش نیز شناخته می شوند.

اگرچه درک آن در زمان او دشوار بود، اما نمی ‌توانی منکر آن بود که آب یکی از ضروری‌ترین اجزای وجود حیات است. زندگی بدون آب وجود ندارد. به همین ترتیب، هیچ سیاره زمین بدون عنصر آب وجود ندارد. حدود ۲۶۰۰ سال بعد، دانشمندان دریافتند که این سیاره بین ۲.۵ تا ۴.۰ میلیون سال پیش کاملاً پوشیده از آب بوده است. تالس در جستجوی پاسخ در کیهان شناسی یونانیان و مصریان باستان، احتمالاً الگوی مشترکی یافته است. به عنوان مثال، هر دو تمدن، آب را به عنوان یک نیروی بازآفرینی مورد احترام قرار می دادند. هومر در اشعار خود خدایان آب مانند اقیانوسوس و تتیس را پدر و مادر همه موجودات الهی می دانست.

تالس معتقد بود زمین روی آب شناور است و زمین لرزه ها در نتیجه تلاطم اقیانوس ها رخ می دهد. در اساطیر یونانی، خدای دریاها، پوزئیدون، را لرزاننده زمین نیز می‌نامیدند و به‌عنوان مسئول زمین ‌لرزه‌ها شناخته می‌شد. تالس به علت الهی پدیده های طبیعی اعتقاد نداشت. فرضیه های او نشان می دهد که او پدیده ها را رویدادهای طبیعی با علل طبیعی و تبیین های ممکن می دانست. فیلسوف ایونیایی از دیدگاه جدید مشاهده و استدلال خود، آسمان ها را مطالعه کرد. فرضیه های تالس عقلانی و علمی بودند. او اولین کسی بود که به دنبال علم برای خود بود. جهان مدیون توسعه روش علمی فیلسوف ایونی است، زیرا او اولین کسی بود که روش های عملی را قبل از اصول کلی اتخاذ کرد.

منبع: https://greekreporter.com/۲۰۲۴/۰۴/۲۳/thales-miletus-father-western-philosophy/

کد خبر 19800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =