هرچند که دکتر عبدالمجید الشرفی نخستین رئیس منتخبی بود که مسئولیت ریاست بیت الحکمه را بر عهده گرفت، اما در انتخابات جدید، وزیر سابق محمود بن رمضان با اکثریت آراء به پیروزی رسید تا به عنوان رئیس جدید بیت الحکمه انتخاب شود.

معرفی رئیس جدید مجمع علوم و ادبیات و هنر تونس : "بیت الحکمه"

در اقدامی جدا از سیاست تعیین رؤسای بیت الحکمه تا امروز، دیگر رئیس مجمع علوم و ادبیات و هنرهای تونس موسوم به "بیت الحکمه"، منصوب نمی‌شود، بلکه از سوی اعضای مجمع در نهایت شفافیت انتخاب می‌شود.

هرچند که دکتر عبدالمجید الشرفی نخستین رئیس منتخبی بود که مسئولیت ریاست بیت الحکمه را بر عهده گرفت، اما در انتخابات جدید، وزیر سابق محمود بن رمضان با اکثریت آراء به پیروزی رسید تا به عنوان رئیس جدید بیت الحکمه انتخاب شود.

مجمع علوم و ادبیات و هنر تونس "بیت الحکمه" در روز ۲۷ مارس ۲۰۲۱ نشست عمومی خود را برگزار کرد که اعضا در این نشست، دکتر محمود بن رمضان را به عنوان رئیس جدید آکادمی "بیت الحکمه" انتخاب کردند.


دکترای اقتصاد و همزمانی انجام فعالیت‌های سیاسی و وزارت

دکتر عبدالمجید الشرفی از دسامبر ۲۰۱۵ ریاست "بیت الحکمه" را بر عهده داشت. در دوره او، این مجمع شاهد نوعی تحرک در برنامه‌ها، مناسبت‌ها و پویایی در دیدارها و نشست‌ها بود.. ضمن اینکه در سال ۲۰۱۸، جایزه توسعه مطالعات و پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی "‌ابن خلدون" ‌را نیز از آن خود کرد.

پس از پایان ریاست دکتر الشرفی بر "بیت الحکمه"، آقایان محمود بن رمضان دکترای اقتصاد و خالد غدیره، دکترای هوش مصنوعی برای جانشینی او نامزد شدند و در انتخابات مجمع عمومی، محمود بن رمضان با اکثریت ۳۴ رأی در مقابل خالد غدیره با ۲۵ رأی به پیروزی رسید.

محمود بن رمضان، رئیس جدید بیت الحکمه، از ژانویه الی سپتامبر ۲۰۱۶ به عنوان وزیر امور اجتماعی و از فوریه الی دسامبر ۲۰۱۵ به عنوان وزیر ترابری فعالیت کرد.

محمود بن رمضان، استاد دانشگاه در رشته علوم اقتصادی، مدرک دکترای علوم اقتصادی و مدرک رشته ادبیات (جامعه شناسی) دارد... وی در طول زندگی تخصصی‌اش، مسئولیت‌های علمی، تشکیلاتی و سیاسی متعددی را عهده‌دار بود که برخی از آنها عبارتند از: ریاست شورای هدایت راهبردی، ریاست هیأت اجرایی جهانی سازمان عفو بین‌الملل و نایب رئیس شورای توسعه پژوهش‌های اقتصادی و اجتماعی آفریقا.

محمود بن رمضان، سهم خود را در زندگی سیاسی و فعالیت حزبی به انجام رساند، به طوری که مسئولیت هماهنگی برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی حزب ندای تونس و ریاست کمیته اقتصادی و اجتماعی آن (۲۰۱۲ - ۲۰۱۴) را نیز عهده‌دار بود. پیش از آن نیز وی به عنوان مسئول هماهنگ کننده برنامه اقتصادی و اجتماعی قطب دموکراتیک مدرن (۲۰۱۱) فعالیت کرد و همچنین در فاصله سال‌های ۱۹۸۴ الی ۱۹۸۵ به عنوان هماهنگ کننده نقش اقتصادی و اجتماعی اتحادیه مشاغل تونسی به فعالیت مشغول بود.

اما در حوزه تولید علمی و پژوهش‌های منتشر شده، باید گفت که ۲۰ کتاب درباره تونس و فضای اروپا مدیترانه و آفریقا و جهان عربی به قلم دکتر بن رمضان یا با مشارکت وی تألیف شد.

انتخاب محمود بن رمضان، وزیر سابق تونسی به عنوان رئیس جدید مجمع علوم و ادبیات و هنر تونس در شرایط حساسی از تاریخ تونس انجام شد که در آن از "‌بیت الحکمة" انتظار می‌رود که صدای حکمت و اندیشه و دانش باشد.

رؤسای «بیت الحکمه» از زمان تأسیس تا امروز

· احمد عبد السلام  (۱۹۸۳ - ۱۹۸۷)

· عز الدین باش شاوش (۱۹۸۷ - ۱۹۹۱)

· سعد غراب (۱۹۹۱ - ۱۹۹۵)

· عبد الوهاب بوحدیبة (۱۹۹۵ - ۲۰۱۱)

· هشام جعیّط (۲۰۱۲ - ۲۰۱۵)

· عبد المجید الشرفی  (۲۰۱۵ - ۲۰۲۱)

· محمود بن رمضان  (۲۰۲۱...)

کد خبر 4740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =