مرکز نشر محمد علی با همکاری دفتر همکاریهای دانشگاهی مؤسسه "روزا لوکزامبورگ" کتابی را تحت عنوان "پرسشهایی درباره دانشگاه شهروندی در زمان قرنطینه" به چاپ رساند. استاد پژوهشگر المولدی قسومی، جمع آوری همه متون و ارائه آن را بر عهده گرفت.
در تهیه این کتاب ۲۸۸ صفحهای، اساتیدی از جمله جهینه غریب، حمیّد بن عزیزه، بوبکر بن علی، نزیهه مصباح السعداوی، سها غابری، مریم سعاده، محمد انور، رواء الکافی و زینب التوجانی همکاری کردند.
این اثر نتیجه تفکر گروهی به شمار میرود که در ایجاد آن، برخی تخصصهای حوزه علوم انسانی همکاری کردند و تلاشهای گروهی از پژوهشگرانی که از منظومه دانشگاهی به عنوان ماده پژوهشی و مشغولیت علمیشان بهره گرفتند، در کنار یکدیگر قرار گرفت.
این پروژه پژوهشی که با موضوع دانشگاه شهروندی در زمان قرنطینه انجام شد، بر کارگاههای تفکر گروهی و بحثهای عمیق درباره اوضاع دانشگاهی در مقابله با تحولات پرشتاب تکیه دارد و وجه تمایز آن، تعدد اکراهها و تکرار آن است و همین امر، پرسشهایی راجع به تکمیل ویژگیهای دانشگاهی در مؤسساتی که عنوان دانشگاه بر آنها گذاشته شده است، ایجاد میکند و با اشکال ایجاد نظام معرفتی آن در پاسخ به اقتضاءات نظام اجتماعی و برآورده ساختن اقتضاءات مسئولیتهای شهروندی پایان میپذیرد.
استاد المولدی قسومی در معرفی این اثر گفت: «قرنطینه، به منزله آزمون میزان استحکام منظومه دانشگاهی تونس بعد از گذشت شش دهه از حضور ساختاری و کارکردگراست، امری که آن را به یک موضوع پژوهشی با رویکردهای متعدد تبدیل میکند تا بتواند به پرسشهای مربوط به نتایج این منظومه دانشگاهی و دستاوردهای تاریخی آن در رابطه با فرهنگ شهروندی و نیز پرسشهای مربوط به فوری بودن اقتضاءات شرایط ویروسی و چگونگی مقابله منظومه دانشگاهی با اجبارهای این ویروس و سطح آمادگی آن برای عبور به حوزه جدیدی از عملکرد دانشگاهی از جنبههای پژوهشی، تربیتی و آموزشی پاسخ دهد. اما سومین بعد، به سرنوشت منظومه دانشگاهی و چگونگی برخورد با شرایط آتی و شروط ایجاد عناصر قوامبخش به دانشگاه در دوره بعد از این وبا مربوط میشود.
مرکز نشر محمد علی با همکاری دفتر همکاریهای دانشگاهی مؤسسه "روزا لوکزامبورگ" کتابی را تحت عنوان "پرسشهایی درباره دانشگاه شهروندی در زمان قرنطینه" به چاپ رساند. استاد پژوهشگر المولدی قسومی، جمع آوری همه متون و ارائه آن را بر عهده گرفت.
کد خبر 7741
نظر شما