۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳

روزنامه یونانی‌زبان "افسین" در مقاله‌ای به قلم "پانوس کوزموس" به موضوع افزایش مهاجرت نیروهای خلاق و جوانان یونان پرداخته است.

airport taxidiotis

بر اساس یافته‌های موسسه "انا"، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ میلادی، یک میلیون و هفتاد و نه هزار و ۹۹۲ نفر از نیروهای تحصیل‌کرده و فعال جامعه یونان مهاجرت کرده‌اند. این پدیده حتی پس از بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش محدودیت‌های اتحادیه اروپا در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ همچنان ادامه دارد.

با وجود افزایش درآمد ملی و کاهش نرخ بیکاری در سال‌های اخیر، گرانی و عدم اعتماد به دولت و احزاب سیاسی، همچنان باعث ادامه مهاجرت نخبگان شده است. موسسه "انا" بیان کرده که افزایش هزینه‌های زندگی و فقر نیز از عوامل مهم این مهاجرت هستند. طبق گزارش‌ها، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ میلادی، ۲۸۳ هزار و ۸۰۱ نفر از نیروهای جوان و تحصیل‌کرده کشور را ترک کرده‌اند که ۵۸ درصد آن‌ها بین سنین ۲۵ تا ۴۴ سال قرار دارند.

در ادامه گزارش، روزنامه "افسین" اشاره می‌کند که اداره آمار یونان "الستات" آمارهایی نادرست درباره رشد اقتصادی و کاهش مهاجرت نخبگان ارائه داده است تا دولت راست‌گرای دموکراسی نوین را حمایت کند. در حالی که یافته‌های موسسه تحقیقات "انا"، با همکاری اساتید حوزه مسائل اجتماعی، نشان می‌دهد که مهاجرت نخبگان همچنان ادامه دارد و دولت برنامه‌ای برای جلوگیری از این پدیده اتخاذ نکرده است. این مسئله به رغم وعده‌های انتخاباتی دولت برای ایجاد فرصت‌های شغلی بهتر و ارائه حقوق مناسب، بروز کرده است.

علاوه بر این، افزایش هزینه‌های زندگی و فقر در پنج سال گذشته به‌عنوان یکی از عوامل اصلی مهاجرت نخبگان، به‌ویژه جوانان و تحصیل‌کردگان، تلقی می‌شود. به عنوان مثال، ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار مسلمان مقیم آتن هنوز از داشتن یک مسجد رسمی محروم هستند.

یونان پس از بحران مالی در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ با مشکلات اقتصادی شدیدی مواجه شد و به لبه ورشکستگی کشانده شد. نرخ بیکاری از مرز ۳۵ درصد گذشت، بودجه ادارات دولتی کاهش یافت و حقوق بازنشستگی شهروندان به شدت کم شد. این وضعیت باعث شد که تعداد زیادی از یونانیان به دلیل آزادی سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مهاجرت را به ماندن ترجیح دهند.

یونان با حدود ۱۰ میلیون جمعیت، مهاجرت بیش از یک میلیون نفر طی مدت چهار سال اخیر را تجربه کرده که این رقم بسیار بالا و بی‌سابقه است. این کشور قبل از سال ۱۹۷۴ نیز یک کشور مهاجرفرست بود و بسیاری از یونانیان هم‌اکنون در دیگر کشورهای جهان به‌ویژه اروپا، آمریکا و آسیا زندگی می‌کنند. یونانیان تا قبل از سال ۱۹۷۴ میلادی، به دلیل فقر و بیکاری شدید و حاکمیت سرهنگ‌ها پس از کودتای سال ۱۹۶۷ میلادی، به صورت گسترده‌ای به مهاجرت روی آوردند.

اداره آمار و موسسات علمی و تحقیقاتی یونان بر این باور هستند که در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون یونانی، یعنی به اندازه جمعیت کل کشور، در دیگر کشورهای جهان زندگی و مشغول به کار هستند. یونانیان در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی حتی در کشورهای اسلامی، جامعه‌های خود را دارند و از منافع کشورشان دفاع می‌کنند. به عنوان مثال، یونان در آلبانی، استانبول، بیت‌المقدس، مصر و سوریه دارای اسقف‌های اعظم است.

منبع: 

https://www.efsyn.gr/oikonomia/elliniki-oikonomia/440425_i-ellada-synehizei-na-diohnei-ta-paidia-tis

کد خبر 20463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =