حوزه کتاب در تونس با اشکالات گسترده‌ای در فرایندهای نشر، توزیع و تبلیغات مواجه است که هر سال روی هم انباشته می‌شوند... پرونده حمایت از این حوزه، مهمترین محور بررسی و بازنگری است.

 به قلم: لیلا بورقعه
بسیار پیش می‌آید که "‌کمیته‌ها"، چه کمیته‌های داوری یا کمیته‌های پشتیبانی در معرض تردید و انتقام قرار می‌گیرند و هرگاه که این کمیته‌ها با معیارهای روشن و از پیش تعیین شده مورد داوری قرار بگیرند، انگشت‌های اتهام برای ایجاد تردید در اعتبار و مصداقیت آن، به سویش گرفته می‌شود... کمیته خرید کتاب‌ها نیز از این اتهامات جدا نیست.
حوزه کتاب در تونس با اشکالات گسترده‌ای در فرایندهای نشر، توزیع و تبلیغات مواجه است که هر سال روی هم انباشته می‌شوند... پرونده حمایت از این حوزه، مهمترین محور بررسی و بازنگری است. 
‌اتحادیه ناشران خواستار عذرخواهی برنامه "حقیقت‌های چهارگانه"‌ شد.
کتاب در تونس، بهره چندانی به ویژه در میان رسانه‌های دیداری نداشت، جز در برخی موارد که به صورتی گذرا در برنامه‌هایی ورود کرد که تعداد آنها از عدد انگشتان یک دست بیشتر نمی‌شود. بنا به سخن برخی از دست اندرکاران حوزه کتاب اعم از ناشران، نویسندگان و خانم هاله الوردی، مدیر پیشین اداره کتاب، اخیرا نیز یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان "‌حقیقت‌های چهارگانه"‌ به موضوع حمایت از حوزه کتاب و شبهات فسادی که راجع به آن وجود دارد، پرداخت. در پاسخ به محتوای این برنامه، اتحادیه ناشران تونسی در آخرین لحظات، بیانیه محکومیتی در رابطه با این برنامه صادر کرد و خواستار عذرخواهی آن شد. در این بیانیه آمده است: «انتظار داشتیم که به ویژه بعد از تبعاتی که ویروس کرونا بر جای گذاشت، این برنامه به مشکلات حوزه نشر بپردازد و به مطالعه تشویق کند. انتظار داشتیم که ۲.۴ میلیون دینار مبلغ حمایتی از حوزه کتاب، با تخصیص بیش از ۳۰ میلیون دینار برای حمایت از چای مقایسه شود».
در بیانیه این اتحادیه که با امضای رئیس آن محمد ریاض بن عبدالرزاق منتشر شد، آمده است که این برنامه «با بهره‌برداری از یک حادثه نادر که ۱۰ سال قبل اتفاق افتاد که به یک کتاب ترجمه شده در حوزه کودکان مربوط می‌شود که صاحب مرکز نشر، تنها تلاش کرده بود تا آن را بفهمد، عامدانه و به شکلی روشمند، حرفه ناشران را زیر سؤال برد». در این بیانیه تأکید شده است که این اتفاق، «‌یک حادثه نادر از ۲۵۰۰ عنوان کتابی است که سالانه منتشر می‌شود».  
این اتحادیه از وزارت امور فرهنگی خواست تا دیدگاه خود را در رابطه با کمیسیون "مطالعه" که "تنها در هنگام لزوم بدان متوسل می‌شوند"، بیان دارد و خواستار "فعال سازی نقش آن هم‌اکنون، در عین حفظ سطح کتاب تونسی" شد.
دعوت به تبدیل مطالعه به یک وظیفه اجباری
 وزارت امور فرهنگی، سالانه نزدیک به ۲.۵ میلیون دینار برای خرید نزدیک به ۲۵۰۰ عنوان کتاب از بیش از ۱۰۰ مرکز نشر تخصیص می‌دهد. اتحادیه ناشران تونسی در بیانیه خود خواستار "افزایش ۴ برابری این بودجه شد تا حداقل به ۱۰ میلیون دینار برسد تا بتواند پاسخگوی نیاز کتابخانه‌ها و سیر حرکت نشر در کشور باشد".
شایسته ذکر است که کمیته خرید کتاب، از اعضایی به شرح زیر تشکیل می‌شود: یک شخصیت فرهنگی به انتخاب وزیر فرهنگ، نمایندگانی از اداره ادبیات، اداره مطالعه عمومی، کتابخانه ملی، سازمان امور اداری و مالی، سازمان حقوق تألیف و حقوق مرتبط، اتحادیه ناشران تونس و اتحادیه نویسندگان تونس. اتحادیه ناشران تونس، پیشنهادهایی برای رشد حوزه کتاب و احیای اعتبار کتاب به عنوان یک بستر فرهنگی ارائه داد که برای تربیت یک نسل فرهیخته و متوازن، گریزی از آن نیست. از این جمله، می‌توان به فراخوان دو وزارتخانه تربیت و آموزش عالی مبنی بر تعریف درس مطالعه به عنوان یک درس اجباری که دانش‌آموزان و دانشجویان برای بهبود سطح خود و برای تشویق به کتاب به طور کلی و کتاب‌های تونسی به صورت ویژه، باید آن را بگذرانند، اشاره کرد. این اتحادیه همچنین بر ضرورت تخصیص سهم مشخصی در تمامی رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری برای معرفی کتاب تأکید کرد.  
https://ar.lemaghreb.tn/%D۸%AB%D۹%۸۲%D۸%A۷%D۹%۸۱%D۸%A۹-%D۹%۸۸-%D۹%۸۱%D۹%۸۶%D۹%۸۸%D۹%۸۶/item/۵۲۷۷۲-%D۹%۸۲%D۸%B۷%D۸%A۷%D۸%B۹-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۳%D۸%AA%D۸%A۷%D۸%A۸-%D۹%۸۱%D۹%۸A-%D۸%AA%D۹%۸۸%D۹%۸۶%D۸%B۳-%D۹%۸۸%D۹%۸۵%D۹%۸A%D۸%B۲%D۸%A۷%D۹%۸۶%D۹%۸A%D۸%A۹-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%AF%D۸%B۹%D۹%۸۵-%D۸%A۷%D۸%AA%D۹%۸۷%D۸%A۷%D۹%۸۵-%D۹%۸۸%D۸%AA%D۸%B۴%D۹%۸۳%D۹%۸A%D۹%۸۳-%D۹%۸۸%D۹%۸۵%D۸%B۷%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%A۸%D۸%A۹-%D۸%A۸%D۹%۸۵%D۸%B۶%D۸%A۷%D۸%B۹%D۹%۸۱%D۸%AA%D۹%۸۷%D۸%A۷-%D۸%A۵%D۹%۸۴%D۹%۸۹-۱۰-%D۹%۸۵%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۹%۸A%D۹%۸A%D۹%۸۶-%D۸%AF%D۹%۸A%D۹%۸۶%D۸%A۷%D۸%B۱

کد خبر 10197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =