فیلمنامه ۳۰۰ تبدیل در قالب یک سریال تلویزیونی در حال ساخت است. به نظر می رسد که «زک اسنایدر» کارگردان، تهیهکننده و فیلمنامهنویس آمریکایی است که بیشتر برای ساخت فیلم ۳۰۰ در سال ۲۰۰۷ و طلوع مردگان در سال ۲۰۰۴ نقش داشت در این سریال نیز حضور داشته باشد. این پروژه در مراحل اولیه است، اما در حال حاضر باعث انتظارات زیادی در بین طرفداران فیلم و کل داستان شده است. زک اسنایدر که در سال ۲۰۰۶ کارگردانی و نویسندگی فیلم ۳۰۰ را برعهده داشت، در حال مذاکره برای کارگردانی و تهیه کنندگی این سریال است.
اسنایدر به دلیل سبک بصری منحصر به فرد و توانایی در انطباق گرافیکی داستان ها با فیلم شناخته شده است انتظارات زیادی برای بازگشت احتمالی او به آن ایجاد شده است. این پروژه می تواند میراث او را بهعنوان یکی از کارگردانان برتر اقتباس های کتابهای مصور بیشتر کند. توانایی او در ترجمه گرافیکی داستان ها به صفحه نمایش بزرگ و اکنون به تلویزیون، جایگاه او را در صنعت سرگرمی تأیید می کند. «دبورا اسنایدر»، یکی از تهیه کنندگان فیلم اصلی، نیز بازخواهد گشت. تاریخ و فانتزی بودن فیلم، میتواند به ترکیب عناصر تاریخی ادامه دهد و نمای دراماتیزه شدهای از تاریخ اسپارت (شهر مشهور باستانی واقع در یونان ) و جنگهای ایران ارائه دهد. برای کارشناسان این نه تنها سرگرم کننده است، بلکه بینندگان را در مورد این رویدادهای تاریخی آموزش می دهد.
فیلم «۳۰۰» بر اساس رمان «فرانک میلر و لین وارلی» بود که به نوبه خود از نبرد ترموپیل الهام گرفته شده بود، این مجموعه رویداد ها و شخصیت های قبل از فیلم را بررسی می کند و زمینه وسیع تری برای تاریخ اسپارت فراهم می کند. اگرچه جزئیات داستان هنوز تایید نشده است، انتظار می رود که این سریال زندگی و مبارزات اسپارتی ها را قبل از وقایع فیلم سال ۲۰۰۶ بررسی کند. این مجموعه فرصتی برای کشف روایتهای جدید در جهان ۳۰۰ ارائه می دهد که می تواند شامل داستانهای دیگر اسپارتی ها یا حتی معرفی جناح ها و دشمنان جدید باشد و دامنه داستان اصلی را گسترش دهد.
در حالی که هنوز بازیگران این فیلم تایید نشده اند، این امکان وجود دارد که شاهد بازگشت برخی از شخصیت های نمادین از فیلم اصلی باشیم. دریافتی بیش از ۴۵۰ میلیون فیلم سال ۲۰۰۶ موفقیت بزرگی بود و بیش از ۴۵۰ میلیون دلار در سراسر جهان در مقابل بودجه ۶۵ میلیون دلاری فروخت. سبک بصری و داستان سرایی چشمگیرش آن را به یک پدیده فرهنگی تبدیل کرد، اما همچنین الهام بخش تقلیدهای بیشماری بود. در سال ۲۰۱۴، دنباله ای بر اساس «خشایارشا» فرانک میلر منتشر شد. این فیلم، اگرچه توسط اسنایدر کارگردانی نشد، اما به بررسی صحنه ۳۰۰ ادامه داد. اگرچه به موفقیتی برابر با فیلم اصلی دست نیافت، اما با استقبال خوبی روبرو شد. توسعه یک مجموعه تلویزیونی بر اساس ۳۰۰ بخشی از روند گسترده تر اقتباس از فیلم های موفق به مجموعه های تلویزیونی است.
ملاحظه:
۱- هالیوود بار دیگر سراغ پروژه ضد ایرانی «۳۰۰» رفته و قصد دارد آن را در قالب یک سریال جلوی دوربین ببرد. جزئیات دقیق داستان هنوز در حال بررسی است؛ اما گفته می شود که به نوعی ادامه فیلم «۳۰۰» است که در سال۲۰۰۶ ساخته شد و واکنشهای فراوانی را در جهان درپی داشت.
۲- فیلم «۳۰۰» با اقتباس و الهام از یک رمان مصور به همین نام به نویسندگی «فرانک میلر و لین وارلی: ساخته شد و داستانش از این قرار است که در آن «لئونیداس» پادشاه اسپارت یونان، نیروی کوچکی از سربازان نخبه را علیه ارتش بسیار بزرگ تر خشایارشا اول رهبری می کند.
۳- این فیلم بیش از ۴۵۰میلیون دلار در باکسآفیس جهانی فروش رفت، درحالیکه با بودجه ۶۵میلیون دلاری ساخته شده بود. «۳۰۰: ظهور یک امپراتوری» در سال۲۰۱۴ هم در ادامه فیلم اصلی ساخته شد که بر اساس رمان گرافیکی «میلر» با عنوان «خشایارشا» شکل گرفت.
۴- این فیلم کمتر از نسخه اصلی دیده شد و در نهایت ۳۳۷میلیون دلار در سراسر جهان فروخت. با این حال «۳۰۰» یکی از جنجالی ترین فیلم های هالیوود نام گرفت. در آن سالها پس از اکران این فیلم اعتراضات شدیدی در ایران شکل گرفت. چند تن از نمایندگان مجلس ایران در نامه ای به وزارت خارجه نوشتند: «این برای اولینبار نیست که نوع توصیف ایرانی ها در فیلم های ساخت غرب، موجب اعتراض آنها می شود. پیش از این، فیلم اسکندر نیز در سال۲۰۰۴ با تحریفهای خاص خود، خشم ایرانی ها را برانگیخته بود.
۵- در همین رابطه اعتراض ایرانی ها در رسانههای معتبر دنیا هم بازتاب پیدا کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «حتی برخی نقد نویسان فیلم در آمریکا نیز به مضامین سیاسی و خط مشی غرب علیه ایران در فیلم «۳۰۰» اشاره داشته اند؛ آنها به غلط بودن نوع توصیف ایرانی ها در این فیلم اذعان کرده اند. این فیلم در زمانی به نمایش درآمد که تنش های سیاسی میان ایران و آمریکا بر سر فعالیت های هستهای ایران تشدید شده بود. اما علاوه بر جنبه سیاسی، این فیلم حمله به تاریخ و پیشینه ایران دارد.
۵- در این فیلم با چهرهای خشن و سبعانه از ایرانیان دوران هخامنشی روبرو می شویم، ایرانیانی که به غارت، تجاوز و آتش زنی شهر آتن، مهد تمدن اروپا می پردازند! فیلم ۳۰۰ یک توهین بی تحلیل و یک عربده کشی مدعیانه بود. سازندگان آن تلاش داشتند پشت تاریخ یونان مخفی شوند تا بزرگترین نقطه ضعفشان را که عدم وجود کهن الگوهایی تاریخی و اجتماعی بود بپوشانند. فیلمی که در وحشی، غارتگری و هیولا صفت نشان دادن ایرانیان از هیچ تلاشی دریغ نکرد و ازاین جهت هم لوگوی فیلم را شبیه به کلمه zoo (باغ وحش) ترسیم نمود.
۶- این فیلم تلاش داشت کشور و ملتی را محور شیطانی قرار داده و با ژست حق بجانب خود را به مردم جهان مدافع دموکراسی معرفی کند. فیلم های «بدون دخترم هرگز، آرگو، اسکندر، کشتیگیر، ترانسفورمرز ۳، ارباب حلقه ها، دیکتاتور، خانه ای از شن ومه، سنگسار ثریا، پرسپولیس، نبرد تایتانها، ۳۰۰ و ظهور یک امپراتوری» تنها بخشی از تولیدات سینمایی دستگاه عظیم رسانهای غرب و هالیوود در سالهای اخیر است.
منبع: in.gr
نظر شما