به مناسبت ۱۳۰ مین سالگرد شاعر بزرگ گرجی "گالاکتیون تابیدزه"، در مرکز ملی نسخ خطی گرجستان نمایشگاه دست‌نوشته‌های ناشناخته شاعر را که شامل نامه‌های شخصی، اشعار منتشر نشده، پیش نویس های و غیره افتتاح شد. وزیر آموزش و علم گرجستان میخیل چخنکلی از مرکز ملی نسخ خطی بازدید کرده، نمایشگاه را افتتاح کرد و ۱۳۰ سالگرد شاعربزرگ را به جامعه تبریک گفت.

به مناسبت ۱۳۰ مین سالگرد شاعر بزرگ گرجی "گالاکتیون تابیدزه"، در مرکز ملی نسخ خطی گرجستان نمایشگاه دست‌نوشته‌های ناشناخته شاعر را که شامل  نامه‌های شخصی، اشعار منتشر نشده، پیش نویس های و غیره  افتتاح شد. وزیر آموزش و علم گرجستان میخیل چخنکلی از مرکز ملی نسخ خطی بازدید کرده،  نمایشگاه را افتتاح کرد  و ۱۳۰ سالگرد شاعربزرگ را به جامعه تبریک گفت.

قابل ذکر است که نسخه های منتشر نشده "گالاکتیون تابیدزه"، یک تازگی بزرگ برای محققان مورد علاقه این شاعر بزرگ دارد. این نمایشگاه در مرکز نسخ خطی گرجستان تا پایان سال میلادی ادامه خواهد داشت.

همچنین در چارچوب پروژه "Tbilis-Book Capital"، هفته فرهنگی به مناسبت ۱۳۰ مین سالگرد تولد "گالاکتیون تابیدزه"  برگزار خواهد شد. در ماه نوامبر، نمایشگاه و شب شعر شاعر بزرگ گرجی  درموزه دولتی  ادبیات گرجی بنام  گیورگی لِونیدزه بارگزار خواهد شد. در این نمایشگاه عکس های شاعر، اشعار، یادداشت های زندگی نامه، گزیده ای از دفتر خاطرات و نامه های شخصی، طراحی ها، پرتره های شاعر نقاشی شده توسط هنرمندان مشهور، تصویرگری از کتاب هاب  اشعار و غیره به نمایش گذاشته می شود.

گالاکتیون تابیدزه، محبوبتریت  شاعر گرجیدر تاریخ ۱۷ نوامبر ۱۸۹۱ در دهکده چقویشی، گرجستان به دنیا آمد. او از سال ۱۹۴۴ اکادمیسین فرهنگستان علوم گرجستان بود و مشهورترین و بزرگترین نماینده شعر گرجی قرن بیستم به شمار می‌آید. در سال ۱۹۱۴ م. اولین مجموعه اشعار وی منتشر شد که برای وی محبوبیت به ارمغان آورد. با انتشار مجموعه اشعار به عنوان «گل‌های ارتیستی» به سال ۱۹۱۹ م. لقب "پادشاه شاعران" به او تعلق گرفت. تابیدزه در کنگره ضد فاشیستی در پاریس در سال ۱۹۳۵ شرکت کرده بود. با وجود محبوبیت و عبادت، شاعر زندگی خود را در تنهایی معنوی گذارند. ۱۷ مارس ۱۹۵۹ "پادشاه شاعران" بر اثر خودکشی، درگذشت. گالاکتیون تابیدزه در مقبره الشعرا "متاتسمیندا" در تفلیس مدفون شده است.

https://mes.gov.ge/content.php?id=۱۲۶۶۶&lang=geo

https://imedinews.ge/ge/kultura/۲۲۶۹۷۳/tbilisi--tsignis-msoplio-dedaqalaqi-galaktion-tabidzis-saiubileo-kvireuls-gamartavs

کد خبر 9821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =