۵ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
لباس آفریقایی، جلوه مُد یا بیان هویت

«بوبو» یک لباس سنتی در سنگال و دیگر کشورهای آفریقای غربی و مرکزی است، اما در جوامع آفریقاییان خارج از کشور در اروپا و ایالات متحده نیز بسیار محبوب است. این در چندین نسخه، از جمله لباس آفریقایی یا سنتی-مدرن، بسیار محبوب در این قاره عرضه می شود. این سبک لباس که ترکیبی از سنت و مدرنیته است، در بین مردان سنگال به طور فزاینده ای محبوب است.

 لباس آفریقایی، جلوه مُد یا بیان هویت؟

نویسنده: عثمان بجان

رئیس-جمهور-فای.jpg

«بوبو» یک لباس سنتی در سنگال و دیگر کشورهای آفریقای غربی و مرکزی است، اما در جوامع آفریقاییان خارج از کشور در اروپا و ایالات متحده نیز بسیار محبوب است. این در چندین نسخه، از جمله لباس آفریقایی یا سنتی-مدرن، بسیار محبوب در این قاره عرضه می شود. این سبک لباس که ترکیبی از سنت و مدرنیته است، در بین مردان سنگال به طور فزاینده ای محبوب است. در واقع، مردان بیشتری تعویض لباس‌های غربی را با لباس‌های آفریقایی که بسیاری از مردم آن را راحت‌تر می‌دانند، به پایان رسانده‌اند. ویژگی این لباس‌های معمولی آفریقایی: می‌توان آن‌ها را در شرایط مختلف، به ویژه در دفتر، در مراسم عمومی، رسمی و خانوادگی، در مسجد، شهر و در سفرهای کاری پوشید. یک لباس، سبکی که خود را به عنوان عنصر اساسی هویت فرهنگی سنگال تثبیت کرده است. این روند با این واقعیت تقویت می شود که مقامات جدید سنگال، رئیس جمهور «بصیرو جومای فای»و نخست وزیر او «عثمان سونکو»، به طور منظم آنها را در طول سفرهای رسمی خود می پوشند.

لباس آفریقایی و هویت فرهنگی

شما فقط باید در خیابان های داکار قدم بزنید یا پلتفرم های دیجیتالی سازندگان محتوا را مرور کنید تا این مشاهدات را داشته باشید: لباس آفریقایی در چشم انداز لباس سنگال ضروری شده است.جوانان و بزرگسالان، چهل‌ساله‌ها، بلکه مردان در سنین خاص، لباس‌های آفریقایی همه اقشار اجتماعی-حرفه‌ای را جذب و اغوا می‌کند.

Mody Tidiane Fall، طراح حرفه‌ای و مدیر عامل شرکت می‌گوید: «این روندی است که به ما امکان می‌دهد هویت خود را اثبات کنیم، علاوه بر این، لباس‌ها برای کار دست و پا گیر نیستند، علاوه بر این، پارچه‌هایی که برای ساخت این لباس‌ها استفاده می‌شوند، با آب و هوای ما سازگار هستند. سازه ARRA Clothing که یک ویترین در داکار دارد.

لباس آفریقایی برای اندازه گیری در کارگاه های خیاطان محلی و شیک پوشان بزرگ ساخته می شود. این کت و شلوار از دو تکه برش خورده با همان تکنیک های کت و شلوار بلیزر تشکیل شده است، اما دارای ویژگی هایی مانند تزئینات، گلدوزی و دکمه های سرآستین است.

به طور کلی با پارچه های نخی، کتان، سوپر 100، واکس، بوگولان یا بازن طراحی شده است، لباس آفریقایی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و هم در زندگی روزمره و هم در جشن ها و مناسبت های مذهبی پوشیده می شود.

  Thierno Abdourahmane Diop، صاحب شرکت M&A Couture، می گوید؛ لباس آفریقایی موفقیت و محبوبیت خود را مدیون این واقعیت است که "همه کاره" است.

لباس آفریقایی را می توان در همه مناسبت ها و در تمام فصول پوشید، این لباس باکلاس است و همچنین بسیار شیک است. درست است که قبلاً به برخی مراسم اختصاص داشت، به خصوص در جشن های مذهبی مانند عید فطر(کوریته) یا عید قربان(تاباسکی)، اما با جلوه ای که رئیس جمهور آن را ارائه داد، به وضوح به یک مُد تبدیل شده است.

عبدالله جینگ، مدیر کل ساختار  6.9   اظهار می دارد؛ "سبک مقامات برای ما سازندگان و سبک‌شناسان محلی چیز بسیار خوبی است، در واقع، علاوه بر تسهیل دیده شدن خیاط‌های سنگالی و ترویج باز بودن نسبت به دنیای خارج، به ترویج مصرف محلی کمک می‌کند."

سبک لباسی که توسط مقامات جدید سنگال اتخاذ شده است با استقبال بسیار خوبی از سوی شیک پوشان و استایلیست های این کشور مواجه شده است.

«مودی تیجان فال» می گوید: «این یک اقدام بسیار مثبت است و در عین حال اقتصاد کشور را تقویت می کند، زیرا مشتریان را تشویق می کند تا سفارش دهند و گردش مالی ما را توسعه دهند و در عین حال شغل ایجاد کنند.

این واقعیت که پوشیدن لباس‌های آفریقایی بر برخی از افرادی که فکر می‌کردند لباس‌های سنتی صرفاً برای مراسم مذهبی یا سنّتی ساخته می‌شود، تحت تأثیر قرار می‌دهد، اکنون نیز به لطف کمالات طراحان نسل جدید، ما توانسته‌ایم نشان دهیم که اکنون می‌توانیم با لباس های آفریقایی شیکپوش بود.

آرا-مدل.jpgMA-Couture.jpg

دیجیتال و تبلیغ «ساخت سنگال»

برند پوشاک آرا ARRA CLOTHING که در سال 2016 ایجاد شد، امروزه در چندین کشور زیر منطقه صحرای آفریقا حضور دارد. این رشد را مدیون حضور دیجیتالی خود است، به ویژه در شبکه های اجتماعی، که ویترین انتخابی برای ترویج لباس های سنتی است.

Mody Tidiane Fall مدیر عامل شرکت «آرا» می گوید: «شبکه های اجتماعی جایگاه بسیار مهمی را اشغال می کنند که اغلب توسط کارآفرینان خاص نادیده گرفته می شود.

مدیر کسب و کار می افزاید: «شبکه های اجتماعی به ما امکان می دهند محتوایی را ایجاد کنیم که در همه حوزه های هدف قابل مشاهده باشد، ما می توانیم دانش خود را با یک کلیک به میلیون ها نفر نشان دهیم.

موفقیت لباس آفریقایی را می توان با قیمت آن نیز توضیح داد که در مقایسه با لباس های غربی که همیشه در دسترس همه بودجه ها نیستند، مقرون به صرفه تلقی می شود. به طور کلی باید بین 25000 فرانک سیفا(38 یورو) تا 60000 فرانک سیفا (91 یورو)  برای یک لباس دو تکه و حداکثر 90000 فرانک سیفا(136 یورو) برای لباس های 3 تکه پرداخت کنید.لباس های سنتی نشان دهنده تاریخ، فرهنگ و جامعه سنگال است.

از طریق سبک لباس، می توان هویت فرهنگی خاص هر کشوری را ابراز کرد و از این نظر، لباس آفریقایی یک میراث فرهنگی مد روز است که به سازندگان و طراحان جوان اجازه می دهد تا مصرف محلی را با لباس های بسیار کاربردی و متناسب با زندگی روزمره ترویج کنند.

اما یک نقطه ضعف وجود دارد : طراحان هنوز به شدت به واردات وابسته هستند، با توجه به پارچه ها و لوازمی که عمدتاً از اروپا و آسیا می آیند. این کل چالش مصرف محلی، کنترل کل زنجیره ارزش، از تولید تا بازاریابی است.

سنگال / و 

https://www.bbc.com/afrique/articles/ce78149x024o

کد خبر 21870

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =