ستاد سازماندهی و برگزاری و تدارکات برای گرامیداشت باشکوه و گسترده ۳۰۰ امین سالگرد تولد مختومقلی فراغی در ترکمنستان تشکیل شد

بر اساس مصوبه رئیس جمهوری ترکمنستان، ستاد سازماندهی و برگزاری و تدارکات برای گرامیداشت باشکوه و گسترده ۳۰۰ امین سالگرد تولد مختومقلی فراغی در ترکمنستان، تشکیل و اعضا و مسئولان آن تعیین و معرفی شدند.

ستاد گرامیداشت  ۳۰۰ امین سالگرد تولد مختومقلی فراغی در ترکمنستان تشکیل شد

پیش تر، آقای «محمدمراد گلدینیازاف» معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان در زمینه علوم، آموزش و بهداشت از اتخاذ اقدامات و تدارکات در مورد مقدمات برگزاری گسترده در سطح ملی و جهانی مراسم بزرگداشت سیصدمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی فیلسوف و شاعر بزرگ مشرق زمین خبر داده بود.

معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان در زمینه علوم، آموزش و بهداشت که معاون رئیس جمهوری این کشور محسوب می شود، در جلسه سیار هیأت دولت که در تاریخ ۱۴ ژانویه در محل کاخ «روحیت» شهر ترکمن آباد مرکز استان لباب در شرق ترکمنستان با حضور «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهوری و مقامات عالی رتبه ترکمنستان برگزار شد، گزارشی از انجام تدارکات و پیش نویس برنامه جهت گرامیداشت سالروز مختومقلی فراغی ارائه داد.

 به گفته این مقام عالی رتبه دولت ترکمنستان، تدابیری برای سالگرد گرامیداشت شاعر ادبیات برجسته و کلاسیک ترکمن در سال ۲۰۲۴ برای معرفی بیشتر و غنی سازی میراث ادبی مختومقلی فراغی در جهان اندیشیده شده است.

معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان در زمینه علوم، آموزش و بهداشت ترکمنستان همچنین از راه اندازی یک پایگاه اینترنتی ویژه درخصوص زندگینامه و آثار این فیلسوف و شاعر مشهور قرن هجدهم خبر داد.

وی خاطر نشان ساخت که در سال های اخیر مجموعه های شعر مختومقلی به بسیاری از زبان های جهان از جمله ترکی، روسی، انگلیسی، آذربایجانی، عربی، ارمنی، بلاروسی، قزاقی، ازبکی، تاجیکی، گرجی، اوکراینی، چینی، ژاپنی و رومانیایی ترجمه و منتشر شده اند.

معاون رئیس جمهوری ترکمنستان در بخش دیگر گزارش خود اعلام کرد که قرار است برای اولین بار «دائرةالمعارف مختومقلی فراغی» با استفاده از فن آوری های مدرن دیجیتال ایجاد شود که شامل تمام اطلاعات مربوط به شاعر خواهد بود. همچنین قرار است دیوان مختومقلی فراغی به صورت الکترونیک و چاپی تهیه شود.

وی گفت: علاوه بر این قرار است اشعار این شاعر بزرگ ترکمن به زبان های مختلف جهان ترجمه و چاپ شود و از آن کتاب ها در مراسم مختلف رونمایی گردد و نمایشگاه های کتاب، جلسات خلاق فرهنگی و هنری نیز برگزارشود.

«محمدمراد گلدینیازاف» گفت: با همکاری سازمان های بین المللی، برنامه ریزی شده است که میراث ادبی این فیلسوف و شاعر در سطح جهانی مطالعه و ترویج شود. به همین منظور، یک کنفرانس علمی بین المللی در نظر گرفته شده که در سال ۲۰۲۴ در عشق آباد برگزار می‌شود.

معاون رئیس جمهوری ترکمنستان در پایان گزارش خود همچنین از تهیه پیش‌نویس مصوبه دولت درخصوص برگزاری و گرامیداشت  باشکوه و در سطح بین المللی به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی خبر داد.

رئیس جمهوری قربانقلی بردی محمداف پس از استماع این گزارش، بر اهمیت مطالعه دقیق میراث فرهنگی هزار ساله نیاکان ترکمن از جمله میراث ادبی مختومقلی فراغی بنیانگذار ادبیات کلاسیک ترکمن که مروارید شناخته شده ای در دنیای شعر و ادب جهان است، تاکید کرد.

رهبر ترکمنستان با اشاره به اهمیت رویدادهای آینده، دستور داد که ستاد سازماندهی و برگزاری مراسم و گرامیداشت ۳۰۰ امین سالگرد مختومقلی فراغی در سطح ملی و بین المللی تشکیل شود.

بردی محمداف خاطر نشان کرد که هم اکنون در عشق اباد یک بنای یادبود و مجسمه و تندیس بزرگ مختومقلی فراغی در دامنه کوه کوپتداگ در دست ساخت است و قرار است به نمادی دیگر از احترام عمیق نسل های فعلی به میراث غنی شاعر و دانشمند شهیر ترکمن تبدیل شود.

رئیس جمهوری ترکمنستان تأکید کرد: «امروز با گذشت قرن ها، اشعار ماندگار فرزند بزرگ مردم ترکمن که خواهان عشق به سرزمین مادری، اتحاد و برادری بوده، اهمیت خود را از دست نداده است و در قلب هر شهروند ترکمن جای دارد.

رئیس جمهور ترکمنستان در پایان به اعضای دولت خود دستور داد که با ادای احترام به یاد مختومقلی فراغی، بزرگداشت  ۳۰۰ امین سالگی شاعر، در بالاترین سطح ملی و بین المللی با برنامه های سازماندهی و برگزار شود.

گفتنی است؛ در سال ۲۰۲۴ میلادی، دولت ترکمنستان جشن و برنامه های گسترده ای را برای گرامیداشت باشکوه ۳۰۰ امین سالروز تولد مختومقلی فراغی در سطح ملی و بین المللی در نظر گرفته است.

کد خبر 7668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =