آفریقای جنوبی استفاده از زبان اشاره را توسعه داده است، اما هنوز مشکلاتی وجود دارد

در آفریقای جنوبی، زبان اشاره از سال ۲۰۱۵ به عنوان یکی از دروس مدرسه، از پیش دبستانی تا سال آخر دبیرستان، ارائه می شود.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در مورد وضعیت شنوایی، در حال حاضر، بیش از ۱.۵ میلیارد نفر- یا بیش از ۲۰٪ از جمعیت جهان، دچار کم شنوایی خفیف هستند. تنها بیش از ۵٪ (۴۳۰ میلیون نفر) با کاهش شنوایی متوسط یا بالاتر زندگی می کنند. نونتوبکو متشالی[۱] از خبرگزاری Conversation Africa از دکتر دایان بل[۲] خواست تا دیدگاه خود را در مورد زبان اشاره در آفریقای جنوبی بیان کند.

آفریقای جنوبی در مورد استفاده از زبان اشاره چه گام هایی برداشته است؟

این زبان رایج ترین و رسمی ترین زبان اشاره آفریقای جنوبی است. این زبانی کامل با دستور زبان، واژگان و نحو خاص خود است و مانند هر زبان دیگری، این زبان می‌تواند تعداد بالقوه نامحدودی از ایده‌ها را منتقل کند.

این کشور در زمینه استفاده از زبان اشاره پیشرفت های زیادی داشته است. برای مثال، در سال ۲۰۱۷، کمیته بررسی قانون اساسی پارلمان پیشنهاد کرد که زبان اشاره آفریقای جنوبی به عنوان دوازدهمین زبان رسمی کشور اضافه شود. این کار هنوز انجام نشده است، اما گامی مهم به سوی فرآیند اصلاح قانون اساسی کشور برای تحقق آن بود.

زبان اشاره آفریقای جنوبی نیز به طور رسمی به عنوان زبان اصلی در مدارس شناخته می شود. از سال ۲۰۱۵، این زبان به عنوان یک موضوع درسی از پیش دبستانی تا سال آخر دبیرستان ارائه می شود. این اقدام باعث می شود تا حق برابر و دموکراتیک کودکان ناشنوا برای خواندن و یادگیری از طریق زبان مادری خود فراهم شود. در سال ۲۰۱۸، اولین گروه از دانش آموزان ناشنوای کلاس ۱۲ در زبان اشاره آفریقای جنوبی فارغ التحصیل شدند. آنها از ۱۷ مدرسه آمده بودند. در حال حاضر ۴۳ مدرسه این زبان را ارائه می دهند.

آفریقای جنوبی یکی از معدود کشورهای جهان است که برنامه درسی رسمی مدرسه برای زبان اشاره دارد. کشورهای دیگر شامل سوئد، نیوزیلند و استرالیا هستند.

انتشار برنامه درسی ملی، از سال ۲۰۱۵، فرصتی را برای یادگیری زبان اول در مدرسه ایجاد کرده است. این کار فواید شناختی و اجتماعی زیادی دارد. این فواید شامل بهبود مهارت های ارتباطی یادگیرنده و کاهش انزوای اجتماعی، بدنامی، و افزایش استقلال، سطح سواد و دستیابی به نتایج مطلوب تحصیلی است.

اما تدوین برنامه درسی جدید بدون مشکل نبوده است. این مشکلات شامل کمبود معلمان ناشنوای واجد شرایط بوده است.

تعدادی از دانشگاه ها و کالج ها اکنون زبان اشاره آفریقای جنوبی را ترویج می کنند. به عنوان مثال، دانشکده زبان دانشگاه ویتس[۳] آن را به عنوان یک دوره کوتاه ارائه می دهد. و دانشگاه فری استیت[۴] آن را به عنوان مدرک در دانشکده علوم انسانی خود ارائه می دهد.

اما هنوز راه زیادی در پیش است. در امتحانات ماتریک سال ۲۰۱۸- که دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان باید آن را می گذراندند- فقط ۹ مدرسه در سراسر کشور برای امتحان زبان اشاره آفریقای جنوبی شرکت کردند.

با وجودی که داده های تجربی کمیاب است، شواهد نامعتبر نشان می دهد که کودکان ناشنوای مدرسه از آموزش زبان اشاره آفریقای جنوبی در مدارس سود می برند.

چگونه این تحولات باعث پیشرفت فرهنگ ناشنوایان می شود؟

این تحولات باعث می شود تا فرهنگ ناشنوایان به عنوان بخشی اساسی از فرهنگ آفریقای جنوبی شناخته شود. آنها همچنین تضمین می کنند که تعهد دولت به تغییر سیستم آموزشی محلی با ابتکارات جهانی در مورد آموزش فراگیر همسو باشد.آنها همچنین به ایجاد یک سیستم آموزشی فراگیرتر کمک می کنند.

با آگاهی بیشتر مردم در مورد زبان اشاره و حقوق ناشنوایان به عنوان یک گروه زبانی اقلیت، علاقه به ترجمه زبان اشاره در حال افزایش است. به عنوان مثال، کانال های خبری ارائه شده توسط صدا و سیمای ملی از مترجم زبان اشاره در برخی از برنامه های خبری خود استفاده می کنند. همچنین تغییراتی برای افزایش استفاده از مترجمان توسط صدا و سیمای ملی و ارائه زیرنویس در حال انجام است.

گروه کاری ریاست جمهوری در مورد معلولیت در حال تلاش برای به روزرسانی مقررات است تا اطمینان حاصل شود که افراد ناشنوا نیز می توانند برنامه های تلویزیونی را از طریق زیرنویس هایی که شامل شناسایی گوینده، جلوه های صوتی و توضیحات موسیقی نیز می شود، مشاهده کرده و با آنها به صورت ذهنی درگیر شوند.

چگونه بخش آموزش عالی تعداد بیشتری از دانشجویان کم شنوا را مدیریت می کند؟

تعداد دانش آموزان ناشنوا در حال افزایش است. این بدان معناست که نیاز بیشتری به مترجمان و مدرسین زبان اشاره آفریقای جنوبی آموزش دیده نیز وجود دارد. هیچ داده تجربی در دسترس نیست، اما به نظر می رسد که میزان تقاضای فعلی نسبت به تعداد مترجمان واجد شرایط و آموزش دیده بیشتر است. تبدیل هم‌زمان گفتار به متن و ارائه زیرنویس نیز برای دانش آموزان ناشنوا بسیار محدود است.

متأسفانه، گسترش بیماری کووید-۱۹ دانش آموزان ناشنوا را بیشتر به حاشیه برده است. یادگیری برای دانش آموزان کم شنوا به دلیل آموزش آنلاین دشوارتر شده است.

منبع :

https://theconversation.com/south-africa-has-advanced-the-use-of-sign-language-but-there-are-still-gaps-۱۶۸۴۲۴

 

[۱] Nontobeko Mtshali

[۲] Diane Bell

[۳] Wits University

[۴] University of Free state

کد خبر 9765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =