انتشار کتاب «ساخت و ساز ایاصوفیه» در گرجستان

وزارت فرهنگ و ورزش گرجستان از کتاب "ساخت و ساز کلیسای جامع ایاصوفیه" رونمایی کرد؛ این کتاب توسط انتشارات «سزان پابلیشینگ» منتشر شده است.

انتشار کتاب «ساخت و ساز ایاصوفیه» با حمایت وزارت فرهنگ گرجستان

از سال 2022 با حمایت وزارت فرهنگ، ترجمه و انتشار کتاب های کمیاب به زبان گرجی آغاز شد و با در نظر گرفتن نیاز به متخصصین و ارتقای روند آموزشی، این کتاب از اهمیت خاصی برخوردار است.

کتاب مزبور شامل دو نسخه از رساله قرن نهم در مورد بنای ایاصوفیه است: ۱. رساله ترجمه شده از یونانی به گرجی باستان در قرن دوازدهم که توسط بیزانس شناس و محقق اولگا بریدزه مورد مطالعه علمی قرار گرفت و ۲. نسخه این رساله ترجمه شده از یونانی به گرجی مدرن توسط بیزانس شناس گوانتسا کوپلاتادزه. دبیر علمی کتاب معمار و مرمتگر ارجمند گرجی آقای تاریل کیپارویدزه است. این کتاب در 500 نسخه چاپ شده است.

تاریخ ساخت کلیسای جامع ایاصوفیه برای احیای اصطلاحات خاص ساخت و ساز و معماری قدیمی گرجی و تولید و مصرف مصالح ساختمانی مهم است که برای تحقیقات حفاظتی- مرمتی  آثار فرهنگ مادی بسیار ضروری است. معماری باستانی گرجستان از طریق تعامل با معماری مردمان غرب و خاور نزدیک در قرون وسطی به بلوغ هنری زیادی رسید. رساله بیزانسی در مورد بنای ایاصوفیه که در قرن دوازدهم از یونانی به گرجی ترجمه شده است، همراه با مستندات دیگری نشان می دهد.

https://imedinews.ge/ge/kultura/351758/kulturis-saministros-mkhardacherit-gamotsemuli-tsignis--aia-sopias-tadzris-agmshenebloba-prezentatsia-gaimarta

کد خبر 21094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =