دولت یونان روز گذشته اعلام کرده بود که اجازه تجمع و برگزاری سالگرد قیام دانشجویی همچون سال های گذشته داده نمی شود و فقط شهروندان می توانند حداکثر سه نفر  و بصورت نوبتی برای ادای احترام به محل دانشگاه پلی تکنیک بروند و دسته گلی را نثار دانشجویان جان باخته نمایند .

دولت یونان روز گذشته اعلام کرده بود که اجازه تجمع و برگزاری سالگرد قیام دانشجویی همچون سال های گذشته داده نمی شود و فقط شهروندان می توانند حداکثر سه نفر  و بصورت نوبتی برای ادای احترام به محل دانشگاه پلی تکنیک بروند و دسته گلی را نثار دانشجویان جان باخته نمایند .

رسانه های خبری یونان شب گذشته با پخش دستور العمل دولت در این رابطه گزارش داده بودند که این اقدام برای جلوگیری از گسترش ویروس در کشور صادر شده است.

رسانه خبری و شبکه های تلویزونی دولتی و خصوصی این کشور نیز گزارش دادند که روسای احزاب سیاسی با این تصمیم دولت مخالفت کردند و گفتند که شهروندان با رعایت کامل دستورات مسئولان امور بهداشتی کشور، باید به این قیام مهم که باعث سقوط دیکتاتورها در کشور گردیده است، شرکت نمایند و از شهروندان خواسته بودند که کاملاً شرایط حساس در رابطه با شیوع ویروس کرونا همه مساک داشته باشند و فاصله  اجتماعی یعنی دو متر از همدیگر را رعایت کنند .

قیام دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک در نوامبر سال ۱۹۷۳ بر علیه حکومت سرهنگ ها شروع شد. در آن زمان بدستور حاکمان وقت و برای سرکوب دانشجویان نیروی های نظامی با استفاده از تانک وارد دانشگاه مذکور شده و تعدادی از دانشجویان براثر این اقدام کشته شدند.

خشم همگانی از کشته شدن دانشجویان منجر به پیوستن مردم به این قیام شد و در نهایت حکومت سرهنگ ها سرنگون گشت. برای یادبود این قیام و اعتراض به سیاست های آمریکا در حمایت از حکومت سرهنگ ها، از سال ۱۹۷۳ هر ساله مردم یونان پس از حضور در دانشگاه پلی تکنیک و ادای احترام به مجسمه دانشجویان در میادین اصلی شهر گرد هم آمده و به سوی سفارت آمریکا راهپیمایی و سیاست های مداخله جویانه آمریکا در امورداخلی کشور ها را محکوم می نمایند.

امسال به رغم ممنوعیت برپایی تظاهرات به واسطه شیوع ویروس کرونا و اعمال قرنطینه در شهرهای بزرگ، تعداد قابل توجهی از شهروندان یونانی به همراه برخی از روسای احزاب سیاسی و نمایندگان وابسته به  این احزاب در تظاهرات شرکت کردند که با دخالت پلیس مواجه شد.

در گزارش روزنامه یونانی زبان "افسین" از این واقعه آمده است که تعدادی از نمایندگان مجلس وابسته به احزاب چپگرا توسط پلیس دستگیر شده اند و میزان استفاده پلیس از گاز اشک آور به حدی بوده که ساکنان نزدیک به محل تظاهرات با مشکلات تنفسی زیاد مواجه گردند.

از اشخاص شناخته شده ای که در این تجمع شرکت کردند می توان از "الکسیس چیپراس" نخست وزیر پیشین و رئیس حزب سی ریزا، "یانیس وروفاکیس"، رییس حزب چپ یونان ( ک – ک – ا) نام برد. احزاب سیاسی عمدتا چپ یونان ضمن انتقاد از دولت برای ممنوعیت برگزاری این مراسم عنوان کردند که دولت مدعی است تظاهر کنندگان عامل گسترش ویروس کرونا خواهند شد، اما حضور بیش از ۵ هزار پلیس که اکثر آنان هم ماسک برصورت ندارند، عامل گسترش ویروس کرونا نمی شوند؟

کد خبر 3853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =