به نظر می‌رسد موضع ترکیه در مورد مجسمه‌های پارتنون در بیست و چهارمین اجلاس کمیته بین‌دولتی یونسکو برای بازگرداندن اموال فرهنگی به کشورهای مبدأ (ICPRCP) می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور عمل کند.

رئیس اداره مبارزه با قاچاق وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در سخنرانی در اجلاس سران یونسکو اظهار داشت که هیچ سندی وجود ندارد که خرید مجسمه‌های پارتنون توسط بریتانیا را قانونی کند. یونان این مجسمه‌ها را می‌خواهد.

نماینده موزه بریتانیا در پاسخ به سؤال مرتبط شبکه SKAI پس از موضع ترکیه در مورد مجسمه‌های پارتنون، پاسخ داد که «موزه بریتانیا تمایل شدید یونان برای بازگرداندن مجسمه‌های پارتنون از لندن به آتن را می‌شناسد. این موضوعی با سابقه بسیار طولانی است و ما احساسات قوی‌ای را که این بحث تضمین می‌کند درک کرده و به آن احترام می‌گذاریم.»

او خاطرنشان کرد که «ما مایلیم روابط جدیدی با یونان ایجاد کنیم و امکان روش‌های نوآورانه کار با دوستان یونانی خود را بررسی کنیم، به این امید که درک مجسمه‌های پارتنون عمیق‌تر شود و همچنان الهام‌بخش مردم در سراسر جهان باشد.» به گفته این نماینده، «موزه بریتانیا بیش از دو قرن است که از مجسمه‌های پارتنون مراقبت می‌کند و سرمایه‌گذاری عمیق روی این مجسمه‌ها چیزی است که ما با شرکای یونانی خود اشتراک نظر داریم. ما امیدواریم که این بتواند مبنایی برای یک رابطه جدید و راه‌حل‌های واقع‌بینانه‌ای باشد که به دنبال آن هستیم.»

طرف ترک در اجلاس یونسکو با اشاره به ویژگی‌های مجسمه‌های پارتنون اعلام کرد: «ما از صمیم قلب می‌خواهیم از هیئت یونانی برای ارائه استدلال‌های خود با شواهد واقعی و ملموس، مانند مورد Glyptos برای بیش از 40 سال، تشکر کنیم. و ما به عنوان رئیس واحد مبارزه با قاچاق میراث فرهنگی ترکیه، از هیچ سندی که این خرید توسط بریتانیای استعمارگر در آن زمان را مشروعیت ببخشد، اطلاع نداریم. بنابراین فکر نمی‌کنم در مورد قانونی بودن آن حتی بر اساس قانون آن زمان بحث شود و از صمیم قلب منتظر جشن گرفتن بازگشت مجسمه‌های پارتنون هستم، زیرا معتقدیم این نشان‌دهنده تغییر نگرش نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی است. قوی‌ترین پیامی که در سراسر جهان داده می‌شود.»

روزنامه حریت ترکیه همچنین تأکید ویژه‌ای بر موضع نماینده آنکارا در مجمع عمومی داشت و خاطرنشان کرد: «حمایت ترکیه از سنگ‌های مرمر یونان که آتن تقریباً 40 سال است در تلاش برای پس گرفتن آن از انگلیس بوده است، مورد استقبال رسانه‌های یونان قرار گرفت.»

منبع: in.gr 4 ژوئن 2024

Βρετανικό Μουσείο: Επιθυμούμε μία «συνεργασία για τον Παρθενώνα» με την Ελλάδα | in.gr

کد خبر 20046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =