تلاش تایلند برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری حلال

با توجه به کسب برخی از رتبه های بین المللی در زمینه گردشگری حلال توسط تایلند مسئولین توریسم این کشور در تلاشند تا با هماهنگ کردن تمامی ظرفیت ها تایلند را به هاب گردشگری حلال منطقه تبدیل نمایند

با توجه به کسب برخی از رتبه های بین المللی در زمینه گردشگری حلال توسط تایلند مسئولین توریسم این کشور  در تلاشند تا با هماهنگ کردن تمامی ظرفیت ها تایلند را به هاب گردشگری حلال منطقه تبدیل نمایند تایلند علاوه بر توریسم دومین کشور صادرکننده محصولات حلال به کشورهای دیگر میباشد و بخش جنوبی این کشور که عمدتا مسلمان نشین میباشد ظرفیت بزرگی را برای این موضوع خلق کرده است دولت تایلند اعلام کرده آماده است تا بصورت همه جانبه از صنعت حلال حمایت نمایند تا علاوه بر تولید و صادرات محصولات حلال این کشور را نیز به هاب گردشگری حلال آ. س.آن تبدیل نماید

یکی از این گزارش ها که گزارش شاخص جهانی گردشگری مسلمان GMTI ۲۰۲۴ میباشد که در این گزارش تایلند  سومین مقصد محبوب برای گردشگران مسلمان عنوان شده بود نهمین نسخه شاخص مسافرتی مسلمان جهانی (GMTI) ۲۰۲۴ آمارهای بازار مسافرتی مسلمان پایدار و در حال رشد سریع را ارائه می‌دهد. بر اساس این گزارش انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ میزان و تعداد مسافرت های مسلمانان از سطوح پیش از پاندمی نیز فراتر رود. این گزارش به جمعیت‌شناسی مسلمانان می‌پردازد و به‌روزرسانی‌های ماهانه را از طریق ردیاب مسافرت مسلمان هلال تریپ (MTIT) و همکاری ماسترکارد جمع آوری و ارائه میکند، GMTI ۲۰۲۴ منبعی ضروری برای ذینفعان صنعت مسافرت است که استراتژی‌هایی برای بهره‌برداری از فرصت‌های گردشگری حلال و ترویج محیط مسافرت همه‌گیر ارائه می‌دهد.

طبق این گزارش تایلند پس از سنگاپور و هنگ کنگ به عنوان سومین مقصد محبوب برای گردشگران مسلمان شناخته شد تایلند در بخش کشورهای غیرعضو سازمان همکاری های اسلامی (OIC) با امتیاز کلی ۵۲، ۱۴ امتیاز پایین تر از سنگاپور (رتبه ۱) و تنها ۲ امتیاز پایین تر از هنگ کنگ (رتبه ۲) قرار گرفت. این امتیاز نشان دهنده تعهد تایلند برای توسعه این کشور به منظور بهبود تجربه سفر برای گردشگران مسلمان با افزایش گزینه های غذای حلال و امکانات رفاهی مناسب مسلمانان  در جاذبه های گردشگری است.

دولت تایلند قصد دارد با برنامه پنج ساله راهبردی اداره گردشگری تا سال ۲۰۲۷ این کشور را تبدیل  به «قطب حلال» در جنوب شرق آسیا  نماید. این برنامه بر توسعه صنعت حلال کشور در بخش های مختلف از جمله غذا، پوشاک، خدمات و گردشگری برای تقویت اقتصاد، ایجاد شغل و حمایت از جوامع مسلمان محلی و حفظ جایگاه خود به عنوان برترین مقصد برای گردشگران مسلمان در سراسر جهان تمرکز دارد.

با عنایت به جمعیت مسلمان جهان و مارکت بزرگی که این جمعیت بوجود آورده است ورود به این بازار برای بسیاری از کشورها بدلیل درامدی که دارد حایز اهمیت فراوانی میباشد درهمین راستا تایلند نیز که جزو پیشروان بازار تولید و صادرات محصولات حلال میباشد با توجه به درک اهمیت این موضوع و پتانسیلی که در این بازار وجود دارد مرکز مستقلی را که زیر مجموعه وزارت صنعت این کشور میباشد را افتتاح نمود آمارها نشان می‌دهند که از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳، تایلند از محل صادرات محصولات غذایی حلال در آمد ۲۱۷ میلیارد بات  ۵ میلیارد دلار کسب نموده است، که نمایانگر رشد ۲.۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل است. در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار تولیدکننده غذا حلال و ۳۵۰۰ رستوران حلال در تایلند وجود دارد محصولات حلال صرفا به مواد غذایی محدود نبوده و شامل زمینه های دیگر ازقبیل  فشن، رسانه، محصولات دارویی و توریسم  نیز میباشد که ارزش این بازار چیزی بالغ بر ۲ تریلیون دلار تخمین زده میشود هم اکنون ۲۰% صادرات محصولات غذایی تایلند به محصولات حلال اختصاص دارد.

منبع:


https://www.khaosodenglish.com/tourism/۲۰۲۴/۰۷/۰۸/thailands-halal-industry-set-for-expansion-following-gmti-۲۰۲۴-ranking/

https://www.nationthailand.com/news/general/۴۰۰۳۹۳۸۸

کد خبر 21911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =