تظاهرات اتباع نیجریه ساکن در آفریقای جنوبی در خیابان های پرتوریا

مردم نیجریه حدود دو هفته است که هر روز در سراسر کشور علیه واحد پلیس این کشور به خاطر زورگیری، آزار و اذیت، شکنجه و قتل تظاهرات می کنند.

مردم نیجریه حدود دو هفته است که هر روز در سراسر کشور علیه واحد پلیس این کشور به خاطر زورگیری، آزار و اذیت، شکنجه و قتل تظاهرات می کنند.

صدها شهروند نیجریه ای که در آفریقای جنوبی زندگی می کنند، ۲۱ اکتبر سال ۲۰۲۰ در اعتراض به عملکرد یگان ویژه مبارزه با سرقت ([۱]SARS) که به به صورت گسترده ای مورد انتقاد واقع شده اند، به خیابان های پرتوریا آمدند.

این یگان ۱۰ روز پیش منحل شد، اما اعتراضات همچنان ادامه داشت و گروه های مدافع حقوق بشر مدعی هستند که حدود ۲۰ نفر یک شبه کشته شدند.

معترضان خشمگین نسبت به عملکرد این یگان بدنام به تظاهرات علیه آن در پروتوریا می پیوستند.

تظاهرکنندگان با پوشیدن تی شرت های مشکی و با در دست داشتن پرچم نیجریه به سمت سفارت آن کشور حرکت کردند.

آنها می گفتند که عملکرد این یگان رهبری فاسد موجود در نیجریه را افشا کرده است.

یکی از تظاهرکنندگان گفت: "پلیس و ارتش قتل های غیرقانونی و بی رحمی های زیادی در نیجریه  مرتکب شده اند. اکنون جوانان از خواب بیدار شده اند و ما می گوییم که آنها باید کشتن ما را متوقف کنند."

برخی دولت رئیس جمهور محمدو بوهاری را متهم کردند که کشور را در بدهی، فساد و نقض شدید حقوق بشر غرق کرده است.

معترض دیگری گفت: "او یک احمق است ... ما نیاز به تغییر داریم، ما از او خسته شده ایم، او دیگر پیر شده است و دیگر درست فکر نمی کند. ما می خواهیم که او به معترضین توجه کند، اگر نمی تواند، باید منصبش را ترک کند."

تظاهرکنندگان همچنین از دولت دیگر کشورهای آفریقایی خواستند تا در این مورد موضع گیری کنند.

اودیون ایگالو[۲] به شدت از دولت نیجریه انتقاد کرد

در همان زمان، ادیون ایگالو، مهاجم منچستر یونایتد، گفت که به دنبال گزارش هایی مبنی بر تیراندازی سربازان به سمت معترضان در منطقه لکی[۳] در لاگوس[۴]، پایتخت تجاری نیجریه، به خاطر عملکرد دولت نیجریه شرمنده است.

او گفت: "دولت نیجریه، شما به خاطر کشتن شهروندان خود، فرستادن ارتش به خیابان ها برای کشتن معترضین غیر مسلح به دلیل اعتراض آنها برای حقوق خود، مایه خجالت همه دنیا هستید؟ این این اعمال هیچ توجیهی ندارد".

"از شما به عنوان اولین دولتی در تاریخ یاد خواهد شد که ارتش را به شهر اعزام کرده تا شهروندان خود را به قتل رساند. من به خاطر این دولت شرمنده ام، ما از شما خسته شده ایم و دیگر نمی توانیم این را تحمل کنیم."

ایگالو از دولت انگلستان، رهبران جهان و سازمان ملل خواست که وارد عمل شوند. او همچنین از هموطنان خود خواست که در این زمان خطرناک مراقب خود باشند.

 

[۱] Special Anti-Robbery Squad: این یگان در سال ۱۹۹۲، توسط یک جوخه پلیس نیجریه ایجاد شد تا به مبارزه علیه دستبرد، ماشین‌دزدی و آدم‌ربایی بپردازد. اما همین یگان متهم است که به ترور و زورگیری و تحقیر و بازداشت‌های غیرقانونی، قتل‌های غیرقانونی مشغول بوده و به اخاذی می‌پرداخته‌است.

[۲] Odion Ighalo

[۳] Lekki

[۴] Lagos

کد خبر 3603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =