زمان بسیج زنان برای ایستادن در مقابل نابرابری

به عنوان بخشی از مراسم بزرگداشت ماه زنان، جنبش جوانان مسلمان ( MYM) گفتگویی بین نسلی را با حضور دو فعال در زمینه مقابله با نابرابری جنسیتی، برگزار کرد.

به عنوان بخشی از مراسم بزرگداشت ماه زنان، جنبش جوانان مسلمان ([۱]MYM) گفتگویی بین نسلی را با حضور دو فعال در زمینه مقابله با نابرابری جنسیتی، برگزار کرد.

شمیله خان[۲]، فعال در زمینه توانمند سازی زنان، و روزیدا شبودین[۳]، متخصص جنسیت و مشاور توسعه رهبری، عقیده دارند که مبارزاتی که ۲۰ سال پیش آغاز شده اند، همچنان ادامه دارند.

خان در سخنرانی افتتاحیه خود به حادثه ای که در مسجدی در ژوهانسبورگ رخ داده، استناد کرد.

"ما به مسجد رسیدیم و در اتاق کوچکی با بلندگویی کوچک، که برای زنان تعیین شده بود-  نماز خواندیم".

آنها سپس برای دسترسی به مسجد با مسئولین آن تماس گرفتند، اما امام جماعت مسجد ممانعت کرد.

او به یاد می آورد که "سرانجام، برای جمع بندی این تجربه، ما به صورت جمعی نماز خواندیم و در حیاط کنار هم نشستیم، چون برق فضایی که می خواستیم در آن نماز بخوانیم قطع شد و ما را مجبور به بیرون آمدن از اتاق شدیم، که اصلاً به مسجد متصل نبود".

البته، این واقعه، اولین بار نیست که اتفاق می افتد.

خان گفت: "برای من غیرممکن است که در مورد آنچه که دو سال پیش، در مسجد برای زنان اتفاق افتاده است، بدون انعکاس و ایجاد ارتباط بین حوادث مربوط به خواهر شمیمه شیخ[۴] در سال ۱۹۹۴ و حوادثی که در مسجد برای ما افتاد، صحبت کنم."

جهاد جنسیتی فقط محدود به تلاش برای دسترسی به مساجد نیست. آنها می گویند سال ها زنان کنار گذاشته شده اند. به دختران جوان آموزش داده می شود تا توانایی ها و استعدادهای خود را نادیده بگیرند؛ تا خود را به صورت وسیله ای برای ازدواج درآورند؛ تا هم از نظر جسمی و هم روانی، سرکوب شوند.

آنها می گویند نیاز است که ازدواج های مسلمان به رسمیت شناخته شود. آنها از عدم حمایت امامان جمعه از سواستفاده های خانگی و جنسی انتقاد کردند.

از آنجا که آپارتاید جنسیتی هنوز در حوزه دموکراتیک ما شایع است، شبودین می گوید که زنان مسلمان باید درک کنند که ما تحت حمایت قانون اساسی کشور هستیم. او می گوید:

"وقتی ما با انقلاب می جنگیم، خشم ما کافی نیست. ما باید خشم خود را به یک استراتژی تبدیل کنیم. وقتی وارد بحث درمورد برابری جنسیتی می شویم، نباید تعجب کنیم که مردم می خواهند ما احساس حقارت کنیم. ما باید به ابزار و چارچوب ذهنی مناسبی مسلح شویم تا بگوییم که ما  در مورد چگونگی راه رفتن بر روی این زمین، حقوقی خدادادی داریم، چون که با مردان برابر هستیم- کمتر از آنها نیستیم."

او می گوید که ، درس های مهمی مخصوصاً در مورد قوانین فردی مسلمانان وجود دارد که باید آموخته شوند.

"مهم ترین مسئله از نظر من این است که ما به بسیج همگانی نیاز داریم. چرا زنان مسلمان به طور دسته جمعی در مجلس بسیج نمی شوند و نمی پرسند چرا ازدواج های ما به رسمیت شناخته نمی شود؟"

موارد زیر برخی از راه حل هایی هستند که خان و شبودین به عنوان راهی برای پیشبرد هدف خود پیشنهاد کردند: فاصله بین دانشگاهیان و فعالان را برطرف کنید؛ زنان را در جوامع به گونه ای آموزش دهید که درک آن آسان تر باشد؛ با مردان مسلمان مخالف زن ستیزی اتحاد برقرار کنید؛ با افراد و گروه ها از بخش های مختلف همکاری های پایدار داشته باشید؛ فضاهایی را برای ایجاد تعامل بین نسل ها ایجاد کنید؛ فضایی امن را برای زنان ایجاد کنید تا برای کمک گرفتن در انجام امور حقوقی، آموزشی، یا پناهگاهی به آن مراجعه کنند.

بخش مربوط به امور جنسیتی جنبش جوانان مسلمان (MYM) به زودی میزبان سخنرانی سالانه در بزرگداشت شمیمه شیخ خواهد بود. جزئیات آن در رسانه های اجتماعی منتشر خواهد شد.

 

[۱] Muslim Youth Movement

[۲] Shameelah Khan

[۳] Rosieda Shabodien

[۴] فعال حقوق زنان مسلمان آفریقای جنوبی و روزنامه نگار (۱۹۶۰-۱۹۹۸)

کد خبر 3576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =