نخستوزیر پاتونگتارن شیناواترا اظهار داشت که «قدرت نرم» محرک تحول اقتصادی است و این امر در انزوا ساخته نمیشود. بلکه نیازمند همکاری میان دولتها، کسبوکارها، خالقان و سرمایهگذاران است.نخستوزیر در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۵ در سخنرانی اختتامیه رویداد «گفتگوهای جهانی قدرت نرم: قوانین جدید قدرت نرم» که در در بانکوک برگزار شد، گفت: تایلند آماده همکاری تجاری است و مایل است از شرکای بینالمللی دعوت کند تا در شکلدهی آینده قدرت نرم با تایلند همراه شوند، در صنایع خلاق تایلند سرمایهگذاری کنند و بخشی از حرکت تبدیل خلاقیت به رشد پایدار باشند.
نخستوزیر اشاره کرد که در گذشته موفقیت اقتصادی تایلند بر اساس تولیدات صنعتی، کشاورزی و تولید انبوه بنا شده بود. اما این موفقیت دیگر برای دنیای امروز کافی نیست. آینده متعلق به خلاقیت، فرهنگ و پتانسیل انسانی است.قدرت نرم دیگر تنها به تأثیر فرهنگی و سیاسی محدود نمیشود. این امر نه تنها حضور جهانی را تقویت میکند، بلکه فرصتهای شغلی ایجاد میکند، سرمایهگذاری جذب میکند و نفوذ اقتصادی را گسترش میدهد. برای پیشبرد این تحول، دولت کمیته استراتژی ملی قدرت نرم را تشکیل داده است تا ۱۳ صنعت کلیدی را ترویج کند که شامل (۱) گردشگری، (۲) غذا، (۳) فیلم، (۴) مد، (۵) جشنوارهها، (۶) ورزش، (۷) موسیقی، (۸) هنر، (۹) طراحی، (۱۰) بازیهای رایانهای، (۱۱) ادبیات، (۱۲) سلامت و (۱۳) هنرهای نمایشی میشود.
وی توضیح داد که این صنایع به یک اکوسیستم قوی نیاز دارند که بر اساس افراد ماهر شکل بگیرد تا بتوانند در سطح جهانی رقابت کنند. قدرت نرم تنها به پتانسیل اقتصادی محدود نمیشود، بلکه مربوط به مردم است. این در مورد توانمندسازی افراد با ابزارها، مهارتها و دانش لازم برای تبدیل خلاقیت به فرصتهای اقتصادی است.دولت طرح «یک خانواده، یک قدرت نرم» را راهاندازی کرده است، یک ابتکار ملی که هدف آن افزایش مهارتها و بازآموزش بیش از ۲۰ میلیون نفر در تایلند تا سال ۲۰۲۷ است. در این طرح، نزدیک به ۱۰۰ دوره آموزشی رایگان در حوزههای مهمی مانند مهماننوازی، صنایع خلاق، رسانههای دیجیتال، طراحی، سلامت و دیگر موارد ارائه شده است. نخستوزیر افزود: «با سرمایهگذاری در مردم خود، ما اطمینان حاصل میکنیم که بنیان این فرآیند قوی خواهد بود و این روند پایدار خواهد ماند.»
تایلند قبلاً خود را بهعنوان «آشپزخانه جهان» معرفی کرده است،از این رو دولت قصد دارد آشپزی تایلندی را بهعنوان یک برند جهانی در زمینه تغذیه ، پایداری و سلامت ارتقا دهد. او گفت: «از ماساژ سنتی تایلندی گرفته تا نوآوریهای پزشکی مدرن، ما در حال جایگاهیابی تایلند بهعنوان یک مرکز جهانی سلامت هستیم که نه تنها درمان، بلکه تجربهای از بهبود رفاه را ارائه میدهد. ما باید صنایع خلاق خود را بازاریابی کرده و جهانی کنیم.»وی در پایان افزود: «قدرت نرم تایلند تنها مربوط به آنچه که داریم نیست، بلکه به آنچه که میتوانیم بشویم مربوط است. ما ملتی هستیم که هم سنت و هم تحول، هم میراث و هم خلاقیت، هم فرهنگ و هم تجارت را در خود جای دادهایم. و زمان ما اکنون است. بیایید با هم کار کنیم، با هم نوآوری کنیم و با هم پیش برویم.»
منبع :
https://thailand.prd.go.th/en/content/category/detail/id/48/iid/367765
نظر شما