در سال‌های گذشته، مانک‌های ملّی‌گرای میانماری یکی از مهم‌ترین عوامل و مسبّبان حملات اخیر به مناطق مسلمان‌نشین روهینگیا و کشتار آن‌ها بودند و با وجود اینکه هنوز درگیری‌ها و اتفاقات روهینگیا حل نشده‌است، در حال دامن زدن به درگیری دیگری هستند که این بار بین خود اقلیت‌های بودایی میانمار است.

در سال‌های گذشته، مانک‌های ملّی‌گرای میانماری یکی از مهم‌ترین عوامل و مسبّبان حملات اخیر به مناطق مسلمان‌نشین روهینگیا و کشتار آن‌ها بودند و با وجود اینکه هنوز درگیری‌ها و اتفاقات روهینگیا حل نشده‌است، در حال دامن زدن به درگیری دیگری هستند که این بار، این درگیری بین مسلمانان و بوداییان نیست، بلکه بین خود اقلیت‌های بودایی میانمار است. البته درگیری میان این مانک‌ها موضوع تازه‌ای نیست، بلکه زخمی بسیار قدیمی میان اقلیت‌های بودایی میانمار به شمار می‌رود. در واقع، در منطقه غربی این کشور که شامل منطقه روهینگیاست، علاوه بر مسلمانان، اقلیتی از بوداییان نیز حضور دارند که از دیرباز در این مناطق زندگی می‌کردند و به آن‌ها «آراکان» گفته می‌شود. تا سال ۱۷۰۰ میلادی، این منطقه مستقل بود و با عنوان «پادشاهی آراکان» مدیریت می‌شد، تا اینکه اقلیتی به نام «باراما»ها که شاخه‌ای از مانک‌های بودایی هستند، این منطقه را اشغال کردند. مانک‌های «باراما» همان گروه افراطی هستند که علیه مسلمانان روهینگیا شورش کردند و با حمایت از نظامیان، آنان را به خاک و خون کشیدند تا بدین سان بتوانند دوباره منطقه آراکان را به دست گیرند، ولی گروه شبه‌نظامی آراکان که یکی از قوی‌ترین گروه‌های جدایی‌طلب موجود در میانمار است، افراد و تسلیحات بسیار مجهزی در اختیار دارد و چنین گمان می‌رود که مانک‌های باراما با اینکه توانستند ظلم‌های زیادی در حق مسلمانان روهینگیا به انجام رسانند، این بار نخواهند توانست به این آسانی از عهده این گروه برآیند و در صورت بالا گرفتن این درگیری‌ها در بین این دو گروه، بیم آن است که شکاف بسیار بزرگی بین جامعه بودایی میانمار ایجاد شود. درگیری‌هایی هم که در هفته‌های اخیر در این منطقه بین پلیس میانمار و این شبه‌نظامیان صورت گرفت و موجب کشته شدن تعدادی از افراد پلیس شد، دلیل متقنی بر این ادعاهاست. گفته می‌شود این مانک‌های افراطی دقیقاً با حرکتی که انجام می‌دهند و با ایجاد تفرقه در میان اقلیت‌های بودایی، به مسلمانان کمک خواهند کرد تا غیرمستقیم به اهداف خود در منطقه دست یابند. ماجرا از آنجا شروع شد که بعد از درگیری‌ها بین نیروی پلیس و شبه‌نظامیان آراکان که برای استقلال روهینگیا مبارزه می‌کنند، شماری از افراد پلیس کشته شدند و مانک‌های افراطی باراما این حملات و درگیری‌های بین شبه‌نظامیان و پلیس را محکوم کردند و اعمال گروه آراکان را تروریستی خواندند. در مقابل، با توجه به اینکه برای شبه‌نظامیان آراکان در این منطقه احترام و ارزش قائل هستند، مانک‌های بودایی آراکان نیز در پاسخ به این بیانیه اعلام کردند که مانک‌های افراطی باراما دیگر هیچ جایگاهی در این منطقه ندارند و هیچ کس برای حرف آن‌ها ارزشی قائل نیست.

این قضایا در حالی اتفاق می‌افتد که دولت میانمار اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، به تمام درگیری‌های بین اقلیت‌ها در میانمار پایان خواهد داد. «آن سان سوچی» نیز اعلام کرده که صلح و دوستی بین ادیان و اقلیت‌ها، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که وی در دستور کار خود قرار داده‌است، ولی با این حال و با وجود اینکه پتانسیل ایجاد درگیری بین مسلمانان و بوداییان در منطقه روهینگیا به نقطه حساس خود رسیده‌است، مانک‌های افراط‌گرای باراما این بار شبه‌نظامیان آراکان را هدف گرفته‌اند تا باز هم بتوانند در منطقه ناامنی ایجاد نمایند. این در حالی است که زمانی مانک‌ها در این منطقه اعتبار داشتند و برای حل بسیاری از مشکلات بین اقلیت‌های بودایی به عنوان میانجی عمل می‌کردند و نتایج بسیار خوبی نیز در بسیاری از موارد گرفته بودند، اما با دامن زدن به مسائل اخیر، نه تنها خود را منفور مسلمانان منطقه نمودند، بلکه اکنون بوداییان نیز دیگر ارزشی برای آن‌ها و آتش‌افروزی‌های ایشان قائل نیستند.

منبع:

https://www.wsj.com/articles/feuding-monks-expose-bitter-ethnic-buddhist-divisions-in-myanmar-۱۱۵۴۹۷۱۳۶۰۰?mod=searchresults&page=۱&pos=۲

کد خبر 386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =