آقای «احمد الامین لو» مدیرکل نخست وزیری روز پنجشنبه 19 سپتامبر 2024 اعلام کرد که طبق نظر نخست وزیر، ورود زبان انگلیسی به مدارس ابتدایی، به ویژه در سطح CM1 و CM2، در آغاز سال تحصیلی آینده برای مرحله آزمایشی انجام خواهد شد.
نخست وزیر از وزیر آموزش و پرورش می خواهد که با توجه به معرفی زبان انگلیسی، هم برای مرحله آزمایشی و هم برای استقرار، از تهیه یک نقشه راه دقیق و واقع بینانه با اطمینان از دسترسی برابر برای زبان آموزان و همچنین کفایت نیازها اطمینان حاصل کند.
آقای لو با قرائت توصیههای شورای بین وزارتی در مورد آغاز سال تحصیلی 2024-2025 به ریاست عثمان سونکو، نخستوزیر، اعلام کرد که «وزرا مسئول آموزش ملی و آموزش حرفهای در رابطه با همه ذینفعان، طبق چشم انداز پروژه، امسال، بازنگری عمیق برنامه های درسی آموزش و پرورش را آغاز خواهند کرد. وی یادآور شد: این چشم انداز بر حاکمیت ملی، ارتقای ارزش ها و شهروندی، تاریخ اصیل و زبان های ملی، علم، فناوری و فناوری دیجیتال، ایمنی جاده ها، آموزش محیط زیست و توسعه پایدار متمرکز است. وی گزارش داد که در مورد زبان های ملی، نخست وزیر ابراز تمایل کرد که ابتکارات فعلی را بررسی کنند و نتایج را به او ارائه کنند. در میان اصلاحات، "وزرای مسئول آموزش ملی، آموزش عالی و آموزش حرفه ای، با همکاری همه ذینفعان، در سالجاری اصلاح سیستم ارزیابی گواهینامه (CFEE، BFEM، BAC) را در ارتباط با بازنگری کلی برنامه های درسی آغاز خواهند کرد. وی همچنین خاطرنشان کرد که "وزیر آموزش ملی باید اقدامات مناسبی را برای اجرای استراتژی دیجیتال آموزش و پرورش از جمله ایجاد بخش دیجیتال از آغاز سال تحصیلی و شروع آزمایش آن در کشور در دبیرستان های ارتش برای کیفیت و برابری (LYNAQE) و برخی از دبیرستان های عالی. انجام دهد. از وزیر تحصیلات عالی دعوت می شود تا با همکاری وزیر دارائی و بودجه از نهایی شدن پروژه های در حال انجام در پردیس های آموزشی و اجتماعی اطمینان حاصل کند. از وزیر آموزش ملی دعوت می شود "ابتکار جدید برای تحول انسانی آموزش (NITHÉ) را برای ارتقای ارزش ها و شهروندی به کار گیرد. "
https://www.seneplus.com/education/vers-lintroduction-de-lenseignement-de-langlais-lelementaire
ملاحظه:
مدارس در سنگال در قرن نوزدهم توسط استعمار فرانسه بوجود آمد. این امر در راستای توسعه نفوذ فرانسه بر پایه آموزش بنا نهاده شد. در حال حاضر نظام اموزشی سنگال به شرح زیر است.
آموزش رسمی در سنگال در چهار سطح آموزشی سازماندهی شده است:
آموزش پیش دبستانی
آموزش پیش دبستانی برای کودکان 3 تا 5 ساله در نظر گرفته شده است. عمدتاً در شهرها توسعه یافته است و 72 درصد از مؤسسات در داکار ، تیس و زیگوینکور واقع شدهاند. این شامل 3 سطح است: بخش کوچک (کودکان 3 ساله)، متوسط (کودکان 4 ساله) و بخش بزرگ (کودکان 5 ساله).
آموزش ابتدایی
آموزش ابتدایی پذیرای کودکان 7 تا 12 ساله است و برای مدت شش سال سازماندهی می شود. این دوره به زیر تقسیم می شود:
• دوره مقدماتی (CI)
• دوره مقدماتی (CP)
• دوره اول ابتدایی (CE1)
• دوره دوم ابتدایی (CE2)
• دوره متوسط سال اول (CM1)
• دوره متوسط سال دوم (CM2)
تحصیلات متوسطه
آموزش متوسطه به آموزش عمومی و آموزش فنی تقسیم می شود. آموزش متوسطه عمومی در کالج های آموزش متوسطه (CEM) ارائه می شود که دوره آنها 4 سال طول می کشد، یعنی از سال ششم (سال اول متوسطه که سال های تحصیل به ترتیب نزولی در سیستم فرانسوی تعیین شده است).
آموزش متوسطه عمومی
آموزش متوسطه عمومی شامل 3 سال تحصیل (از سال دوم تا آخر) و پذیرای دانش آموزان بازمانده از راهنمایی است. "L"، با دو گزینه (L1 یا L2) بسته به زبان خارجی و یک سری علمی "S"، با دو گزینه (S1 یا S2) که اقتصاد و تجربی و یا تحصیل علوم، یا ریاضیات را در کنار آن قرار می دهد. در مورد آموزش فنی و حرفه ای نیز در دبیرستان های فنی و آموزشگاه های حرفه ای ارائه می شود
سنگال به دنبال پیشرفت قابل توجه در زمینه تحصیل و سواد است و دولت جدید در راستای تغییر و تحول در زمینه نظام آموزشی موجود است که از دیرباز بر اساس نظام آموزشی فرانسه بنا شده است، لذا درصدد است که با راهکارهای مختلف، در توسعه آموزش در تمام سطوح آموزشی، بهبود، کیفیت و کارآیی آموزشی خود را به استانداردهای غربی بیش از پیش نزدیک نماید. این تصمیم نیز بر پایه آینده نگری و خلاصی از فراگیری و منحصر نبودن به زبان فرانسه از پایه در سطح مدارس ابتدائی است که برنامه آموزش زبان انگلیسی را در چنین مقطعی شروع نموده است. البته نباید از تأثیرگذاری کمک های توسعه ای آموزشی کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در این خصوص غافل بود.
نظر شما