رئیس آژانس و اعضای شورای بین ادیان گرجستان در مورد طرح پیشنهادی "آژانس ملی امور ادیان" و "وزارت امور داخلی گرجستان" برای همکاری در زمینه تدوین و انتشار کتابی درباره رهبران دینی مذاهب مختلف که در دوران شوروی سرکوب شده اند به توافق رسیدند.

در تاریخ ۲۳ مهرماه ، "زازا واشاکمادزه" ، رئیس آژانس امور ادیان گرجستان با اعضای شورای بین ادیان این کشور، شامل نمایندگان "کلیسای ارتدوکس گرجستان" ، "اداره کل مسلمانان گرجستان" و نمایندگان کلیساهای" ارمنی ، کاتولیک،  لوتری، انجیلی "، نشستی را برگزار کرد.

در این نشست ، رئیس آژانس و اعضای شورای بین ادیان گرجستان در مورد طرح پیشنهادی "آژانس ملی امور ادیان" و "وزارت امور داخلی گرجستان" به توافق رسیدند. بر اساس این طرح، مقرر گردیده که برای تدوین و انتشار کتابی بر اساس مطالب آرشیوی درباره رهبران دینی مذاهب مختلف که در دوران شوروی سرکوب شده اند ، همکاری لازم بعمل آید. شایان ذکر است مدیر آرشیو وزارت امور داخلی گرجستان نیز در جمع اعضای شورا در مورد اهمیت چاپ و انتشار این کتاب سخنرانی کرد و متعاقباً زازا واشاکمادزه به هر یک از آنها پیشنهاد داد که تمام اطلاعاتی را که در این حوزه در اختیار دارند برای انعکاس، ارائه دهند.

از زمان تأسیس آژانس دولتی امور ادیان در گرجستان که مستقیماً زیر نظر نخست وزیر این کشور فعالیت می نماید ، دولت گرجستان کوشیده است تا  با تدوین و تعیین مقررات موضوعی در حوزه های دینی ، به  اتحادیه اروپا نشان دهد که در مسیر پیوستن به این اتحادیه ، سیاست های تساهل و آزادی های دینی را برنامه ریزی و به اجرا می گذارد. در این رویکرد، تعیین بودجه برای هریک از مراکز و اقلیت های دینی ، حمایت های مادی و معنوی ضمنی از اقلیت های مذهبی و تشکیل و برگزاری جلسات و نشست های متعدد با رهبران اقلیت های دینی توسط نهاد های ذیربط دولتی به منظور رفع مشکلات و تنگناها ، از جمله اقدامات در این خصوص بشمار می آید . خاطر نشان می سازد دولت گرجستان در چند ساله اخیر نیز در ادامه سیاست های جاری و متعاقباً گسترش روابط با غرب، به عنوان شاخص های اجرایی و الزامات اصلاحی در عرصه های مختلف از جمله تبیین حساسیت های دینی و مذهبی، ضمن انتقاد از فضای حاکم در دوران شوروی که با سرکوب ادیان و مذاهب همراه بود ، اقدام به برآورد خسارات وارده به اماکن و مراکز مذهبی نموده و برای هرکدام مقرری سالانه ای را تعیین کرده است .   

کد خبر 9447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =