اولین سفر رسمی نجیب میقاتی به فرانسه و انگلستان

به گزارش وب سایت لبنانی النشره نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان در اولین سفر رسمی خود بعد از تشکیل کابینه لبنان روز شنبه سوم مهرماه ۱۴۰۰ وارد پاریس پایتخت فرانسه شد. نخست وزیر لبنان به محض ورود به پاریس بلافاصله با مقامات فرانسوی و رئیس جمهور این کشور به گفتگو پرداخت . امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در دیدار با نجیب میقاتی در کاخ الیزه گفت: پاریس همچنان از لبنان حمایت می‌کند، بنابراین دولت جدید این کشور باید اصلاحات فوری انجام دهد. ماکرون همچنین گفت: پاریس هرگز از لبنان و مردمش دست نمی‌کشد. در این دیدار میقاتی نیز نقش گسترده فرانسه در تشکیل  دولتش را ستود و متعهد شد که هرچه سریع تر اصلاحات مطلوب را انجام دهد. وی گفت که اطمینان دارد فرانسه از لبنان در مذاکرات با صندوق بین المللی پول حمایت می‌کند. میقاتی گفت که به پاریس آمده تا به ماکرون اطمینان بدهد که وی و دولت جدیدش که اخیرا رأی اعتماد گرفته است به اجرای اصلاحات پایبند است.

میقاتی پس از ملاقات با رئیس جمهور فرانسه بلافاصله راهی لندن، پایتخت انگلستان شد تا با مقامات انگلیسی نیز گفتگو کند. در دیدار «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان و «جیمز کلیورلی» وزیر انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا که روز شنبه در لندن صورت گرفت، روابط دو کشور و نیازهای لبنان در شرایط سخت کنونی و نقش انگلیس در حمایت از بیروت و همگام شدن لندن با برنامه توسعه اقتصادی لبنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شایان ذکر است که «جیمز کلورولی» در غیاب نخست وزیر و وزیر امور خارجه انگلیس که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برند با نجیب میقاتی نخست‌وزیر جدید لبنان در لندن دیدار کرد و از این مقام ارشد لبنانی خواست که اجرای اصلاحات را در دستور کار دولت قرار دهد.

ملاحظه کارشناسی:

دولت لبنان پس از ۱۳ ماه بلاتکلیفی به دلیل اختلافات سیاسی و دور باطلی که تشکیل دولت لبنان در آن گرفتار شده بود، سرانجام در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ با معرفی کابینه از سوی نجیب میقاتی رسماً آغاز بکار کرد. لبنان بیش از یک سال و نیم است که با بحران شدید اقتصادی ناشی از انفجار مهیب بندر بیروت مواجه است و با کاهش ارزش پول ملی کشور در برابر دلار و کاهش شدید ذخایر ارزی بانک مرکزی و کمبود سوخت، تجهیزات پزشکی و سایر اقلام ضروری در آستانه فروپاشی قرار گرفت. بنظر می رسد چالش هایی که در لبنان طی دو سال اخیر در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بوجود آمد، در حقیقت طرحی بوده برای به حاشیه راندن جریان مقاومت و کنار زدن حزب الله و شیعیان از دولت، و همچنین تشکیل دولتی با سمت و سوی غربی و فرانسوی برای تامین امنیت بیشتر رژیم صهیونیستی و همچنین پیاده سازی دستور العمل های اقتصادی و مالی بانک جهانی در لبنان، تا برای سالها اقتصاد این کشور در سیطره اقتصاد غربی بماند.

منبع خبر:

https://www.elnashra.com/news/show/۱۵۲۹۴۱۴/

کد خبر 8979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =