انتقاد اندیشمند مسلمان تایلندی از عربستان سعودی

هفته گذشته دکتر ویسوت بن لاته یکی از اندیشمندان مسلمان تایلند از مسئولیتهای خود در نهاد شیخ الاسلامی این کشور استعفاء داد. صاحبنظران علت استعفا دکتر ویسوت بن لاته را نتیجه فشار و نفوذ عربستان سعودی به دفتر شیخ الاسلام میدانند. وی اخیرا در مقاله ای که در رسانه ها منتشر شده، ازسیاستهای آل سعود در خاورمیانه و بویژه سوء استفاده از قدرت در ایجاد ائتلاف کشورهای عربی انتقاد کرد. وی همچنین نگرانی خود را از گسترش نفوذ آل سعود در فشار به نهادهای دینی در تایلند برای ممانعت از انتقاد آن کشور ابراز کرده بود.

انتقاد اندیشمند مسلمان تایلندی از عربستان سعودی

هفته گذشته دکتر ویسوت بن لاته یکی از اندیشمندان مسلمان تایلند از مسئولیتهای خود در نهاد شیخ الاسلامی این کشور استعفاء داد. استعفا نامه ایشان را با سربرگ دفتر شیخ الاسلام در صفحه فیسبوک منتشر شده است. صاحبنظران علت استعفا دکتر ویسوت بن لاته را نتیجه فشار و نفوذ عربستان سعودی به دفتر شیخ الاسلام میدانند. وی اخیرا در مقاله ای که در رسانه ها منتشر شده، ازسیاستهای آل سعود در خاورمیانه و بویژه سوء استفاده از قدرت در ایجاد ائتلاف کشورهای عربی انتقاد کرد. وی همچنین نگرانی خود را از گسترش نفوذ آل سعود در فشار به نهادهای دینی در تایلند برای ممانعت از انتقاد آن کشور ابراز کرده بود. ایشان اخیرا به استناد روایتی از سرزمین نجد به پایتختی ریاض به عنوان سرزمین ظهور شیطان تعبیر کرده است. دکتر بن لاته بعد از استعفاء درباره تاریخ تاسیس کشور عربستان در فیسبوک خود نوشت : قرن شیطان بنابر روایت پیامبر(ص) مربوط به شهر نجد و ریاض عربستان امروز است.

وی در مقاله ای که در نشریه ام تودی منتشر شده به استناد روایتی از امام بخاری اشاره داشته که پیامبر(ص) فقط برای شام و یمن دعا کرده و نجد را مستحق دعا ندانسته است. وی در این زمینه  توضیح داده که چون نجد سرچشمه فساد و فتنه و آغازگرعصر شیطان است. در زمان گذشته شهر نجد درواقع شرق شهر مدینه است و محل ظهور جریان های منحرف مانند خوارج بوده این انحراف و فساد طولانی نبود و از بین رفت؛ تا قرن بیستم دوباره ظهور سلسله خیانتکار مسلمان از جمله شریف حسینی از حجاز و عبد العزیز بن سعود (اجداد نسل سعودی امروز) که موجب نابودی حکومت عثمانی شده و حکومت اسلامی چند پاره گشت و کشورهایی کوچک در تحت نظر انگلیس به وجود آمد.

سال 1915 عبد العزیز بن سعود با یکی از نمایندگان انگلیس صلحی پیمان بست و اداره این سرزمین را بر انگلیس واگذار کرد و در اذاء آن ماهی 5 هزار پاند دریافت داشت. این امر موجب نابودی حکومت اسلام بازشدن پای صهیونیستهای متجاوز به سرزمین فلسطین و بین المقدس گردید. بنابراین قرن بیستم شروع سلطه شیطان است که بواسطه  خیانت آل سعود در شهر نجد محقق شد.

منابع :

https://www.mtoday.co.th/69527?fbclid=IwAR1d7ffOzmWiRPDVAnWonDX3XmJ59P2ZDDnwx6aiXFk_NJTBT63INq3n1Bo

کد خبر 7700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =