کلیسای جامع کریست دی کینگ ، ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی

کلیسای جامع کریست دی کینگ کلیسای جامع کاتولیک در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی

تاریخچه

کلیسای جامع در سال ۱۹۵۸ در بِری[۱] ساخته شد. نقشه های ساخت کلیسای جامع توسط دیوید اولری[۲] در سال ۱۹۳۷ طرح ریزی شده بود. اولرِی اولین اسقف کاتولیک ژوهانسبورگ و متولد آفریقای جنوبی بود. او در ابتدا قصد داشت کلیسای جامع در محلی در نزدیکی خیابان کِرک[۳] ساخته شود، اما قسمتی از آن زمین فروخته شد و سایر قسمت های آن به کلیسای خیابان کرک تبدیل شد.

برنامه ساخت کلیسای جامع به دلیل شروع جنگ جهانی دوم متوقف شد و اولِری در سال ۱۹۵۰ درگذشت. در سال ۱۹۵۷، زمینی در خیابان ساراتوگا[۴] توسط اسقف ویلان[۵] خریداری شد و در سال ۱۹۵۸، بودجه برای ساخت آن جمع آوری شد. کلیسای جامع کریست دی کینگ توسط معمار برایان گریگوری[۶] از بلفاست[۷]، ایرلند شمالی طراحی شد. جان موناهان[۸] بر کار ساخت و ساز نظارت داشت و سرانجام، ساخت این کلیسا، در سال ۱۹۵۸، توسط شرکت جان بارو[۹] از ژوهانسبورگ به پایان رسید. در سال ۱۹۶۰، کلیسای جامع تقدیس شده و افتتاح شد.

ویلان بعدها اسقف اعظم بلومفونتاین[۱۰] شد و در سال ۱۹۶۴، هنگامی که نتوانست کلیسای کاتولیک آفریقای جنوبی را از آپارتاید  دور کند، کشمکش هایی را ایجاد کرد. کلیسای جامع جدید به طور رسمی در سال ۱۹۶۰ افتتاح شد.

کلیسای جامع قدیمی در خیابان کِرک، که در سال ۱۸۹۶ ساخته شد، به خوبی به جامعه کاتولیک ها خدمت کرده بود، اما با افزایش تعداد عبادت کنندگان، تصمیم گرفته شد که یک کلیسای جامع جدید و بزرگتر ساخته شود که دارای شایسته ترین ساختار ممکن باشد. کلیسای جامع جدید اکنون در گوشه ای از خیابان اِند[۱۱] و خیابان ساراتوگا واقع شده است. اینجا محله نسبتاً آرامی است که با گسترش شهر، اکنون در مرکز شهر واقع شده است.

در این زمین در ابتدا، خانه هنری نورس[۱۲] قرار داشت که در بین سال های ۱۹۱۳ و ۱۹۲۵، در ثبت املاک ثبت شد.

در سپتامبر سال ۱۹۹۵، پاپ ژان پل دوم[۱۳] در بخشی از سفر خود به آفریقای جنوبی، از کلیسای جامع دیدن کرد. مراسم یادبود مرحوم پاپ ژان پل دوم، چهارشنبه ۶ آوریل ۲۰۰۵، در کلیسای جامع کریست دی کینگ برگزار شد. در این مراسم، اسقف بوتی تالاگاله[۱۴] از ژوهانسبورگ سخنرانی کرد، که یاد و خاطره پاپ را به خاطر به رسمیت شناختن فرهنگ آفریقا گرامی داشت.

در ۱۷ مارس ۲۰۰۹، مراسم خاکسپاری پدر لیونل شام[۱۵] در این کلیسای جامع برگزار شد. او به طور غم‌انگیزی توسط دو تن از عبادت‌کنندگان خود کشته شده بود. در مراسم او در کلیسای جامع، انبوهی از دوستان و اعضای خانواده او گرد آمده بودند تا یاد و خاطره دوست‌داشتنی‌ترین کشیش را گرامی بدارند.

حدود ۴۵۰۰ نفر در مراسمی مذهبی شرکت کردند که اسقف اعظم ژوهانسبورگ، بوتی تالاگاله، برای شکرگذاری به خاطر ساختمان جدید دفتری که در همان روز، در سپتامبر ۲۰۱۲ متبرک شده بود، برگزار کرده بود. این دفتر مرکزی که مرکز اداری اسقف اعظم است، با هزینه ای بالغ بر ۳۰ میلیون راند ساخته شده است. سایر کلیساها در جمع آوری کمک های مالی لازم برای انجام این پروژه کمک کردند.

اهمیت تاریخی و فرهنگی

این ساختمان به دلایل زیر، از جایگاه تاریخی و فرهنگی قابل توجهی برخوردار است:

· کلیسای جامع کریست دی کینگ کلیسای اصلی اسقف اعظم کاتولیک ژوهانسبورگ است.

· این کلیسا با مصالح با کیفیت و حجاری های متمایز و با جزئیات بسیار ساخته شده است.

· کلیسای جامع کریست دی کینگ یک بنای برجسته محلی و مرکز اصلی برای گردهمایی جامعه کاتولیک ژوهانسبورگ است.

· این کلیسا دربرگیرنده آثار هنری برجسته‌ای، شامل پنجره‌های شیشه‌ای رنگی، کانون‌های مذهبی که از سنگ مرمر سخت تراشیده شده‌اند، یک کپی از پیکره مریم سوگوار و سایر مجسمه‌ها می‌باشد.

· طرح ریزی آن توسط پدر دیوید اولری، اولین اسقف کاتولیک ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی انجام شده است.

 

[۱] Berea

[۲] David O'Leary

[۳] Kerk St.

[۴] Saratoga St.

[۵] W.P.Whelan

[۶] Brian Gregory

[۷] Belfast

[۸] John P. Monahan

[۹] John Burrow (Pty) Ltd

[۱۰] Bloemfontein

[۱۱] End St.

[۱۲] Henry Nourse

[۱۳] Pope John Paul II

[۱۴] Bishop Buti Thlagale

[۱۵] Father Lionel Sham

کد خبر 3733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =