اسفبارترین دوران کتاب و کتاب خوانی در دمشق، لاذقیه و حلب در حال گذر ایام است و کتاب فروشی ها بدلیل گرانی و عدم رعایت حقوق مولف رو به تعطیلی کامل می باشند. کتاب‌فروشی‌ها و انتشاراتی‌های دمشق که زمانی مظهر زندگی فرهنگی سوریه بودند حالا جای‌شان را به اغذیه فروشی ها ، کفش‌فروشی‌ها و صرافی‌ها داده‌اند.

اسفبارترین دوران کتاب و کتاب خوانی در دمشق، لاذقیه و حلب در حال گذر ایام است و کتاب فروشی ها بدلیل گرانی و عدم رعایت حقوق مولف رو به تعطیلی کامل می باشند.

کتاب‌فروشی‌ها و انتشاراتی‌های دمشق که زمانی مظهر زندگی فرهنگی سوریه بودند حالا جای‌شان را به اغذیه فروشی ها ، کفش‌فروشی‌ها و صرافی‌ها داده‌اند.

یک دهه جنگ داخلی، بحران اقتصادی و فرار مغزها، سوریه را از برترین نویسندگان و مخاطبانش محروم کرده و آنها را با برخی از مسائل جهانی حوزه نشر، همچون افزایش محبوبیت کتاب‌های الکترونیکی همراه کرده است.

اعلام تعطیلی کتابخانه معروف "نوبل"  که یکی از برجسته ترین ویژگی های حیات فرهنگی دمشق به شمار می رفت، امید بسیاری از روشنفکران و خوانندگان را برانگیخت. این اقدام در ادامه وضعیت رو به وخامت صنعت کتاب در شهرهای مختلف سوریه می باشد.

سوریه خانه برخی از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبی جهان است و دمشق به عنوان شهری مملو از کتاب‌فروشی‌های شلوغ و انتشارات‌هایی که آثار عربی و ترجمه‌شده منتشر می‌کنند شناخته می‌شود. اما فروغ ادبی این شهر رو به خاموشی می گراید

توضیح:

با افزایش تعداد خوانندگان در دهه شصت و هفتاد میلادی، کتابخانه های شام، رونق فراوانی پیدا کردند، درآن روزها، که زمان رویاهای بزرگ بود. گستردگی و حضور علاقمندان به کتاب در کتاب فروشی ها به گونه ای بود که مردم شانه به شانه همدیگر قدم برمی داشتند تا آنچه را که  از میان کتاب‌هایی  می‌خواستند انتخاب کنند.

در ده سال گذشته ، بیشترکتاب فروشی ها که بخش‌های حیات فرهنگی کشورسوریه را در بر می گرفتند بسته و جای خود را به سیگار فروشی و محل استراحت و قلیان کشیدن داده است و در خوشبینانه ترین حالت خود به مغازه شیرینی فروشی یا کفش فروشی تبدیل شده اند.

به این ترتیب کتابفروشی ها که زمانی رسانه سنتی جامعه به حساب می آمدند به پنج دهه رابطه تاریخی میان خود و خوانندگان و نویسندگان پایان دادند.

 کتابخانه های "نوبل"، "میسلون"، "اطلس" و "الزهرا" در دمشق، و کتابخانه‌های "المجد"، "الشاطی"، "ولید کردیه" و "جعفر الصادق"،  در لاذقیه و برخی دیگر از کتاب فروشی ها در شهر حلب، یکی پس از دیگری درهای خود را بستن و به صرافی و لباس فروشی و سوپر مارکتی تبدل شدند.

سوریه امروز به یک چاپخانه تبدیل شده است. کتاب ها از لبنان وارد سوریه می گردند و به صورت کپی به لبنان و دیگر کشورهای عربی برگردان می شود.

ماه گذشته، کتاب‌فروشی مشهور "نوبل"در دمشق که در سال ۱۹۷۰ افتتاح شده بود، درهایش را بست.

کتاب‌فروشی "الیقظه" که در سال ۱۹۳۹ آغاز به کار کرده بود، هفت سال پیش تعطیل شد و یک کفش‌فروشی جای آن را گرفت.

یک صرافی نیز اکنون به جای کتاب‌فروشی "میسلون‎"که چهار دهه فعالیت داشت در این شهر باز شده است.

همچنین کتاب‌فروشی «النوری» که در سال ۱۹۳۰ تاسیس شده با خطر دچار شدن به سرنوشت مشابهی مواجه می باشد.

‌ با توجه به فقر و با وجود گرانی‌هایی که به دنبال کاهش ارزش پول سوریه به وجود آمده، هیچ‌کس در دوران جنگ و بحران در کتاب‌فروشی‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کند. وکتاب برای مردم سوریه به یک کالای لوکس تبدیل شده و اولویت مردم اکنون غذا و اسکان است.

https://www.independentarabia.com/node/261901

کد خبر 9575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =