دانشگاه فدرال هنر، علوم و فناوری اردو- کراچی

کراچی: دانشگاه فدرال هنر، علوم و فناوری اردو یکی از دانشگاه های بزرگ و معتبر دولتی در پاکستان است که در اغلب رشته های آموزشی وتحقیقاتی رایج از جمله از هنر، علوم انسانی و علوم تجربی گرفته تا فناوری مدرن فعالیت دارد. این دانشگاه دارای سه پردیس در سراسر پاکستان است. پردیس مرکزی در اسلام آباد و دو پردیس قدیمی دیگر آن در شهرکراچی واقع شده اند. واحدهای اداری و اعطای مدرک دانشگاه در حال حاضر در شهرکراچی مستقر هستند که به عنوان دفتر مرکزی فعلی دانشگاه نیز عمل می کنند.

معرفی دانشگاه

دانشگاه فدرال هنر، علوم و فناوری اردو یکی از دانشگاه های بزرگ و معتبر دولتی در پاکستان است که در اغلب رشته های آموزشی وتحقیقاتی رایج از جمله از هنر، علوم انسانی و علوم تجربی گرفته تا فناوری مدرن فعالیت دارد. این دانشگاه دارای سه پردیس در سراسر پاکستان است. پردیس مرکزی در اسلام آباد و دو پردیس قدیمی دیگر آن در شهرکراچی واقع شده اند. واحدهای اداری و اعطای مدرک دانشگاه در حال حاضر در شهرکراچی مستقر هستند که به عنوان دفتر مرکزی فعلی دانشگاه نیز عمل می کنند.

دانشگاه فدرال هنر، علوم و فناوری اردو- کراچی

یکی از دانشکده های پردیس اصلی دانشگاه اردو در اسلام آباد

این موسسه آموزشی نخستین دانشگاه دولتی پاکستان با هدف اصلی "استفاده از اردو به عنوان زبان اصلی آموزش و تدریس" می باشد و این وجه تمایز با سایر مراکز علمی می باشد..

دانشگاه فدرال اردو طیف گسترده ای از برنامه های دانشگاهی و آموزش عالی را در مقاطع مختلف کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می دهد. این دانشگاه به دلیل درگیر بودن در زمینه های تحقیقات در هنرهای زیبا، زبان و ادبیات، مهندسی، علوم اجتماعی و فلسفه، مورد توجه گسترده دانشجویان قرارگرفته است. در حال حاضر حدود13500(سیزده هزار و پانصد) دانشجوی درتمام پردیس های دانشگاه  در حال تحصیل هستند و۴۵۰ نفر از استادان درحال تدریس هستند. این دانشگاه یکی از بزرگترین مؤسسات آموزشی وتحقیقاتی کشور و یکی از10دانشگاه برتر در"رده عمومی" رتبه بندی شده توسط کمیسیون آموزش عالی(پاکستان) است.

پیشینه دانشگاه

این دانشگاه در 13نوامبر 2002 تحت فرمان دولتی، با تصویب اساسنامه آن از سوی کابینه فدرال پاکستان، توسط ژنرال پرویز مشرف رئیس جمهور وقت پاکستان تأسیس شد. دولت وقت در این راستا ابتدا شورای عالی و هیات مدیره دانشگاه را طبق اساسنامه تشکیل داد. نمایندگان فرهنگی، صنعتی و نامزدهای انجمن ترقی اردو پاکستان، به غیر از نامزدهای دولتی، در اولین شورای عالی و هیات مدیره دانشگاه قرارگرفتند و تاسیس دانشکده فناوری اطلاعات نیز به عنوان بخش مهمی از دانشگاه پیشنهاد شد.

طبق اساسنامه دانشگاه ، رئیس جمهور پاکستان به عنوان رئیس و رئیس کمیسیون آموزش عالی به عنوان معاون رئیس دانشگاه معرفی شده بودند، ولی بعدا دکترپروفسور پیرزاده قاسم صدیقی رئیس اسبق دانشگاه کراچی به عنوان اولین معاون این دانشگاه منصوب شد.

پردیس اصلی دانشگاه دراسلام آباد برنامه های آموزشی خود را در نوامبر سال2003 آغازکرد. دانشگاه فدرال اردو برای شروع کار، دو دانشکده یعنی دانشکده علوم اقتصادی و مدیریت و دانشکده فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر را با تمرکز فوری بر تدریس موضوعات مدیریت بازرگانی و علوم کامپیوتر، در اسلام آباد پایتخت پاکستان تأسیس کرد.

دانشگاه فدرال هنر، علوم و فناوری اردو- کراچی

بخش مدیریت دانشگاه اردو پردیس گلشن اقبال کراچی

دانشگاه فدرال هنر، علوم و فناوری اردو- کراچی

دانشکده دارو شناسی دانشگاه اردو، پردیس گلشن اقبال کراچی

ژنرال پرویزمشرف رئیس جمهور وقت پاکستان در سال ۲۰۰۲ میلادی با هماهنگی کابینه فدرال، پیشنهاد دکترعطاالرحمن،دانشمند بیوشیمی سرشناس جهانی، رئیس مرکز بیو شیمی دانشگاه کراچی و وزیرعلوم و فناوری فدرال وقت را که روی طرحی برای تأسیس یک دانشگاه بزرگ فناوری اطلاعات کار می کرد، برای ارتقاء وضعیت دانشکده علوم دولتی فدرال اردو، موجود درکراچی به عنوان مدیر دانشگاه علوم و فناوری منصوب کرد

پیرو دو نامه جداگانه رسمی ارسالی از وزارتخانه های آموزش و پرورش وعلوم وفناوری در آگوست 2002، مقامات ذی صلاح اجازه گنجاندن دو کالج دولتی اردو درکراچی توسط دولت فدرال را در برنامه دولت، برای راه اندازی دانشگاه هنر، علوم و فن آوری اردو صادرکردند.

براساس منشوراساسی، زبان اردو به عنوان زبان اصلی آموزشی و تدریسی دانشگاه انتخاب شد، در حالی که استفاده از اصطلاحات زبان انگلیسی نیز برای اهداف آموزشی و پژوهشی مجاز دانسته شد.

دانشگاه فدرال هنر، علوم و فناوری اردو ابتدا شامل دو کالج دولتی فدرال به نام‌های کالج فدرال علوم اردو، کراچی و کالج فدرال هنر اردو کراچی بود. بر اساس آیین نامه مقر مرکز اصلی دانشگاه در اسلام آباد قرار گرفت.  

دانشگاه فدرال هنر، علوم و فناوری اردو- کراچی

دانشگاه اردو، پردیس قدیمی عبدالحق در کراچی

تاسیس دانشگاه فدرال هنر، علوم و فناوری اردو با توسعه کالج فدرال اردو برای علوم درگلشن اقبال و کالج فدرال هنرو علوم تجاری اردو(پردیس مولوی عبدالحق)، در واقع با تلاش های خستگی ناپذیر شخصی دکترعطا الرحمن رئیس سابق کمیسیون آموزش عالی امکان پذیر شد.

دانشکده هنر اردو درکراچی توسط مولوی عبدالحق ( پدر زبان اردو) یکی از شخصیت های معروف ادبی شبه قاره در سال1949، دو سال پس از تشکیل پاکستان تاسیس شد .  این بخشی از تلاش های وی برای توسعه زبان اردو به عنوان زبان آموزشی و رسمی درکشور بود.. مولوی عبدالحق تا آخرین لحظات عمر خود ترویج زبان اردو به عنوان زبان ملی و رسمی درکشور پاکستان را هدف و فریضه اساسی خود قرار داده و همشیه برای بدست آوردن این هدف در حال مبارزه بود.

در ابتدا کالج هنر اردو در 12 هزار متر مربع توسط مولوی عبدالحق در مرکز شهر قدیمی کراچی در نزدیکی بیمارستان معروف لیدی دیفرن راه اندازی شد و بعدها زمین دیگری به مساحت 96 هزار متر مربع در منطقه گلشن اقبال در سال1964خریداری شد، جایی که دانشکده دیگر اردو در رشته های علوم تجربی شروع به کارکرد.

هردوکالج تحت سیاست ملی شدن دولتی درسال1973میلادی توسط دولت ایالت سند تصرف شدند، امابعداً هردو دانشکده تحت مدیریت دولت فدرال قرارگرفتند. این دانشکده ها با منابع خود، از طریق شهریه های دانشجویی و همچنین از کمک های مالی دولت فدرال سالها به فعالیت های آموزشی خود ادامه دادند.

درکالج هنر اردو درکراچی قبل از ملحق شدن به دانشگاه، رشته های مطالعات اسلامی، علوم سیاسی، حقوق، علوم تجاری، روان‌شناسی، آموزش و پرورش، و علوم جغرافیا به زبان‌ اردو تدریس می‌ شد، در حالی که در کالج علوم تجربی اردو، بخش‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضی، آمار، زمین شناسی، اقتصاد و علوم جغرافیا وجود داشت که به زبان های اردو و انگلیسی تدریس می شد.

در ابتدا هر دوکالج فوق، سالها وابسته به دانشگاه کراچی بودند.کالج هنر اردو 103 استاد و 7653 دانشجو و همچنین کالج علوم و فناوری اردو، حدود 130 استاد و 6000 دانشجو داشتند. این دو کالج از طریق دریافت شهریه سالانه مجموعاً 11میلیون روپیه در آمد داشتند.

ذینفع نهایی تشکیل این دانشگاه دانشجویانی بودندکه از گروه های درآمد متوسط ​​و برخی ​​پایین تر از متوسط بودند، گویا که با تاسیس این دانشگاه رویای سرسید احمدخان و مولوی عبدالحق در مورد توسعه و پیشرفت علوم به زبان ملی اردو به حقیقت پیوست.

این دانشگاه یکی از معدود مؤسسات تحقیقاتی و آموزش عالی درکشور پاکستان است که برای انجام تحقیقات علمی در جهت پیشرفت زبان، مهندسی، فلسفه، طبیعات، علوم اجتماعی و فناوری شهرت خاصی دارد.

پیشرفت و گسترش دانشگاه فدرال اردو در مدت بسیارکوتاهی از زمان تأسیس آن قابل توجه است. این دانشگاه درحال حاضر برنامه های آموزشی و تحقیقی در 39رشته،در مقطع کارشناسی و 31رشته کارشناسی ارشد را درکنار برنامه های پیش دکترا و دکترا ارائه می دهد. برنامه های دانشکده های تمام عیار این دانشگاه، از جمله دانشکده های هنر، الهیات، آموزش، علوم و فناوری به همراه مهندسی، مدیریت بازرگانی، علوم اقتصاد، داروسازی وحقوق می باشند.

ارائه آموزش باکیفیت به زبان اردو به عنوان زبان اصلی آموزشی و تدریسی و همچنین آموزش دانشجویان به زبان انگلیسی برای رقابت با تخصص علمی بین المللی مقصد و هدف اساسی این دانشگاه است. یکی از اهداف دیگر برجسته آن، در دسترس قرار دادن آموزش مدرن و پیشرفته در رشته های هنر، علوم و فناوری، به ویژه فناوری اطلاعات، برای افرادی است که توانایی خوب مالی ندارند.

دانشگاه فدرال هنر، علوم و فناوری اردو، به دلیل دپارتمان‌های دانشگاهی قوی، از جمله علوم اقتصاد، علوم کامپیوتر، مدیریت بازرگانی، با سرعت بسیار مورد توجه دانشجویان کشور قرار گرفته است.

رشته های آموزشی در پردیس اسلام آباد

فیزیک کاربردی، مدیریت تجاری، علوم کامپیوتر، مهندسی برق، زبان و ادب اردو، زبان و ادب انگلیسی، علوم اقتصادی، علوم ریاضی، روابط عمومی، روابط بین المللی

رشته های آموزشی در پردیس گلشن اقبال کراچی

مدیریت تجاری، علوم اقتصادی، حقوق، بیوشیمی، گیاه شناسی، بیوتکنولوژی، علوم شیمی

علوم کامپیوتر، علوم محیط شناسی، علوم جغرافیا، زمین شناسی، علوم ریاضی، میکروبیولوژی

داروسازی شیمی، دارویی فارماکولوژی، فارماکولوژی، فیزیک آمار، جانور شناسی

رشته های آموزشی در پردیس عبدالحق کراچی

مطالعات اسلامی، مطالعات ادیان جهانی، مدیریت تجاری، علوم اقتصاد، زبان و ادب انگلیسی

زبان و ادب اردو، زبان و ادب سندی، تاریخ عمومی، روابط بین المللی، تاریخ اسلام، حقوق

ارتباط جمعی، مطالعات پاکستان، علوم سیاسی، روانشناسی، علوم اجتماعی

دانشگاه فدرال هنر، علوم و فناوری اردو- کراچی

دانشگاه فدرال هنر، علوم و فناوری اردو- کراچی

عکس هایی از جشن فارغ التحصیلی دانشگاه فدرال اردو

دانشگاه فدرال هنر، علوم و فناوری اردو- کراچی

 

شماره تلفن پردیس کراچی:

 (0092-21) 99244141-9

شماره تلفن پردیس اسلام آباد:

+92-9252861-64

آدرس سایت:

https://fuuast.edu.pk/

آدرس ایمیل:

info@fuuast.edu.pk

آدرس پستی پردیس کراچی:

Main University Road, Block 9, Gulshan-e-Iqbal, Karachi -75300, Pakistan.

آدرس پستی پردیس اسلام آباد:

 Main Campus Fuuast, Kuri Road Islamabad, 45570, Pakistan

https://fuuast.edu.pk/

https://fuuastisb.edu.pk/

https://www.facebook.com/zabtashinwari/

https://www.facebook.com/fuuast.edu.pk/

https://www.hec.gov.pk/english/universities/

https://www.dawn.com/news/58292/karachi-all-set-for-urdu-arts-sciences-university

کد خبر 20430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =