معرفی مساجد بزرگ در کیپ‌تاون آفریقای‌جنوبی

این مساجد مشهور در کیپ‌تاون نقشی حیاتی در ایجاد یک فضای دوستانه‌تر برای مسلمانان در آفریقای‌جنوبی ایفا کرده‌اند. با وجود برخی از قدیمی‌ترین مساجد در کیپ‌تاون که تاریخ آنها به قرن نوزدهم بازمی‌گردد، چگونگی تشکیل جامعه‌ای اسلامی توسط مهاجران مسلمان از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است.

این مساجد مشهور در کیپ‌تاون نقشی حیاتی در ایجاد یک فضای دوستانه‌تر برای مسلمانان در آفریقای‌جنوبی ایفا کرده‌اند. با وجود برخی از قدیمی‌ترین مساجد در کیپ‌تاون که تاریخ آنها به قرن نوزدهم بازمی‌گردد، چگونگی تشکیل جامعه‌ای اسلامی توسط مهاجران مسلمان از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است. در اینجا، با برخی از مساجد معروف در کیپ‌تاون آشنا می‌شویم. فهرست زیر تنها شامل برخی از مساجد محبوب در کیپ‌تاون است:

۱. مسجد الاول[۱]

مسجدالاول از مشهورترین مساجد در آفریقای‌جنوبی است، چون اولین مسجد ساخته شده در این کشور است. این مسجد که در منطقه بو-کآپ واقع شده است، در سال ۱۷۹۴ در زمین کوریدون ون سیلون[۲]، برده ای آزادشده، در زمانی ساخته شد که دخترش این زمین را به ارث برد و آن را برای ساخت مسجد اهدا کرد. مسجدالاول قدیمی‌ترین مسجد کیپ‌تاون است و از نظر پذیرش اسلام، در دوره ای پرفراز و نشیب از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است.

۲. مسجد درخت نخل[۳]

مسجد درخت نخل یکی از محبوب‌ترین مساجد در کیپ‌تاون، آفریقای‌جنوبی، است که دومین مسجد قدیمی این کشور به حساب می آید. ساختمان اولیه در سال ۱۷۸۸ ساخته شد و بعدها توسط جان ون بوگیس[۴] و فرانس ون بنگال[۵]، برده های آزاد شده، خریداری شد که برای اولین بار، در سال ۱۸۰۷، مسجدی را در ساختمان ایجاد کردند. این ساختمان هنوز با برخی از قدیمی‌ترین مساجد پابرجا است.

۳. مسجد حبیبیه صوفی صاحب[۶]

این مسجد در سال ۱۹۰۵ توسط بنیانگذار آن، حضرت صوفی صاحب، ساخته شد و هنوز هم یکی از محبوب‌ترین مساجد در کیپ‌تاون، آفریقای‌جنوبی، در منطقه رِیلَندز است. مناره های برجسته و گنبد مرکزی این مسجد به رنگ‌های سبز و سفید، با طرح‌های مشبک طلا و سفید در داخل خودنمایی می‌کنند.

۴. مسجد برهان الاسلام[۷]

مسجد برهان‌الاسلام مسجد معروفی در کیپ‌تاون، آفریقای‌جنوبی، و در منطقه بو-کآپ است. این مسجد به خاطر نمای بیرونی ساده، سبز روشن و سفید متمایز و مشخص است. این مسجد در ابتدا به عنوان مسجد زائران شناخته می شد و اولین بار در سال ۱۸۸۴ ساخته شد و در دهه ۱۹۳۰ بازسازی شد. نام این مسجد در سال ۱۹۷۰ تغییر کرد و به عنوان یک اثر ملی اعلام شد.

۵. مسجد جمعه کیپ‌تاون[۸]

مسجد جمعه در سال ۲۰۰۶ توسط شیخ دکتر عبدالقادر صوفی[۹] تأسیس شد. با وجودی که این مسجد نسبتا جدید است، اما یکی از محبوب‌ترین مساجد در کیپ‌تاون آفریقای‌جنوبی است و فعالیت‌های مختلفی را برای جامعه مسلمان سازماندهی می‌کند.

۶. مسجد زینت الاسلام[۱۰]

یکی از مشهورترین مساجد در کیپ‌تاون آفریقای‌جنوبی که با نام مسجد خیابان مویر[۱۱] نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۹۲۳ ساخته شد. این مسجد یکی از بزرگترین مساجد کیپ‌تاون است و مجموعه‌ای از فعالیت های فرهنگی را اجرا می‌کند.

۷. مسجد نورالاسلام[۱۲]

مسجد نورالاسلام در کیپ‌تاون، سومین مسجد قدیمی است که توسط امام عبدالرئوف[۱۳] در سال ۱۸۴۴ تأسیس شد و می تواند ۷۰۰ نمازگزار را در خود جای دهد. این مسجد یکی از مساجد محبوب در کیپ‌تاون آفریقای‌جنوبی است که در بو-کائاپ واقع شده است.

۸. مسجد جامع[۱۴]

این مسجد به نام مسجد کوئین ویکتوریا نیز معروف است، چون زمینی را برای ساخت آن اعطا کرده است. این مسجد یکی از بزرگترین مساجد در منطقه بو-کائاپ نیز می باشد. زمین این مکان مذهبی از طریق دو درگیری نبرد اِکس[۱۵] و نبرد بلاوبرگ[۱۶] به دست آمد.

[۱] Auwal Mosque, ۴۳ Dorp Street, Bo-Kaap

[۲] Coridon Van Ceylon

[۳] Palm Tree Mosque, ۱۸۵ Long Street, Cape Town City Centre

[۴] Jan Van Bougies

[۵] Frans Van Bengal

[۶] Habibia Soofie Saheb Masjid, ۶۳ Flat Road, Rylands

[۷] Masjid Boorhaanol Islam, ۱۹۶ Longmarket Street, Bokaap

[۸] Jumu'a Mosque of Cape Town, Greys Pass, Orange Street

[۹] Shaykh Dr. Abdalqadir as-Sufi

[۱۰] Zeenatul Islam Masjid, Chapel Street (Known as Muir Street Mosque Cape Town)

[۱۱] Muir Street Mosque

[۱۲] Nurul Islam Mosque, ۱۳۴ Buitengracht St, Cape Town City Centre

[۱۳] Imam Abdol Rauf

[۱۴] Jameah Mosque, Lower Chiappini Street, Bo Kaap

[۱۵] Battle of the Axe

[۱۶] Battle of Blaauwberg

کد خبر 3732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =