قوانین شریعت در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی یکی از معدود کشورهای با اقلیت مسلمان در جهان است که در حال بررسی اجرای قوانین فردی و خانوادگی مسلمانان است.

      ازدواج

آفریقای جنوبی یکی از معدود کشورهای با اقلیت مسلمان در جهان است که در حال بررسی اجرای قوانین فردی و خانوادگی مسلمانان است. در سال ۲۰۰۳، پیش نویس لایحه ازدواج مسلمانان به وزارت دادگستری ارائه شد. این اقدام به دادگاه‌ها اجازه می‌دهد تا با کمک یک قاضی مسلمان و ارزیاب‌های آشنا به قوانین اسلامی، مقررات ازدواج شرعی را به منظور حمایت از حقوق زنان مسلمان اجرا کنند.

موافقان این لایحه عقیده دارند که این لایحه از حقوق زنان مسلمان حمایت کند، چون احکام کارشناسان حقوق در مورد تسویه حساب های مالی پس از طلاق به لحاظ قانونی الزام آور نیست.

در مورد لزوم طرح لایحه جداگانه ازدواج برای مسلمانان سؤالاتی مطرح شده است و در خود جامعه مسلمانان، در مورد لزوم و ساختار این لایحه اتفاق نظر وجود ندارد.

در سال ۲۰۰۹، درخواستی ناموفق به دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی توسط یک سازمان زنان مسلمان ارائه شد تا دولت را مجبور به تصویب لایحه ازدواج مسلمانان کند. در طول جلسه، قاضی کیت اورگان[۱] اظهار داشت که "سوال این است که آیا قابل قبول است که دولت مدیریت مذهبی خاص را به دست بگیرد".قاضی آلبی ساکس[۲] اظهار داشت که "از دادگاه ها می خواهد که به شیوه ای بسیار جامع در مورد این موضوع بسیار حساس مداخله کنند".

گواهی حلال

تعدادی مراجع صدور گواهی حلال وجود دارند که غذا، اقلام خوراکی خرده فروشی و رستوران ها را به عنوان حلال تأیید می کنند. بین این سازمان ها اختلاف نظرهایی وجود دارد. این گواهینامه ها ارزش قابل توجهی در میان مسلمانان آفریقای جنوبی دارند.

برجسته ترین مراجع صدور گواهی حلال در آفریقای جنوبی عبارت هستند از:

· شورای قضایی مسلمانان ([۳] MJC)

· سازمان ملی حلال آفریقای جنوبی ([۴] SANHA)

· بنیاد ملی مستقل حلال ([۵] NIHT)

· شورای اسلامی آفریقای جنوبی (ICSA[۶] )

منبع:

http://www.scielo.org.za/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S۱۶۸۲-۵۸۵۳۲۰۲۰۰۰۰۲۰۰۰۱۱

 

[۱] Kate O'Regan

[۲] Albie Sachs

[۳] Muslim Judicial Council

[۴] South African National Halaal Authority

[۵] National Independent Halaal Trust

[۶] Islamic Council of South Africa

کد خبر 9656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =