در حالی که روز به روز همه گیری ویروس کرونا در یونان و در کل جهان گسترش می یابد، تحقیق جدید مرکز مطالعاتی دیانوسیس نشان از تغییر موضع و وضعیت شهروندان یونانی نسبت به این بحران و تاثیرات این همه گیری در زندگیشان دارد.

یک سال پس از همه گیری : یونانیان چطور زندگی می کنند

تهیه شده توسط مرکز مطالعاتی تحقیقاتی دیانوسیس

ترجمه: رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در آتن

لینک مقاله:

https://www.dianeosis.org/۲۰۲۱/۰۳/enas-xronos-pandimia-pws-zoyn-oi-ellines/

در حالی که روز به روز همه گیری ویروس کرونا در یونان و در کل جهان گسترش می یابد، تحقیق جدید مرکز مطالعاتی دیانوسیس نشان از تغییر موضع و وضعیت شهروندان یونانی نسبت به این بحران و تاثیرات این همه گیری در زندگیشان دارد. از آپریل سال ۲۰۲۰ مرکز تحقیقاتی دیانوسیس دست به یکسری تحقیقات سراسری در یونان با محوریت نظر جمعی حول محور همه گیری ویروس کرونا و پیامد های ناشی از آن زده است. در دسامبر سال ۲۰۲۰ مجموعه سوالاتی با هماهنگی و همکاری شورای ملی واکسیناسیون یونان طراحی گردید تا این نتایج در طراحی راهبرد واکسیناسیون کشور موثر واقع گردد. در طول این مدت و در تمامی مراحل این پاندمی در یونان (قرنطینه، موج های گوناگون پاندمی، واکسن و ...) نشان از تغییر نظر و وضعیت شهروندان به این بحران و اثرات آن بر زندگی شهروندان دارد.  

تقریبا یک سال از حضور و گزارش اولین ناقل ویروس کرونا در یونان می گذرد. برای انجام این پژوهش همکاری لازم با مرکز تحقیقاتی Metron Analysis در سطح ملی و با جامعه آماری ۱۱۰۰ نفر از افراد ۱۷ سال به بالا انجام گرفت. این تحقیق در طول مدت ماه مارس ۲۰۲۱ انجام شد و در کمال ناباوری نشان دهنده جامعه ای کاملا متفاوت از آن چیزی که درابتدای این همه گیری دیدیم، بود. در اینجا مختصرا می توانید بخش های مهم این تحقیق را مطالعه نمایید.

یکی از جالب ترین کشفیات ما در تحقیق اول که در ماه آپریل سال گذشته انجام شد، انفجار امیدواری و خوشبینی در اقشار مختلف جامعه بود. ۸۶% معتقد بودند که کشورشان (یونان) درجهت درست حرکت می کند و حس قالب خوشبینی بود و در جواب به سوالی که فکر می کنید کی به شرایط عادی بر می گردیم از هر ده یونانی هفت نفر جوابشان این بود که تا سپتامبر ۲۰۲۰.  امروز اما و بر اساس تحقیق جدید شرایط کاملا متفاوت است. میزان کسانی که معتقدند کشور در جهت درست حرکت می کند ۴۶% است. شاید جالب باشد که بدانید درصد بیشتر کسانی که فکر می کنند کشور در جهت درست حرکت می کند افراد بالای ۶۵ سال هستند. در  جهت عکس بیشتر مخالفین این سوال افراد بین ۱۷ تا ۲۴ سال هستند.

یک سال پس از همه گیری : یونانیان چطور زندگی می کنند

همزمان با کاهش خوشبینی، میزان واقع گرایی ثابت است. انتظارات یونانیان، اکنون با سال قبل کاملا متفاوت است. سال گذشته عده زیادی بر این باور بودند که این شرایط تنها چند ماه به طول می انجامد. امروز اما بیشتر سوال شوندگان یونانی - ۵۴.۴ % – معتقدند که بعد از سال ۲۰۲۱ شرایط عادی به زندگی مردم باز می­گردد.

یک سال پس از همه گیری : یونانیان چطور زندگی می کنند

عدم قطعیت حس قالبی است که امروزه یونانیان احساس می کنند. با این وجود بیشتر یونانیان معتقدند که شرایط بسیار بد را پشت سر گذاشته اند.

یک سال پس از همه گیری : یونانیان چطور زندگی می کنند

یک سال پس از همه گیری : یونانیان چطور زندگی می کنند

۸۰% خطر ویروس کرونا را بسیار جدی تلقی می کنند و فقط ۲۰% معتقدند که این ویروس برای انسان ها خطرناک نیست و یک بیماری معمولی است.  ۷۶.۹% این بیماری را بسیار جدی می دانند. ۵۲.۳% معتقدند که مورد صدمه این ویروس قرار می گیرند در حالی که دو نفر از هر سه نفر( ۶۵.۵%) معتقدند که کسانی که ناقل این بیماری شده اند زندگی شان را خطر جدی تهدید می کند. این اعداد تقریبا در ماه های اخیر ثابت هستند و نشان دهنده این موضوع است که بیشتر جمعیت با این موضوع با ترس برخورد می کند.

همچنین ۴.۱% اعلام داشته اند که با این بیماری درگیری شده اند و ۸% گفته اند که یکی از نزدیکانشان به این ویروس مبتلا شده است. در حالی که ۹.۲% اعلام داشته اند که اعضای خانواده ای که دچار این بیماری شده اند نهایتا فوت کردند.

یک سال پس از همه گیری : یونانیان چطور زندگی می کنند

در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ بجز قرنطینه شرایط بسیار متفاوت بود زیرا زندگی و فعالیت ها کاملا متوقف نشده بودند. این نکته حائز اهمیت است که برخی فعالیت های روزانه هستند که شهروندان به خاطر شرایط پاندمی این فعالیت ها را کمتر یا بیشتر انجام می دهند. در پرانتز درصد این فعالیت ها برای ماه سپتامبر ۲۰۲۰ وقتی رستوران ها و بارها هنوز بسته نشده بودند، درج شده است:

۹۴% (۶۲.۹%) کمتر در رستوران ها غذا می خورند.

۹۰% (۵۴.۳%) کمتر در مراکز خرید، خرید می کنند.

  ۹۰% (۶۰.۵%) کمتر به بار ها می روند.

۸۸% (۷۶.۳%)کمتر در مراسم و تجمعات (عروسی، ختم و...) شرکت می کنند.

۸۷%(۵۶%) کمتر با دوستان خود ملاقات می کنند.

۶۸% (۵۹.۵)کمتر با هواپیما سفر می کنند.

۶۹% (۵۳.۸%) کمتر با کشتی سفر می کنند.

۶۱% (۲۹%) کمتر اعضای خانواده خود را ملاقات می کنند.

۵۹% (۵۱.۳%) کمتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند.

در خصوص مشاغل، در قرنطینه ماه آپریل ۲۰۲۰ یکی از چهار نفر اعلام داشتند که بصورت عادی در شغل خود مشغول فعالیت هستند (۲۵.۴%) و مابقی بصورت دورکاری فعالیت داشتند یا از کار های خود به صورت موقت منفک شده بودند. در سپتامبر ۲۰۲۰ در شرایط پیش از قرنطینه سه نفر از هر چهار به فعالیت شغلی خود ادامه می داد. در دسامبر ۲۰۲۰، تقریبا نیمی از شاغلین به صورت عادی به فعالیت خود ادامه می دادند (۴۸%) و در ماه مارس ۲۰۲۱ ۵۳.۹% همچنین به صورت عادی به فعالیت خود ادامه می دهند.

یک سال پس از همه گیری : یونانیان چطور زندگی می کنند

در خصوص طرح واکسیناسیون سراسری نیز تغییرات قابل توجهی مشاهده شده است. ۸۱.۱% شروع واکسیناسیون را مثبت ارزیابی کرده اند،  ۷۲% از شرایط واکسیناسیون و اولویت بندی شورای ملی واکسیناسیون راضی هستند ولی فقط ۱ نفر از هر ۳ نفر از سرعت واکسیناسیون تا به امروز راضی است.

یک سال پس از همه گیری : یونانیان چطور زندگی می کنند

۹.۴% اعلام داشتند که حداقل یک دوز از این واکسن را دریافت کرده اند و تقریبا ۹۹% از نحوه و فرایند واکسیناسیون راضی بوده اند. نظر یونانیان نسبت به واکسیناسیون بسیار تغییر کرده، در ابتدای همه گیری وقتی برای اولین بار تحقیقی مشابه انجام دادیم، در آن زمان فقط ۴۹.۵% اعلام داشتند که واکسن می زنند، اما امروز ۶۸% سوال شوندگان اعلام داشته اند که واکسن می زنند و همانطور که قبلا گفته شد ۹.۴% در حال حاضر واکسن زده اند. این ۶۸% اعلام داشتند که حتما زمانی که نوبتشان برسد واکسن می زنند، ولی ۲۲% اعلام داشتند که دوست دارند زودتر از موعد مقرر واکسن بزنند.

کد خبر 8270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =