آقای امیر عبداللهیان در این سفر سه روزه با میشل عون رئیس جمهور، نبیه بری رئیس مجلس، نجیب میقاتی نخست وزیر و همچنین سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله، وزیر خارجه لبنان دیدار و ملاقات نمود.

وزیر خارجه کشورمان در سفر منطقه ای خود روز چهارشنبه ۱۵ مهرماه پس از روسیه وارد بیروت پایتخت لبنان شد. آقای امیر عبداللهیان در این سفر سه روزه با میشل عون رئیس جمهور، نبیه بری رئیس مجلس، نجیب میقاتی نخست وزیر و همچنین سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله، وزیر خارجه لبنان دیدار و ملاقات نمود. آقای امیرعبداللهیان در این دیدار ها ضمن بررسی مسائل منطقه ای، برای همکاری همه جانبه با لبنان از جمله صدور خدمات فنی و  مهندسی و سرمایه گذاری برای احداث دو نیروگاه برق به حجم دو هزار مگاوات در مدت هجده ماه و تداوم ارسال سوخت به لبنان و احداث مترو یا مسیر قطار برقی برای رفاه مردم لبنان آمادگی کرد.

ملاحظه :

سفر جناب آقای امیر عبداللهیان به لبنان با توجه به تشکیل کابینه جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی از اهمیت قابل توجهی برای دوکشور برخوردار است. ضمن آنکه قرار داشتن لبنان در خط مرزی مقاومت و رویارویی با رژیم صهیونیستی عاملی مهمی است که کشورمان در شرایط مختلف بدون هیچ گونه چشم داشتی به حمایت مادی و معنوی از این کشور می پردازد. ارسال محموله های سوختی کشورمان به لبنان که به درخواست حزب الله و تجار شیعه لبنانی برای نجات مردم لبنان و شکست محاصره سوختی و اقتصادی لبنان در حال انجام است را میتوان از این جمله قلمداد کرد. با این وجود این سفر حاشیه هایی را نیز به همراه داشت. علیرغم لطف کشورمان به مردم لبنان، برخی گروههای سیاسی مخالف جریان مقاومت که طرفدار سلطه غرب و سعودی ها هستند، قدر این کمکها را نمی دانند. راه اندازی تجمع اعتراضی تبلیغی به سفر وزیر خارجه کشورمان در بیروت، موضعگیری نامناسب نخست وزیر لبنان مبنی بر اینکه عربستان قبله گاه سیاسی و دینی وی است در حالی که وزیر خارجه کشورمان در آن کشور میهمان بود و همچنین هجمه های تبلیغی مخالفین در شبکه های رسانه ای ضد مقاومت لبنان، همگی بر این امر حکایت می کند که مخالفین جریان مقاومت، برعناد خود استوار و در مقابل گروه مقاومت که جز خیرخواهی و عزت برای مردم لبنان هدفی ندارند کوتاه نخواهند آمد. البته روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی در باره اعلام آمادگی وزیر خارجه کشورمان برای کمک به لبنان و سرمایه‌گذاری در این کشور می نویسد: «پیشنهادها جذاب است اما باید درنگ کرد زیرا کشور لبنان تحمل تحریم‌های آمریکا را ندارد». این گزارش در ادامه تاکید می کند که: بهانه "تحریم‌های آمریکا" برای رد پیشنهادهای ایران توسط میزبان لبنانی و در رأس آنها «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان صورت گرفته است. الاخبار در ادامه می نویسد: علیرغم آنکه پاسخ لبنان مانند همیشه ناامیدکننده بود اما این سفر پیام‌های مهمی داشت، اول؛ اینکه این سفر در چارچوب یک سفر دوره‌ای به روسیه و سوریه انجام شد و نشان دهنده جایگاه لبنان در تفکر استراتژیک تهران و اهمیت آن در حوزه حیاتی ایران در سطوح سیاسی و امنیتی است. سفر عبداللهیان به بیروت پس از سفرش به عراق در ۲۸ آگوست گذشته بر اهمیت یکسان هر دو کشور برای جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد. دوم؛ اینکه سفر عبداللهیان به لبنان این پیام را برای خارج داشت که نبرد با اسرائیل هنوز در صدر اولویت‌های تهران است؛ دیدار امیرعبداللهیان و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله این پیام را تقویت کرد. و سوم اینکه، سفر مذکور پس از گام اول در شکست محاصره لبنان با فرستادن کشتی‌های حامل سوخت به لبنان علیرغم تمام تهدیدهای خارجی با هدف کاستن از بحران، صورت گرفت تا تأکید کند که جمهوری اسلامی ایران آماده اقدامات بیشتر برای شکست محاصره و حمایت از حزب‌الله در مقابله با جنگ اقتصادی علیه لبنان به رهبری آمریکاست.

شایان ذکر است که دولت لبنان پس از ۱۳ ماه بلاتکلیفی به دلیل اختلافات سیاسی و دور باطلی که تشکیل دولت لبنان در آن گرفتار شده بود، سرانجام در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ با معرفی کابینه از سوی نجیب میقاتی رسماً آغاز بکار کرد. لبنان بیش از یک سال و نیم است که با بحران شدید اقتصادی ناشی از انفجار مهیب بندر بیروت مواجه است و با کاهش ارزش پول ملی کشور در برابر دلار و کاهش شدید ذخایر ارزی بانک مرکزی و کمبود سوخت، تجهیزات پزشکی و سایر اقلام ضروری در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

https://www.al-akhbar.com/International/۳۵۴۲۴/

https://www.elnashra.com/news/show/۱۵۳۱۷۴۳/

https://www.elnashra.com/news/show/۱۵۳۱۴۹۳/

کد خبر 8978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =