خبرگزاری النشره لبنان روز چهارشنبه ۱۹ مه برابر با ۲۹ اردیبهشت، طی گزارشی اعلام کرد آقای "شربل وهبه" وزیر خارجه لبنان با حضور در کاخ ریاست جمهوری استعفای خود را تقدیم میشل عون نموده است. البته آقای وهبه در این دیدار علت استعفای خود را حمایت از شرایط خاص لبنان و به منظور جلوگیری از سوءاستفاده کنندگان از مصاحبه وی با شبکه رادیویی الحره عنوان کرد.

خلاصه مدیریتی

خبرگزاری النشره لبنان روز چهارشنبه ۱۹ مه برابر با ۲۹ اردیبهشت، طی گزارشی اعلام کرد  آقای "شربل وهبه" وزیر خارجه لبنان با حضور در کاخ ریاست جمهوری استعفای خود را تقدیم میشل عون نموده است. البته آقای وهبه در این دیدار علت استعفای خود را حمایت از شرایط خاص لبنان و به منظور جلوگیری از سوءاستفاده کنندگان از مصاحبه وی با شبکه رادیویی الحره  عنوان کرد.

واقعیت ماجرا

بنابر گزارش های منتشره در فضای مجازی، استعفاء شربل وهبه بازتاب وسیعی بین احزاب و گروههای سیاسی لبنان و همچنین کشورهای منطقه داشته است. ولی آنچه باعث بروز این استعفاء شد مربوط به تحولات جاری لبنان در اواخر هفته گذشته است. واقعیت ماجرا این است که شربل وهبه وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان روز دوشنبه مورخ ۲۷ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با شبکه «الحره» در بخشی از مصاحبه اش با کنایه به برخی کشورها که به خود صفت «مملکه الخیر» می‌دهند، گفت:‌ این کشورهای اهل محبت برای ما سازمان داعش را بوجود آوردند و بذرآن‌ را برای ما در دشت نینوی، الانبار و تدمر کاشتند و برخی هم  از آن حمایت مالی کردند. البته شربل در بخشی از این مصاحبه به ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در استانبول نیز پرداخت. وی در بخشی از این گفتگو  به سلاح حزب الله اشاره می کند و می گوید: به آنچه در غزه رخ می‌دهد نگاه کنید، آیا امکان ندارد شبیه آن در لبنان هم رخ دهد؟ وی در ادامه می گوید: هنگامی که رژیم صهیونیستی بخشهایی از سرزمین لبنان را اشغال کرد، نیروهای حزب الله برای دفاع از حاکمیت و موجودیت لبنان به سلاح مجهز شدند و امروز هم این سلاح جنبه بازدارندگی دارد. در این مصاحبه که سلیمان الأنصاری رئیس کمیسیون روابط سعودی، امریکایی نیز به عنوان میهمان حضور داشت اختلاف نظر بروز کرد و همین امر موجب درگیری لفظی طرفین و ترک استدیو از سوی وزیر خارجه لبنان شد.

نظریه کارشناسی

هفته گذشته شربل وهبه وزیر امورخارجه دولت پیشبرد امور لبنان، به دعوت شبکه الحره در برنامه ای سیاسی حضور می یابد و به طرح دیدگاههای خود در خصوص مسائل منطقه ای و همچنین مسائل داخلی لبنان می پردازد. به نظر می رسد شربل در این برنامه رسانه ای در دامی که مجری و کارشناس برنامه برایش چیده اند افتاده و همین امر موجب عصبانیت شدید شربل شده و قبل از آنکه بتواند سوء تفاهمات را حل کند، استدیو محل ظبط برنامه را ترک می کند. بعد از پخش این مصاحبه جنجالی، در داخل لبنان گروههای همسو با عربستان سعودی از جمله جریان المستقبل به رهبری سعد حریری گفته‌های وزیر خارجه لبنان را محکوم کردند. همچنین میشل عون رئیس جمهور لبنان نیز طی اطلاعیه ای عنوان داشت که متن مصاحبه، نظریات شخصی شربل می باشد و موضع رسمی کشور لبنان در خصوص قضایای منطقه ای نیست. ولی با این وجود این مصاحبه در سطح منطقه با واکنش تند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، بحرین و مصر روبرو شد. این کشورها به سرعت سفرای لبنان را به وزارت خارجه خود فراخوانده و مراتب شدید اعتراض خود را به ایشان اعلام کردند.

بعد از موضعگیری شدید این کشورها، وزیر امور خارجه لبنان ناچار شد در بیانیه‌ای اعلام کند که از تفسیرهای نادرست از سخنانش در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحره غافلگیر شده است. وی همچنین تاکید کرد:‌ آنچه گفتم شامل برادران در کشورهای خلیج "فارس" نبود و من از هیچ کشوری نام نبردم و هدف از این جنجال رسانه ای، تیره کردن روابط لبنان با برادران در عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج "فارس" تلقی می شود. با این حال و بنابر برخی گزارش ها، کشورهای فوق تهدید کردند چنانچه شربل وهبه از سمت خود استعفاء نکند، روابط خود با لبنان را قطع خواهند کرد.

در حقیقت شربل وهبه در این مصاحبه زمینه های پیدایش و شکل گیری داعش در منطقه را تبیین و از دیگر سو از وجود سلاح حزب الله نیز در راستای حفظ امنیت لبنان تمجید کرد. البته بیان این مواضع آشکار و واقعی از سوی وزیر خارجه لبنان به مذاق سعودی ها و اماراتی ها و... خوش نیامد و همین موضوع باعث بالاگرفتن تنش سیاسی بین طرفین شد. لذا شربل وهبه  مجبور شد برای جلوگیری از افزایش تنش در روابط منطقه ای و آنهم در شرایطی که لبنان در بدترین شرایط اقتصادی و بحران کرونا قرار دارد و از سوی دیگر با بن بست سیاسی در تشکیل کابینه دولت سعد حریری مواجه هست استعفاء نماید.

 در پایان خاطر نشان می کند: گرچه لبنان با پذیرش این استعفاء تحقیر شد، ولی مسوولین و مردم این کشور باید بدانند که ریشه های اصلی این حرکت تحقیرآمیز در وجود شرایط سیاسی نابسامان کشور است که در نتیجه اختلاف گروههای سیاسی با یکدیگر بوجود آمده است. درحقیقت وابسته بودن کشور و وجود شرایط نابسامان اقتصادی و سیاسی باعث شد تا وزیری که با رای نمایندگان پارلمان بر مسند وزارت نشسته است، حال با دستور برخی کشورهای عربی برکنار شود. یقیناً پذیرش این استعفانامه از سوی میشل عون بسی دردناک و در راستای جلوگیری از فروپاشی سیاسی و اقتصادی لبنان صورت گرفته  است. امید است لبنان بتواند از شرایط بوجود آمده به سلامت عبور کند.

منبع:                                                                   https://www.elnashra.com/news/show/۱۵۰۴۵۳۲

https://www.alhurra.com/lebanon/۲۰۲۱/۰۵/۱۸/

کد خبر 6160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =