سعد حریری که حدود یکسال قبل در پی افزایش مالیات بر شبکه واتساپ با اعتراضات مردمی مجبور به استعفا شده بود، بار دیگر مأمور تشکیل کابینه لبنان شد. اما اختلاف گروههای سیاسی و سهم خواهی‌های طائفه ای و اصرار حریری برای تشکیل کابینه ای غیرسیاسی، باعث شد تا وی موفق به تشکیل کابینه نشود و نهایتاً در ۲۴ تیرماه ۱۴۰۰ رسماً کناره‌گیری خود را اعلام کرد.

نگاهی تحلیلی به کابینه هفتاد و هفتم دولت لبنان

چکیده

با انفجار مهیب بندر بیروت در ۱۴ مرداد ۱۳۹۹، لبنان در شوک بزرگی فرو رفت و مهم‌ترین گذرگاه اقتصادی این کشور نابود و از دسترس خارج شد. یک هفته بعد از انفجار «حسن دیاب» دولت وفادار به جریان مقاومت که هشت ماه از آغاز دولتش می‌گذشت، با فشار دولت فرانسه و غربی ها مجبور به استعفا شد و حدود دو ماه نیم بعد، سعد حریری از سوی میشل عون رئیس جمهور مأمور تشکیل کابینه شد. سعد حریری که حدود یکسال قبل در پی افزایش مالیات بر شبکه واتساپ با اعتراضات مردمی مجبور به استعفا شده بود، بار دیگر مأمور تشکیل کابینه لبنان شد. اما اختلاف گروههای سیاسی و سهم خواهی‌های طائفه ای و اصرار حریری برای تشکیل کابینه ای غیرسیاسی، باعث شد تا وی موفق به تشکیل کابینه نشود و نهایتاً در ۲۴ تیرماه ۱۴۰۰ رسماً کناره‌گیری خود را اعلام کرد.

معرفی کابینه هفتاد و هفتم 

با کناره گیری سعد حریری در ۲۴ تیرماه ۱۴۰۰ از پست نخست وزیری، نجیب میقاتی در چهارم مرداد ۱۴۰۰ از سوی رئیس جمهور مأمور به تشکیل کابینه شد.  نجیب میقاتی اما پس از فراز و نشیب‌های بسیار توانست با هماهنگی گروههای سیاسی و در شرایطی که لبنان در آستانه فاجعه اقتصادی قرار داشت، دولت جدید لبنان را در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ برابر با ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۰ تشکیل دهد و لذا فهرست کابینه پیشنهادی در جلسه مشترک میشل عون رئیس جمهور، نبیه بری رئیس مجلس و نجیب میقاتی نخست وزیر مورد تصویب قرار گرفت. درکابینه هفتاد و هفتم دولت لبنان، نجیب میقاتی نخست وزیر، سعادت الشامی جانشین وی و ۲۲ وزیر حضور دارند. نجیب میقاتی بعد از انتصاب رسمی به پست نخست‌وزیری لبنان تاکید کرد که دولت وی ۴ وظیفه اصلی دارد که بلافاصله به انجام آنها خواهد پرداخت. نجیب میقاتی وظایف اصلی دولت در شرایط حاضر را اینچنین برشمرد:

- مقابله با اپیدمی کرونا.

- رسیدگی به همه پیامدهای ناشی از انفجار بندر بیروت در آگوست ۲۰۲۰.

- اجرای اصلاحات در زمینه‌های مختلف.

- برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی.

میقاتی همچنین در خصوص طرح برون رفت از بحران اقتصادی نیز گفت: با کشورهای اروپایی و غربی باید روابط عالی داشته باشیم و یک ماه زمان لازم داریم ارتباطات خود با صندوق بین‌المللی پول را آغاز کنیم. نخست وزیر لبنان درباره چشم انداز مالی این کشور نیز اظهار داشت: وزیر دارایی یک فرد دانشگاهی است که در مسائل مالی تجربه بالایی دارد و البته هرگز به تنهایی تصمیم نخواهد گرفت. او پیش از این در بانک مرکزی لبنان کار می‌کرد اما این موضوع تاثیری در پست وزارتی وی و عملکردش در این وزارتخانه ندارد. نجیب میقاتی افزود، تلاش می‌کنیم تا با توافقی رضایت بخش با صندوق بین‌المللی پول کار کنیم. وی در پایان تاکید کرد که هرگز مهلت ۱۰۰ روزه درخواست نخواهد کرد و فورا کار خود را آغاز می‌کند و تماس‌های بین‌المللی نیز آغاز شده است. وی همچنین گفت انتخابات پارلمانی باید در زمان مقرر بدون هیچ گونه تردیدی برگزار شود.

               آشنایی نسبی با وزراء کابینه هفتاد و هفتم لبنان

۱-نجیب میقاتی نخست وزیر

نجیب میقاتی سیاستمدار و بازرگان ۶۷ ساله لبنانی متولد ۱۹۵۵ لبنان و دانش آموخته دانشگاه امریکایی بیروت، هاروارد امریکا و همچنین فرانسه است که از ۱۳ ژانویه ۲۰۱۱ تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۴ سمت نخست وزیری لبنان را برعهده داشته است. وی اواخر ماه جولای ۲۰۲۱ با کسب بیشترین آرای نمایندگان مجلس لبنان و تایید رئیس جمهوری، مأمور جدید تشکیل کابینه هفتاد و هفتم این کشور شد.

۲-«سعاده الشامی» معاون نخست‌وزیر

الشامی متولد لبنان و فارغ التحصیل دانشگاههای کانادا در رشته اقتصاد است. وی همچنین در دانشگاه امریکایی بیروت تدریس و متخصص در حوزه اقتصاد کلان و مجری سیاست های مالی بانک جهانی در سطح جهان و منطقه غرب آسیا است. او ریاست گروه هایی از اقتصاددانان درجه یک را بر عهده داشت و در تعداد زیادی از کشورها در خاورمیانه، آسیا، آفریقا و اروپا کار کرده است. وی همچنین مدیر مرکز منطقه ای کمک های صندوق بین المللی پول و خاورمیانه (METAC) نیز می باشد. او چندین سمت ارشد در بانک جهانی داشته است که آخرین  سمت وی به عنوان دستیار مدیر در خاورمیانه و بخش آسیای مرکزی در صندوق بین المللی پول بوده است.

۳-دکتر «ولید فیاض»‌ وزیر انرژی

ولید فیاض دارای چندین مدرک تحصیلی از دانشگاههای آمریکا و فرانسه می باشد. از جمله گواهی ابزار الکترونیکی از دانشگاه ماساچوست در سال ۲۰۰۰ ، "کارشناسی ارشد" علوم مهندسی عمران و محیط زیست از موسسه ماساچوست تکنولوژی در سال ۱۹۹۷ ، و "دیپلم" مهندسی از دانشگاه ماساچوست در سال ۲۰۰۰. فرانسوی Ecole Polytechnique در ۱۹۹۵ ، و "دیپلم" مهندسی در هنر و صنایع از Ecole Centrale - Paris در ۱۹۹۵.

- تجربه کار در چندین شرکت بین المللی را دارد و در حال حاضر مدیرعامل خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت مشاوره بین المللی Partners in Performance از سال ۲۰۱۹ است. وی همچنین به عنوان نایب رئیس اجرایی Booz Allen Hamilton خدمت کرد و یکی از اعضای موسس MENA Business بود.

۴-«عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه و امور مهاجرین

عبدالله بوحبیب متولد لبنان است و فارغ التحصیل دانشگاه آمریکایی بیروت. وی دکترای اقتصاد از دانشگاه وندربیلت می باشد. نامبرده از مه ۱۹۸۳ تا فوریه ۱۹۹۰ به عنوان سفیر لبنان در آمریکا خدمت کرده است. وی در حال حاضر مدیریت یک اندیشکده لبنانی به نام مرکز ایسام فارس را بعهده دارد که آن را در آوریل ۲۰۰۷ تأسیس کرد.

۵-«هنری خوری» وزیر دادگستری

هنری خوری قاضی و سیاستمدار لبنانی سال۱۹۵۱ در لبنان به دنیا آمد. وی قاضی دادگستری و رئیس شورایعالی قضایی لبنان  است .خوری در سال ۲۰۱۹ بازنشسته شد.

۶- «بسام المولوی»‌ وزیر کشور

متولد لبنان و دانش آموخته رشته حقوق می باشد. وی قاضی دادگاههای لبنان و همچنین رئیس دادگاه کیفری شمال لبنان می باشد.

۷-«یوسف الخلیل» وزیر دارایی

یوسف الخلیل متولد شهر صور لبنان در سال ۱۹۵۸ می باشد. او دارای دکترای اقتصاد از مرکز مطالعات و تحقیقات توسعه بین المللی (CERDI) در دانشگاه اوورگن فرانسه، و کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی از دانشگاه ساسکس در بریتانیا و لیسانس اقتصاد از دانشگاه آمریکایی بیروت است. یوسف ال خلیل از سال ۱۹۸۲ تاکنون چندین سمت در بانک مرکزی لبنان داشته است که اخیراً به عنوان مدیر عملیات مالی بانک و عضو سابق کمیته عملیات بازار آزاد بوده است. او همچنین نماینده این بانک در مذاکرات خود با نهادها و سازمان های بین المللی بود و به آن اجازه می داد در تدوین کمک های بانک برای اصلاح برنامه هایی برای لبنان از جمله برنامه های پاریس دوم شرکت کند.

۸-«فراس الابیض» وزیر بهداشت

- رئیس هیئت مدیره بیمارستان رفیق حریری از سال ۲۰۱۵ و متخصص گوارش در مرکز پزشکی دانشگاه آمریکایی بیروت از سال ۲۰۱۰–فارغ التحصیل از دانشکده پزشکی دانشگاه آمریکایی بیروت در سال ۱۹۹۳- دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانیMBA از دانشگاه آمریکایی بیروت در ۲۰۱۳

۹- مهندس علی حمیه وزیر کار و حمل و نقل عمومی

علی حمیه متولد لبنان در سال ۱۹۷۷ است. وی مسلط به زبان های عربی ، فرانسوی و انگلیسی و دارای تابعیت فرانسوی نیز  می باشد. او دارای مدرک الکترونیک از دانشگاه لبنان ، کارشناسی ارشد در فناوری ارتباطات از دانشگاه ENIB در فرانسه و دکترای الکترونیک و ارتباطات نوری از دانشگاه UBO در فرانسه است.  وی دارای گواهینامه واجد شرایط بودن برای مدیریت تحقیقات از دانشگاه بریتانی اکسیدنتال فرانسه، علاوه بر درجه استاد از دانشگاه لبنان در سال ۲۰۱۵ و از دانشگاه AUL در سال ۲۰۱۴ است. عضویت و داوری در بیش از ۵۰ کمیته تحقیقاتی و علمی بین المللی را در کارنامه کاری خود دارد.

۱۰- «عباس الحاج حسن» وزیر کشاورزی

- عباس حاج حسن در ۱۵ ژانویه ۱۹۷۵ در شهر بعلبک متولد شد. وی متاهل و دارای یک پسر است. او دارای مدرک دکترا در علوم سیاسی و روابط بین الملل در سال ۲۰۱۳ از فرانسه است.

- وی همچنین مدرک کارشناسی ارشد (M۲) خود را در سال ۲۰۰۶ در رشته حقوق بین الملل از فرانسه کسب کرد.- نامبرده همچنین دانش آموخته دانشگاه عربی بیروت در کارشناسی ارشد در حوزه روابط بین الملل و دیپلماسی در سال ۲۰۰۵.م می باشد. وی دارای تجاب روزنامه نگاری در چندین خبرگزاری و کانال خبری و اخیراً در کانال تلویزیونی. France ۲۴ در پاریس نیز کار می کرد.

۱۱-«محمد وسام مرتضی» وزیر فرهنگ

محمد مرتضی متولد لبنان در سال ۱۹۷۲ متاهل و دارای سه فرزند. دانش آموخته دانشگاه لبنان در رشته حقوق می باشد و همچنین دارای لیسانس مطالعات قضایی در وزارت دادگستری. وی دارای دانشنامه تحصیلات تکمیلی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه لبنان. قاضی دادگستری و مدرس دانشکده اقتصاد در دانشگاه آمریکایی بیروت و  قاضی دادگستری می باشد. وی همچنین نمایندگی شورای عالی قضایی در کمیته های مجلس. رابط برنامه سازمان ملل متحد و دادگاههای قضایی در دادگاه های لبنان نیز می باشد.

۱۲- «مصطفی بیرم» وزیر کار

متولد ۱۹۷۲ ، متاهل . وی دارای مدرک حقوق از دانشگاه لبنان

- از ۱۹۹۸ تا کنون به عنوان رئیس بخش ، اولین ناظر قانونی در دفتر حسابرسی ریاست شورای وزیران خدمت کرده است. وی همچنین در آموزش های بین المللی در زمینه مدیریت و توسعه خود از سال ۲۰۱۴ تا به امروز ، تحت نظارت INTOSAI ، موسسه برنامه ریزی عربی (کویت) ، انجمن توسعه خلیج فارس ، دفتر حسابرسی (لبنان) فعالیت داشته است. شرکت در چندین دوره ، از جمله دوره های مربوط به نظارت بر ماموریت های خارجی ، صدور گواهینامه کیفیت و نظارت بر عملکرد و بازگشت پول عمومی. 

به زبانهای عربی و فرانسوی مسلط است و چندین کتاب تالیف کرده است.

۱۳-«عباس الحلبی» وزیر آموزش و پرورش

عباس الحلبی متولد شهر بیروت در سال ۱۹۴۸میلادی است. وی متاهل و دارای تحصیلات دانشگاهی با تخصص حقوق قانون فرانسه از دانشگاه سنت جوزف است.

-استاد حقوق دانشگاه USJ و معاون رئیس انجمن فارغ التحصیلان دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی.

-نایب رئیس کمیته ملی سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی سازمان ملل متحد (یونسکو) در لبنان. -رئیس گروه عرب برای گفت وگوی اسلامی و مسیحی.

-رئیس کمیته واقف شورای فرقه ای جامعه دروزی المهد.

۱۴-«عصام شرف الدین» وزیر مهاجران

دکتر عصام شرف الدین متولد لبنان و از نیروهای وابسته به طلال ارسلان و مذهب وی نیز دروز می باشد. نامبرده هیچ نسبتی با خانواده بزرگ و بااصالت آیت الله شرف الدین ندارد.

۱۵-«ناصر یاسین» وزیر محیط‌زیست

ناصر یاسین متولد لبنان و دارای مدرک کارشناسی ارشد جمعیت شناسی از دانشگاه آمریکایی لبنانی بیروت در سال ۱۹۹۷، کارشناسی ارشد علوم توسعه از دانشکده اقتصاد دانشگاه لندن در سال ۲۰۰۳ و دکترای علوم برنامه ریزی از کالج دانشگاهی لندن در سال ۲۰۰۸ است. وی همچنین مدیر بنیاد سیاست گذاری عمومی و روابط بین الملل ایسام فارس بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ و مدیر تحقیقات بنیاد سیاست گذاری عمومی و روابط بین الملل ایسام از سال ۱۳۹۳می باشد.  وی استاد دانشکده علوم بهداشتی از سال ۱۳۹۸ و مدیر اجرایی، مرکز تحقیقات جمعیت و سلامت در دانشگاه آمریکایی بیروت بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ نیز بوده است.

۱۶-«جونی القرم» وزیر ارتباطات

دکتر جونی القرم متولد لبنان در سال ۱۹۶۶ و دارای همسر و سه فرزند است. او دارای لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه ویرجینیای غربی- مورگان تاون، ویرجینیا، ایالات متحده آمریکا (۱۹۸۴-۱۹۸۸) است.

۱۷-«جورج قرداحی» وزیر رسانه

جورج متولد ۱۹۵۰ لبنان و ازدواج کرده و دارای سه فرزند است. وی دارای مدرک کارشناسی حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه لبنان است. او فعالیت رسانه ای خود را با تلویزیون لبنان آغاز کرد و قبل از پیوستن در سال ۱۹۷۹ به تیم رادیو مونت کارلو در پاریس، سپس رادیو الشرق در پاریس و سپس رادیو MBC FM در لندن ، در روزنامه "Lisan Al Hal" کار کرد. او همچنین در کانال ماهواره ای MBC و   LBCفعالیت داشت. به وی همچنین به عنوان سفیر حسن نیت در بخش محیط زیست سازمان ملل متحد انتخاب شد.

۱۸-سرتیپ «موریس سلیم» وزیر دفاع

موریس سلیم متولد لبنان و شهر کفرشیما در سال ۱۹۵۴ می باشد. نامبرده با الهام بشاره ازدواج کرده و دارای یک فرزند پسر می باشد. وی در سال ۱۹۷۲ به دانشکده نظامی پیوست و در ۱ اوت ۱۹۷۵ با درجه ستوان در توپخانه فارغ التحصیل شد. وی دارای تجربیات زیادی در واحدهای میدانی بود و در ستاد فرماندهی ارتش نیز پست های زیادی را بر عهده داشته است. دارای دانشنامه از کالج فرماندهی و ستاد ارتش ایالات متحده امریکا می باشد.

۱۹- سرتیپ دکتر جورج میخائیل کلاس وزیر ورزش و جوانان

جورج میخائیل متولد ۱۹۵۳ لبنان می باشد. وی فارغ التحصیل زبان و ادبیات عرب از دانشکده علوم انسانی دانشگاه لبنان در سال ۱۹۷۹ می باشد. وی مسلط به زبان عربی، فرانسه و انگلیسی می باشد. کسب کارشناسی ارشد در رشته زبان شناسی از دانشکده هنرها و علوم انسانی لبنان ۱۹۸۱ و کسب دکترای تخصصی هنر از دانشگاه سنت جوزف ۱۹۸۴ وکسب دکترای دولتی هنر از دانشگاه لبنان ۱۹۹۱ نیز می باشد.

 سوابق شغلی: مدرس دانشکده اطلاعات و اسناد دانشگاه لبنان.مدرس دانشکده هنرها و علوم انسانی دانشگاه لبنان. مشاور رسانه ای در سازمان آموزش، فرهنگ و علوم عربی و اتحادیه کشورهای عربی. موسس و مدیر مرکز مطالعات و مشاوره رسانه ای لبنان از سال ۱۹۸۶. مدیر دانشکده اطلاعات و اسناد- دانشگاه لبنان- شعبه دوم ۱۹۹۹-۲۰۰۵ و رئیس دانشکده اطلاعات و اسناد در دانشگاه لبنان ۲۰۰۹-۲۰۱۴. همچنین رئیس هماهنگ کننده برنامه سازمان ملل متحد در اداره کل آموزش عالی از سال ۲۰۱۷.

۲۰-جورج بوشکیان وزیر صنعت

جورج بوشکیان متولد لبنان در ۱۹۶۵ میلادی و دارای تابعیت لبنانی و کانادایی است. وی مسلط به زبان های عربی، ارمنی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی است. تخصص اصلی وی مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات از دانشگاههای کانادا می باشد. عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان دستگاه ها و لوازم پزشکی در لبنان و عضو اتاق بازرگانی لبنان و سوئیس ورئیس شورای توسعه آنجار و عضو سابق اتاق بازرگانی بین المللی لبنان از مشاغل قبلی ایشان است.

۲۱-دکتر «امین سلام»‌ وزیر اقتصاد و بازرگانی

امین سلام وکیل و اقتصاددان بین المللی است که در رشته برنامه مدیریت و راهبردی از مدرسه کندی هاروارد ، در حقوق بین الملل و رشته تطبیقی ​​از دانشگاه جورج واشنگتن فارغ التحصیل شده است. دارای مدرک LLB از دانشگاه الحکمه نیز می باشد. او همچنین به عنوان مشاور بین المللی در زمینه اقتصاد و توسعه اجتماعی ، مدیریت ، رهبری استراتژیک، امور عمومی و ارتباطات فعالیت می کند. وی همچنین سمت نایب رئیس اتاق بازرگانی ملی آمریکا و عرب را نیز بر عهده دارد.

۲۲- دکتر نجلا ویکتور ریاشی وزیر توسعه اداری

متولد سال ۱۹۶۱ دارای مدرک علوم سیاسی و اداری از دانشگاه سنت جوزف بیروت در سال ۱۹۸۱ و مدرک تاریخ و جغرافیا از دانشگاه سنت جوزف بیروت در ۱۹۸۲ است. او به زبانهای عربی ، فرانسوی ، انگلیسی و ایتالیایی مسلط است . وی همچنین دارای سوابق حضور دیپلماتیک در وزارتخارجه دارد. که مهمترین آنها عبارتند از: سفیر در وزارت امور خارجه مه ۲۰۲۱ - مدیر پروتکل در وزارت امور خارجه فوریه ۲۰۱۸ - آگوست ۲۰۲۰ و همچنین سفیر و نماینده دائم لبنان در سازمان ملل متحد و سازمان های بین المللی

۲۳-دکتر «هکتور الحجار» وزیر امور اجتماعی

هکتور حجار متولد ۱۹۶۵.م و دارای دکترای دندانپزشکی از دانشگاه لبنان و مجوز فعالیت اجتماعی از دانشگاه سنت ژوزف است. او در زمینه خدمات اجتماعی از طریق گروهی از انجمن ها ، از جمله انجمن "صلح ریسالا" ، که مربوط به همراهی افراد دارای نیازهای ذهنی خاص است ، و بنیاد کاریتاس فعالیت می کرد. او همچنین گروه "کارآفرینان و رهبران مسیحی لبنان" و انجمن PAD (پیشگیری ، همراهی و توسعه) را تأسیس کرد. نامبرده همچنین مدیر اجرایی مرکز تحقیقات جمعیت و سلامت در دانشگاه آمریکایی بیروت بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ و  موسس واحد آموزش در دانشکده علوم بهداشتی در دانشگاه آمریکایی بیروت بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ می باشد.

۲۴- دکتر ولید نصار وزیر گردشگری:

ولید نصار متولد شهر جبیل لبنان در ۱۹۶۸ و فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه Saint Joseph ESIB در بیروت در ۱۹۹۰ می باشد. وی همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه Saint Joseph ESIB در بیروت با همکاری دانشگاه ESTP پاریس در سال ۱۹۹۴می باشد. وی عضو سندیکای مهندسان در بیروت در ۱۹۹۱-دارای گواهینامه کنترل کیفیت و طبقه بندی شرکت ISO ۲۰۱ از Veritas -دارای گواهی برنامه ریزی برنامه ریزی و مدیریت پروژه از برنامه نویسی بین المللی اوراکل -دارای گواهینامه مدیریت برنامه نویسی سیستم و نگهداری خدمات عمومی- دارای گواهینامه برای استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای شهرها و شهرداری ها می باشد.

تحلیل :

سرانجام دولت غیر سیاسی و متخصص نجیب میقاتی توانست علیرغم مشکلات فراوان، از مجلس ملی لبنان رای اعتماد بگیرد. تشکیل دولت به نخست وزیری نجیب میقاتی گرچه حاصل خواسته های همه طوائف و گروههای سیاسی نیست، لیکن نفس تشکیل حکومت،کشور را از شرایط بحرانی کنونی خارج نموده و به سمت ثبات نسبی حرکت خواهد داد. جامعه لبنان در حال حاضر از مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی ناشی از انفجار بندر بیروت و بحران شدید اقتصادی، از جمله کاهش شدید ارزش پول ملی،کاهش قدرت خرید مردم و فرار سرمایه ها و نخبگان، افزایش یکصد میلیارد دلاری بدهی خارجی، کمبود سوخت، رنج می برد. دولت امیدوار است با وعده هایی که داده و با عدم دخالت گرایش های قومی، طایفه ای و جناحی در عملکرد حرفه ای و با تمرکز بر حل مشکلات، اقتصاد بحران زده ی لبنان را  نجات دهد و با برقراری آرامش در کشور مشکلات پیش رو را از میان بردارد. تا این بخش کار، همه گروهها و طوائف اتفاق نظر دارند که با همدلی و هماهنگی، کشور از بحران موجود و مشکلات عبور کند. لیکن طرح و نقشه غرب برای لبنان که با انفجار بندر بیروت وارد مرحله جدیدی شد، این بود که جریان مقاومت در لبنان از دولت این کشور کنار زده شود و فشار برای استعفای دولت حسن دیاب و فشارهای وارده بر حزب الله و طرح تشکیل دولت تکنوکرات در لبنان نیز دقیقاً در همین راستا صورت گرفت. بنابراین غربی ها با استعفای حسن دیاب به اولین هدف خود دست یافتند. اما هدف بعدی، تشکیل دولت تکنوکرات بود که با تشکیل کابینه نجیب میقاتی این مهم نیز انجام شد. حال نوبت تغییر ساختار اقتصادی لبنان و اجرای سیاست های پولی بانک جهانی و در پیش گرفتن ریاضت های اقتصادی در این کشور است که البته این طرح به فقیرتر شدن عموم مردم لبنان که شیعیان و حامیان جریان مقاومت بیشترین سهم را دارند، منجر خواهد شد. با نگاهی به فهرست کابینه میقاتی و انتخاب دکتر «سعاده الشامی» به عنوان معاون نخست‌وزیر که در حقیقت وی را باید تربیت شده و مجری بانک جهانی برای اجرای سیاست های مالی و اقتصادی این سازمان در لبنان دانست، نگرانی در باره آینده لبنان بیشتر می شود. دکتر «سعاده الشامی»  مدت ۲۰ سال وقت خود را در صندوق بین المللی پول گذرانده و بر اجرای سیاست گذاری اقتصادی این نهاد بین المللی که یکی از ابزارهای فشار ایالات متحده امریکا بر کشورهای هدف است تمرکز کرده است. در حقیقت «سعاده الشامی» مجری سیاست های بانک جهانی و دولت امریکا و فرانسه برای کنترل جریان مقاومت و نهادینه سازی سیستم اقتصادی لبنان براساس مصالح و منافع غرب است که در این پست مهم سیاسی جای گرفته است. لذا باید گفت هدف اصلی تشکیل دولت نجیب میقاتی پاسخ مثبت لبنان به شروط مد نظر غرب، فرانسه و بانک جهانی برای تغییرات بنیادین اقتصادی است که با انتخاب الشامی به عنوان معاون نخست وزیر این مهم محقق خواهد شد. که البته در دیدار اولین ملاقات رسمی نجیب میقاتی با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در پاریس و «جیمز کلیورلی» وزیر انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا که در روز شنبه سوم مهرماه ۱۴۰۰ در لندن صورت گرفت، نجیب میقاتی صراحتاً به رئیس جمهور فرانسه و همچنین مقام انگلیسی قول داد که اجرای اصلاحات مد نظر بانک جهانی را در دستورکار دولت قرار خواهد داد و به پاریس آمده تا به ماکرون اطمینان بدهد که وی و دولت جدیدش که اخیرا رأی اعتماد گرفته است به اجرای اصلاحات پایبند است. میقاتی در این دیدارها  از مقام انگلیسی و فرانسوی خواست که به حمایت خود از لبنان ادامه دهند.  به نظر می رسد با اجرای توصیه های بانک جهانی وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم این کشور طی سالهای آتی با مشکلات عدیده بیشتری روبرو شود. چالش هایی که طی دو سال اخیر در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این کشور بوجود آمده در حقیقت طرحی بود برای تشکیل دولتی با سمت و سوی غربی و فرانسوی برای تامین امنیت بیشتر رژیم صهیونیستی و همچنین به حاشیه راندن جریان مقاومت وکنار زدن حزب الله از دولت لبنان.

در پایان بایدگفت: جریان مقاومت بخاطر حمایت از مردم وجلوگیری از بروز جنگ داخلی و عبور کشور از شرایط بحرانی، به ناچار با شرایط جدید کنار آمد و لذا در حالیکه با ورود به حل بعضی معضلات مانند بحران سوخت ،کشور را از فاجعه ملی نجات داد، ولیکن قصد دارد با انباشت پتانسیل اجرایی خود، سطح آمادگی خود را برای مواقع مورد نیاز حفظ نماید. 

   غلامحسین احمدی- میز لبنان۱۰-۰۷-۱۴۰۰

منبع: وب سایت خبری دولت لبنان

http://www.pcm.gov.lb/arabic/subpg.aspx?pageid=۴۹۱۷

https://www.elnashra.com/news/show/۱۵۲۶۸۲۲/

https://www.lbcgroup.tv/news/d/lebanon/۶۰۷۹۱۱/

کد خبر 8891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =