در بیانیهء رسمی که توسط "انتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا اعلام گردید، این کشور نام ۵ نفر را در لیست تروریسم بین المللی قرار داد و اعلام کرد که این افراد از رهبران گروه های تروریستی در قاره آفریقا هستند، که تحلیلگران می گویند این اقدام حلقهء محاصرهء پیرامونِ این گروه ها را تنگ تر خواهد کرد.

در بیانیهء رسمی که توسط "انتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا اعلام گردید، این کشور نام ۵ نفر را در لیست تروریسم بین المللی قرار داد و اعلام کرد که این افراد از رهبران گروه های تروریستی در قاره آفریقا هستند، که تحلیلگران می گویند این اقدام حلقهء محاصرهء پیرامونِ این گروه ها را تنگ تر خواهد کرد.

نام و نشان این افراد:

نفر اول این لیست پنج نفره، "بونوماد ماشود عمر" رئیس امور نظامی و روابط خارجی گروه تروریستی داعش در موزامبیک می باشد.

همچنین نام های "سیدان أغ هیتا" فرمانده جماعت "نصره الاسلام" در منطقه "کیدال" در کشور مالی، که از گروه های همسو با داعش در منطقه ساحل آفریقا هستند، و "سالم ولد بریمات" رهبر برجسته جماعت "نصرت الاسلام" در منطقه "موبتی" در کشور مالی که همزمان مسئول یک گروه تروریستی در کشور "برکینا فاصو" نیز می باشد، در این لیست وجود داد.

در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا، نام دو نفر از رهبران جنش تروریستی "جوانان" در سومالی آمده است، اولی "علی محمد" سخنگوی این جنبش و یکی از رهبران برجسته آن، و دیگری "عبد القادر محمد عبد القادر" که در این جنبش نقش داور و میانجی را ایفا می کند.

"بلینکن" وزیر امورخارجه آمریکا در باره این ۵ نفر گفت: باید همه دارایی و منافع این افراد مورد تحریم قرار گیرد، و آمار اموال آنها را به دفتر پیگیری از افراد غیر آمریکایی در وزارت خزانه داری آمریکا ارسال شود. وی توضیح داد که هر موسسه مالی خارجی که معاملات مالی گسترده آنها را آسان کند؛ یا به افراد یاد شده خدمات مالی بزرگی ارائه دهد، نیز مجازات خواهد شد.

در این بیانیه آمده است که آمریکا تلاش می کند که راه های کمک رسانی مالی به "داعش" در کشور موزامبیک و "جبهه النصره"  و جنبش ترورستی "جوانان" در سومالی را قطع کند، تا توانایی آنها را در انجام اقدامات تروریستی بیشتر بر علیه غیر نظامیان در مناطق ساحل آفریقا، وسط و و جنوب این قاره کاسته شود.

تنگ تر کردن محاصره:

از سوی دیگر "خالد برعی" تحلیلگر سیاسی پیرامون این لیست آمریکایی گفت: این لیست راهی برای تنگ تر شدن محاصره این گروه ها می باشد، اما به دلیل عدم وجود هماهنگی لازم بین نیروهای امنیتی کشورهای یادشده، نتیجه این اقدام ضعیف خواهد بود، لذا این افراد می توانند فعالیت های خود را انجام دهند، بدون اینکه کسی متعرض آنها شود، به ویژه که هیچ مدرک اقامت رسمی از آنها در همه این کشورها وجود ندارد.  

"برعی" در مصاحبه ای با پایگاه خبری "اسکای نیوز عربی"، از آمریکا درخواست نمود تا معلومات بیشتری از این افراد به کشورهای یاد شده بدهد، به اضافه هماهنگی امنیتی بیشتر بین همه کشورهای جهان (نه فقط در قاره آفریقا) ایجاد کند.

وی همچنین از آمریکا درخواست نمود که به دستگاه های امنیتی این کشورها، از طریق تهیه وسایل و امکانات پشتیبانی، کمک کند، تا عملیات پیگیری و کشف این افراد مجرم، چه از طریق دستگاه های امنیتی پیشرفته و چه از راه آموزش دادن نیروهای امنیتی این کشورها، به خوبی صورت گیرد.

البته گزارش های امنیتی تاکید دارد که گروه های تروریستی موجود در شمال کشور مالی و چاد، پس از اینکه جهان مشغول بحران کرونا شد، نیرو های خود را تقویت کردند و وارد مرحله توسعه دادن محدوده فعالیت خود و ورود به داخل کشورهای ساحل آفریقا شده اند.

 نتایج تصمیمات فرانسوی:

پس از اینکه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه دستور داد تا نیروهای فرانسوی در سه ماه اول سال آینده میلادی از منطقه عملیاتی "برخان" خارج شوند، "جمال ولد محمد" پژوهشگر "دانشسرای امنیت بین المللی و روابط اروپایی" در پاریس به پایگاه خبری "اسکای نیوز عربی" گفت: این اقدام فرانسوی بر امنیت منطقه تاثیر خواهد گذاشت و رهبران کشورهای ساحل را وادار خواهد کرد تا اقدامات امنیتی جدیدی انجام دهند.

"ولد محمد" تاکید کرد که مواظبت از مرز های بین کشورهای ساحل بسیار مهم است، زیراکه کشوری مانند موریتانی مرزی به طول ۲۳۰۰ کیلومتر با کشور مالی دارد، و همه می دانند که گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده در کشور مالی، شمال نیجریه و برکینا فاصو فعال هستند، و همین امر سبب می شود تا هماهنگی بیشتری بین کشورهای منطقه برای کم کردن فعالیت های این گروه های تروریستی، صورت گیرد.

همچنین "مرکز تحقیقات امنیتی آفریقایی" گزارش داد که گروه های تروریستی در منطقه ساحل غربی آفریقا، دارای ارتباطات پیچیده مخابراتی و راه های ارتباطی در غرب و شمال آفریقا، می باشد که این راه ها از میان کشورهای لیبی، الجزایر ، مالی، نیجر و نیجریه، می گذرد، تا رفت و آمد جنگجویان خود را آسان کند.

وی پیرامون فعالیت های توسعه گرانه ای که این گروه های تروریستی در منطقه انجام می دهند، هشدار داد، زیرا که این گروه ها از ضعف موجود در دولت های منطقه و بحران های سیاسی محلی سوءاستفاده می کنند.

ملاحظات کارشناسی:

۱. هنگامی که آمریکا در اواخر سال ۱۳۹۸ نیروهای خود را از منطقه ساحل آفریقا بیرون کشید، فرانسه به این کشور هشدار داد که این کار را نکند، تا همچنان از حمایت لجستیکی و پهبادی آمریکا برای مبارزه با گروه های تروریستی استفاده کند.

۲. پس از اینکه رئیس جمهور فرانسه در دی ماه ۱۳۹۸ از رهبران کشورهای ساحل درخواست نمود تا اتحادیه برای خود ایجاد کنند، سال بعد (بهمن ماه ۱۳۹۹) رهبران مالی، بورکینافاسو، چاد، نیجر و موریتانی در شهر "انجامنا" پایتخت چاد جمع شدند و "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه نیز از طریق ویدیوکنفرانس در این اجلاس شرکت و سخنرانی کرد.

۳. فرانسه حدود پنج هزار و یکصد نیرو در پنج کشور آفریقایی یاد شده داشت که بزرگترین حضور نظامی این کشور در خارج از مرزهایش بود، ولی احتمال دارد شمار نیروهای خود را در منطقه ساحل آفریقا تعدیل کرده باشد.

۴. به رغم مشارکت فرانسه و پنج کشور آفریقایی در منطقه ساحل برای مقابله با افراط گرایی، حملات تروریستی داعش و القاعده همچنان ادامه دارد و این گروه ها بخش هایی از مالی، نیجر و بورکینافاسو را تحت کنترل دارند.

https://www.libyaakhbar.com/libya-news/۱۶۳۸۰۳۲.html . مرکز خبری اخبار لیبیا – ۹/۸/۲۰۲۱م ( ۱۸/۵/۱۴۰۰)

کد خبر 8079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =