وزارت فرهنگ یونان در حال بازسازی محوطه باستانی الفسینا است. این سایت باستان‌شناسی به دنبال کشف بقایای بناهای قدیمی که مکانی برای ساخت ورودی جدید بود، مورد بازنگری قرار گرفته است.

بازسازی محوطه باستانی الفسینا در یونان

وزارت فرهنگ یونان در حال بازسازی ورودی محوطه باستانی الفسینا است که بخشی از یک پروژه گسترده‌تر برای ارتقای زیرساخت‌ها و بهبود مراکز تاریخی محسوب می‌شود. عملکرد این سایت باستان‌شناسی به دنبال کشف بقایای بناهای قدیمی که مکانی برای ساخت ورودی جدید بود، مورد بازنگری قرار گرفته است. پس از این بازنگری، بخش جدید محوطه برجسته شده و دیوارهای نمای ساختمان مجاور که مربوط به اواخر دوران روم است نیز حفظ شده‌اند.

خانم لینا مندونی، وزیر فرهنگ یونان، اظهار داشت: «در محوطه باستانی الفسینا، پروژه‌ای پیچیده در حال اجراست که شامل بازسازی ورودی، اتصال آن به میدان قهرمانان، ایجاد مسیر جدید برای معلولان، بهبود کلی زیرساخت‌ها و خدمات به بازدیدکنندگان، با هدف دسترس‌پذیر کردن، قابل فهم و خوانا کردن فضا و همچنین ایجاد ارتباط عملکردی با بافت شهری اطراف می‌شود. در بررسی‌های انجام شده در این محوطه باستان‌شناسی، پیشرفت کار تعمیر و برجسته‌سازی دیوار Peisistratei، که یکی از معدود نمونه‌های باقی‌مانده از استحکامات ساخته شده از آجرهای پخته‌نشده است، مورد توجه قرار گرفته است.»

وضعیت فعلی سایت باستانی الفسینا پس از کاوش

با توجه به طراحی جدید ورودی محوطه باستانی الفسینا، بازطراحی و نصب ساختمان ورودی ضروری تشخیص داده شد. برای برجسته‌سازی ورودی و همچنین محوطه باستانی، علاوه بر آشکارسازی و برجسته‌سازی آن، دسترسی به مرکز محوطه و ارتباط آن با بافت شهری اهمیت بسیاری دارد. این تغییرات شامل ادغام بصری فضا با شهر مدرن از طریق حذف بخشی از مجموعه انبار قدیمی می‌شود. ارتقای سایت مهم باستان‌شناسی الفسینا، همراه با تأسیس موزه باستان‌شناسی جدید، با رعایت استانداردهای مدرن موزه‌شناسی و با همکاری کارشناسان عالی‌رتبه باستان‌شناسی در حال انجام است.

الفیسینا، که یکی از بزرگترین مراکز مذهبی دنیای باستان بود، اکنون دوباره به عنوان مقصدی مهم معرفی می‌شود؛ جایی که بازدیدکنندگان می‌توانند تاریخ چند صد ساله را تجربه کرده و در عین حال نبض خلاقانه شهر در دوران مدرن را احساس کنند.

ساختمان جدیدی به مساحت تقریبی ۱۰۶ مترمربع احداث شده که در آن انتشارات، فروشگاه و سرویس‌های بهداشتی ادغام شده‌اند. این ساختمان در سمت چپ ورودی جدید قرار گرفته و موانع بصری بین شهر و محوطه باستان‌شناسی را از بین می‌برد. ورودی جدیدی نیز ایجاد شده که سکوی کوچکی در داخل آن برای توقف تورهای راهنما، استراحت و تماشای منطقه طراحی شده است. ممنوعیت توقف وسایل نقلیه در ورودی محوطه باستانی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس طرح به‌روز شده، بازدیدکنندگان به ورودی محوطه باستانی هدایت می‌شوند و به گودالی با بقایای جاده می‌رسند که از آنجا آثار باستانی قابل مشاهده خواهند بود. سپس به دفاتر فروش بلیط هدایت می‌شوند تا وارد محوطه باستان‌شناسی شوند و در امتداد گودال روباز که محور شمالی جاده باستانی را دنبال می‌کند، قدم بزنند. در پشت ساختمان نیز مسیری برای افراد دارای معلولیت قرار گرفته است.

منبع: نافت امپوریکی، ۸ جولای ۲۰۲۴ لینک منبع

کد خبر 20619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =