۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲

حزب افراطی موسوم به "خریسی آوگی" به معنی "فجر طلایی" صبح روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه (هفتم اکتبر )۲۰۲۰ توسط دادگاه عالی یونان به عنوان حزبی جنایی - فاشیستی شناخته و تمامی فعالیت های این گروه غیرقانونی و اعضای اصلی آن دستگیر و روانه زندان شدند.

حزب افراطی موسوم به "خریسی آوگی" به معنی "فجر طلایی" صبح روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه (هفتم اکتبر )۲۰۲۰ توسط دادگاه عالی یونان به عنوان حزبی جنایی - فاشیستی شناخته و تمامی فعالیت های این گروه غیرقانونی و اعضای اصلی آن دستگیر و روانه زندان شدند. این خبر در رسانه های خارجی و داخلی بازتاب گسترده ای داشت و بسیاری با تیتر "پیروزی دموکراسی" از آن یاد می کنند. این دادگاه به منظور رسیدگی به جرم و جنایت های مختلف این حزب در چند سال اخیر برگزار شد و نهایتا منجر به انحلال این حزب و قرار گیری اسم آن در بین گروه های جنایی و فاشیستی در یونان شد. در این دادگاه، ۶۹ متهم از جمله اعضای سازمان های محلی این حزب، اعضای ارشد و رئیس این حزب نیکوس میخالولیاکوس تحت ماده ۱۸۷ قانون مجازات یونان به جرم رهبری، ایجاد یا پیوستن به این سازمان جنایی متهم شدند.

           در سال ۲۰۱۲ هجده نفر از اعضای این حزب به عنوان نماینده در مجلس ملی یونان حضور داشتند. با این حال، دیگر احزاب و گروه های مردمی با تلاش گسترده و شکایت های قانونی سعی در غیر قانونی نشان دادن این حزب داشتند و درنهایت پس از ۷ سال تلاش به هدف خود رسیدند.

لازم به یاد آوری است گام های اولیه برای دادگاهی کردن این حزب در ماه آپریل سال ۲۰۱۵ برداشته شد. در این دادگاه سه اتهام اصلی به این حزب وارد و مورد بررسی قرار گرفت:

۱-به قتل رساندن رپر معروف یونانی پاولوس فیساس (۱۸ سپتامبر ۲۰۱۳) که گرایشاتی ضد نژادپرستانه داشت و در اشعار و آثار خود بسیار به این موضوع تکیه می کرد. او به ضرب چاقو توسط یکی از اعضای این حزب کشته شد.

۲-اقدام به قتل و ضرب و شتم شدید صیادان مصری در منطقه پیرئوس آتن

۳-اقدام به قتل و ضرب و شتم شدید اعضای حزب چپ کاپا کاپا

همزمان ۶۰ پرونده دیگر که مرتبط با جنایات و جرم های دیگر اعضای این گروه است که برخی از این موارد به سرانجام رسیده و برخی دیگر در دادگاه های مختلف یونان مراحل قانونی خود را طی می کنند، مورد بررسی قرار گرفت. نهایتا در تاریخ هفتم اکتبر ۲۰۲۰ هفت نفر به عنوان متهمان ردیف اول برای تاسیس حزب جنایی و فاشیستی متهم شناخته و روانه زندان شدند.

در روز دادگاه، خانواده رپر و موسیقی دان معروف یونانی که به دست اعضای این حزب کشته شد، حضور داشتند و پدر خانواده خواستار اجرای حکم قصاص برای قاتل و سرکردگان این حزب شد اما در قانون اساسی یونان حکم اعدام وجود ندارد و بالاترین حکم دادگاه های یونان حبس ابد (۲۵ سال) است. این حزب در سال ۲۰۱۲ توانست وارد مجلس یونان شود و در راگیری های مختلف با شعار های افراطی چیزی در حدود ۸ الی ۹ درصد آرا را هم به دست آورد. این حزب که پرچم سیاهی داشته و نماد آن برگرفته از عناصر تاریخی یونان است. سلام اصلی این حزب چیزی شبیه به حزب نازی بود و خواسته اصلی آنان، پایان حضور مهاجرین در یونان است. به گونه ای که پس از ورود این حزب به مجلس ناگهان شاهد افزایش شدید حمله به مهاجرین و پناهجویان در یونان بودیم. حتی در مواردی ایرانیان مهاجر نیز مورد ضرب و شتم شدید اعضای این حزب قرار گرفتند. اعضای این حزب با ایجاد دسته های چند نفره در محل های حضور مهاجرین اقدام به ضرب و شتم خارجیان عمدتا از کشورهای فقیر آسیایی نظیر (بنگلادش، پاکستان، هند، افغانستان و ...) می کردند.

با این حال، به دلیل برخورداری از اقبال بخشی از مردم یونان به دلیل شعار های عام پسند تا کنون امکان برخورد جدی با آنها وجود نداشت. در سپتامبر سال ۲۰۱۲ به دلیل حضور اعضای مجلس این حزب در تجمعات ضد مهاجرین، دادگاه مرکزی یونان در شهر آتن با صدور بخشنامه ای به مراکز پلیس امکان دستگیری اعضای این حزب را در صورت مشاهده هر گونه حرکت غیر قانونی صادر و مصونیت ویژه آنها را در جایگاه نماینده مجلس لغو نمود. نهایتا در تاریخ هفتم اکتبر ۲۰۲۰ و پس از بررسی مدارک ارائه شده به دادگاه عالی یونان، سرکار خانم ماریا لپنیوتی قاضی پرونده این حزب را حزبی جنایی و فاشیستی خواند و برای تمامی عوامل اصلی این حزب قرار بازداشت صادر گردید. همچنین تمامی دفاتر این حزب در آتن و شهر های دیگر پلمپ شد.

صبح روز چهار شنبه بیش از بیست هزار نفر از در مقابل دادگاه عالی یونان تجمع کردند و درگیری هایی نیز بین هواداران و مخالفان صورت گرفت.

لازم به ذکر است مشکلات اقتصادی، بیکاری و معضلات اجتماعی ناشی از پدیده مهاجرت در یونان موجب گردیده تا گرایشات افراطی در جامعه ظهور کند. گرچه اکثریت جامعه مخالف فعالیت اینگونه احزاب هستند اما متاسفانه پایگاه اجتماعی آنها در حال رشد است به گونه ای که توانسته اند ۱۲ نفر از افراد خود را وارد پارلمان کنند. انحلال این حزب گرچه به فعالیت های آن ها بعدی غیر قانونی می دهد اما گرایش هواداران آن را از بین نمی برد و احتمالا در قالب های دیگر بروز می نماید.

کد خبر 4226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =