موفقیت نخبه فیلیپینی در رقابتهای علمی آلمان

دانشمند جوان میندانائویی به خاطر تحقیقات زیست محیطی پایدار خود برنده جایزه استعداد های سبز آلمان شد.

منبع خبر: روزنامه فیلیپین استار نوزده اکتبر ۲۰۲۱ میلادی

مانیل، فیلیپین - یک نخبه و دانشمند جوان فیلیپینی موفق به دریافت جایزه معتبر استعدادهای سبز از سوی دولت آلمان شد.

خانم دکتر "چوسل لاواگون" یکی از برندگان امسال انجمن بین المللی استعدادهای سبز برای پتانسیل های بالا در توسعه پایدار محیط زیست بود که روز جمعه به میزبانی وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان برگزار شد. مقامات سفارت فیلیپین در برلین در مراسم اهدای جوایز که به صورت مجازی صورت گرفت، شرکت کردند و یک فضای مجازی خصوصی برای تعامل با لاواگون در اختیار آنها قرار گرفت.

انجمن بین المللی استعدادهای سبز یک مسابقه بین المللی برای دانشمندان جوان برجسته ای در نظر گرفته است که متعهد به ارتقاء پایداری در امور زیست محیطی جوامع خود هستند. این دانشمند فیلیپینی یکی از بیست و پنج نفری بود که توسط هیئت متخصصان آلمانی از  میان ۴۶۷ متقاضی از ۷۸ کشور جهان انتخاب شدند.

دکتر لاواگون مدیر مرکز نوآوری های فناوری نانوی سبز برای راه حل های زیست محیطی در دانشگاه میندانائو (UM) است. تمرکز او بر بازیافت زباله ها از طریق فناوری نانو است. یکی از پروژه های تحقیقاتی این محقق، که توسط وزارت علوم و فنآوری فیلیپین تأمین مالی شده است ، در مورد تبدیل زباله به ذرات نانو است که در ترکیبی هوشمند قرار می گیرد.

این پروژه می تواند به رفع نیاز زیرساخت های مقاوم تر در میندانائو زلزله خیز کمک کند. دومین پروژه تحقیقاتی او شامل ادغام مواد نانو حاصل از زباله های کشاورزی و پلاستیک به یک نانو ژنراتور است که این پتانسیل را دارد که جایگزین انرژی تجدید پذیر ارزان تری برای صفحات خورشیدی شود .

وی همچنین با همکاری دانشکده های " مهندسی" و "هنرها و علوم "دانشگاه میندانائو، در حال تحقیق بر روی تأثیر شیرابه های دفن زباله بر رودخانه های نزدیک شهر داوائو واقع در میندانائو است. لاواگون به عنوان برنده استعدادهای سبز، به همراه دیگر برندگان در مجمع علمی مجازی استعدادهای سبز شرکت کرد، که به این ترتیب نسبت به چشم انداز تحقیقات پایداری محیط زیست آلمان اطلاعات بیشتری را کسب و فرصت ارتباط با محققان آلمانی در این زمینه برای او نیز مهیا شد. این محقق جوان در سال آینده برای یک تحقیق سه ماهه در یک موسسه آلمانی به انتخاب خود به آن کشور سفر خواهد کرد. لاواگون که در خارج از کشور به سر می برد، در سال ۲۰۲۰ میلادی با آغاز برنامه وزارت علوم و فناوری فیلیپین برای تشویق بازگشت دانشمندان و نخبگان فیلیپینی به کشور به وطن خود بازگشت.

  •     شناسایی و جذب نیروهای با استعداد و جوان نخبه کشورها از برنامه های جدی کشورهای توسعه یافته است که نوعا نیز این شناسایی و جذب از طریق آزمون ها ، سمینارها ، مسابقات و جشنواره های علمی و مانند آن انجام می شود ، ضمن آنکه سفارتخانه های کشورهای مذکور نیز بطرق مختلف درصدد شناسایی این نخبگان می باشند.
  •     کشور فیلیپین تقریبا یکی از کشورهای مهاجر فرست محسوب میشود و بیش از ۱۰ میلیون جمعیت آن در خارج از کشور زندگی می کنند. البته عمده هدف این مهاجرت نیز کسب فرصتها و موقعیتهای شغلی است هرچند ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر در اروپا و امریکا ، کانادا و استرالیا نیز برای خانواده های با درآمد خوب مطرح است ، در این راستا و در هماهنگی امور مهاجرت ، آژانس های متعددی در فیلیپین فعال می باشند.
  •     از ویژگی های مثبت مهاجرین فیلیپینی این نکته است که این افراد نوعا ارتباط خویش را با کشور خود حفظ نموده و درآمد ارزی حاصل از فعالیت خود در خارج از کشور را به داخل کشور خویش میفرستند و از این منظر هرساله رقم قابل توجهی ارز وارد کشور می شود.

                      ********************************

 

کد خبر 9188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =