سرانجام «جورج قرداحی» وزیراطلاع‌رسانی لبنان به خاطر اظهار نظر چند ماه قبل خود علیه عربستان سعودی در خصوص جنگ یمن و دفاع از انصارالله، روز جمعه ۱۲ آذر ماه جاری مجبور به استعفا از سمت خود شد،

سرانجام «جورج قرداحی» وزیراطلاع‌رسانی لبنان به خاطر اظهار نظر چند ماه قبل خود علیه عربستان سعودی در خصوص جنگ یمن و دفاع از انصارالله، روز جمعه ۱۲ آذر ماه جاری مجبور به استعفا از سمت خود شد، قرداحی در خصوص علت استعفای خود در تاریخ ۱۵آذرطی اظهاراتی که در وب سایت النشره لبنان منتشر شد گفت: دو روز قبل از استعفا، نجیب میقاتی، نخست وزیر، با او تماس گرفته و گفته است که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه طی تماسی، خواستار استعفای فوری قرداحی در آستانه سفر رئیس جمهور فرانسه به عربستان شده اند. قرداحی در ادامه می گوید در این خصوص با هم پیمانان خود از جمله حزب الله مشورت نموده و آنها گفته اند، هر تصمیمی بگیری ما از آن حمایت خواهیم کرد. وی می گوید لذا بنابر مصلحت کشور لبنان و احیای روابط مجدد با کشورهای عرب خلیج فارس تصمیم به استعفا گرفتم.

حال باید منتظر ماند که آیا با این استعفا مشکلات اقتصادی و معیشتی لبنان حل خواهد شد؟ بطور حتم خیر! ولی آنچه مسلم است اینکه با این استعفا یکبار دیگر ملت لبنان طعم شکست حقارت بار ناشی از سلطه خارجی برکشورشان را چشیدند و دولت لبنان با عقب نشینی در برابر خواست عربستان سعودی، مقدمات فشار بیشتر ریاض بر کابینه میقاتی و همچنین جریان مقاومت را فراهم نمود.

حال سوال این است که سعودی ها در لبنان به دنبال چه هدفی هستند که هرازگاهی به بهانه ای جنگ تبلیغاتی شدیدی را علیه این کشور به راه می اندازند؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت: به نظر می رسد سعودی ها با مبنی قراردادن اظهارات قرداحی برای قطع ارتباط سیاسی، تجاری و تحت فشار قرار دادن مردم لبنان، آنهم در شرایطی که لبنان در وضعیت فروپاشی اقتصادی قرار دارد، قصد دارند از این موضوع به عنوان دستاویزی برای تخریب بیشتر نقش محور مقاومت و حزب‌الله در کانون تصمیم گیری های لبنان، و همچنین به حاشیه راندن محور مقاومت در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان به نفع خود بهره برداری کنند. البته پر واضح است که در پشت صحنه این سیاست‌ها، رژیم صهیونیستی، غرب و آمریکا قراردارند که قصد دارند با بحران سازی، جریان مقاومت را به عنوان منشاء مشکلات اساسی و گرفتاری مردم لبنان معرفی کنند تا بدینوسیله زمینه پیروزی قطعی خود در انتخابات پارلمانی لبنان که قرار است در هفتم فروردین ۱۴۰۱ برگزار شود را محقق نمایند. مخالفین جریان مقاومت و غرب، در صدد هستند با دست برتری در انتخابات پیش رو پارلمانی لبنان، جایگاه پست ریاست جمهوری و دولت آینده لبنان را از آن خود نمایند تا بدین وسیله زمینه سازی مناسب برای خلع سلاح حزب الله و همچنین عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی را فراهم نمایند.

غلامحسین احمدی – میز لبنان

۱۵ آذرماه ۱۴۰۰

https://www.elnashra.com/news/show/۱۵۴۱۶۸۱

            

کد خبر 9921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =