خانم «مهری جمال ممدوا» معاون رئیس کابینه وزرا که حوزه فرهنگ و رسانه در دولت ترکمنستان از ساخت و رونمایی مجسمه مختومقلی فراغی خبر داد

                                                                                                                 

     خانم «مهری جمال  ممدوا» معاون رئیس کابینه وزرا که حوزه فرهنگ و رسانه در دولت ترکمنستان را عهده‌دار می‌باشد، در جلسه هیئت دولت که روز ۲۹ ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی به ریاست «قربانقلی بردی محمداف» رئیس‌جمهوری این کشور برگزار شد، در گزارشی از اتخاذ تدارکات و تمهیدات جهت گرامیداشت هر چه باشکوه‌تر جشن «روز کارکنان حوزه  فرهنگ و هنر و شعر مختومقلی فراغی» (۲۷ ژوئن) و آمادگی برای رونمایی از مجسمه عظیم مختومقلی فراغی در عشق آباد خبر داد.

مجسمه عظیم مختومقلی فراغی در عشق آباد افتتاح می شود

به گزارش تلویزیون ملی ترکمنستان، معاون رئیس جمهوری ترکمنستان در امور فرهنگ و رسانه تصریح کرد: در روز افتتاحیه مجسمه بزرگ مختومقلی فراغی که هم اکنون در دامنه کوهپایه کوپتداغ منطقه جنوب غربی عشق‌آباد در دست ساخت می باشد و هم زمانی آن با گرامیداشت روز فرهنگ و هنر، برنامه های مختلفی با همکاری وزارت امور خارجه ترکمنستان نیز در نظر گرفته شده است. یکی از این برنامه ها، برقراری ارتباط ویدیو کنفرانسی(وبیناری) از محل نصب و استقرار بنای یادبود و مجسمه مختومقلی فراغی با حضور فرهنگیان و هنرمندان کشورهای مختلف دنیا می باشد.

رئیس جمهوری ترکمنستان پس از استماع گزارش مقام عالی رتبه فرهنگی و رسانه ای دولت این کشور متذکر شد که ترجمه آثار مختومقلی فراغی به زبان های مختلف و همچنین احداث بناهای یادبود و تاریخی به مناسبت گرامیداشت روز شعر این شاعر ترکمن در بسیاری از کشورها، گواهی بر احترام و مطالعه عمیق مردم دنیا به میراث ادبی غنی مختومقلی فراغی، می باشد که نماینده برجسته ملت ترکمن است.

بردی محمداُف با تأکید بر برگزاری هر چه باشکوه تر گرامیداشت روز شعر مختومقلی فراغی افزود: این رویداد که با مشارکت نمایندگان کشورهای خارجی انجام می شود سهم مهمی در ترویج میراث ادبی و فلسفی مختومقلی و به طور کلی درک متقابل مردم جهان از شاعر پرآوازه ترکمن خواهد داشت.

بنای یادبود و مجسمه عظیم مختومقلی فراغی به ارتفاع ۶۰ متر و به قطر ۲۵ متر در قسمت جنوبی عشق‌آباد بر روی یک تپه طبیعی در حال ساخت می باشد. یک پارک در اطراف مجسمه نیز در حال احداث است. ساخت مجسمه مختومقلی فراغی را مجسمه ساز نامدار ترکمنستان «سارگت بابایف» عهده دار شده است.

گفتنی است؛ ترکمنستان در ۲۷ ژوئن هر سال جشن ملی روز کارکنان فرهنگ و هنر و همچنین شعر مختومقلی فراغی را برگزار می کند.

کد خبر 7664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =