دزموند توتو

دفتر ریاست جمهوری صبح یکشنبه اعلام کرد اسقف اعظم دزموند توتو، برنده جایزه صلح نوبل، درگذشت.

موندلی گونگوبله[۱] ، از وزرای کابینه دولت آفریقای جنوبی، در بیانیه ای گفت، توتو، آخرین برنده جایزه صلح نوبل در کشور، در کیپ تاون درگذشت. او هنگام مرگ ۹۰ سال داشت.

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، به همسرش لیا توتو[۲] ، کل خانواده و دیگران از صمیم قلب تسلیت گفته است.

رامافوسا گفت: "درگذشت اسقف اعظم دزموند توتو مصیبت دیگری برای ملت ما است که شاهد از دست دادن یکی دیگر از بزرگانی هستند که کشوری آزاد را برای ما به میراث گذاشته است. "

"دزموند توتو وطن‌پرستی بی همتا بود. او رهبری اصولگرا و عمل گرا بود که به بینش کتاب مقدس که بیان می کند ایمان بدون اعمال مرده است، معنا بخشید. "

"او مردی باهوش، صداقت و شکست ناپذیری فوق‌العاده در برابر نیروهای آپارتاید بود. او همچنین نسبت به کسانی که از ظلم، بی‌عدالتی و خشونت دوران آپارتاید آسیب دیده بودند، و همینطور، مردم ستمدیده و سرکوب‌شده در سراسر جهان، مهربان و دلسوز بود. "

"او به عنوان رئیس کمیسیون حقیقت و آشتی، بیان کننده خشم جهانی از ویرانی های دوران آپارتاید بود و عمیقاً عمق معنای مهربانی، آشتی و بخشش را نشان داد. "

او گفت توتو "موفقیت های علمی گسترده خود را در خدمت مبارزه ما و در خدمت عدالت اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان قرار داد. "

"از سنگفرش های مقاومت در آفریقای جنوبی تا منبرهای کلیساها و عبادتگاه های بزرگ جهان، و محل معتبر مراسم جایزه صلح نوبل، او خود را به عنوان یک قهرمان غیرفرقه ای و فراگیر در زمینه حقوق بشر در جهان متمایز کرد. "

"دزموند توتو در زندگی الهام‌بخش و در عین حال چالش‌برانگیز خود بر بیماری سل، وحشیگری نیروهای امنیتی رژیم آپارتاید و ناسازگاری رژیم‌های آپارتاید پی در پی غلبه کرد. نه کاسپیر[۳] ، نه گاز اشک آور و نه ماموران امنیتی نتوانستند او را بترسانند یا او را از اعتقاد راسخش به آزادی ما بازدارند. "

"او در دوران نظام دموکراتیک ما به اعتقادات خود وفادار ماند و همچنان که رهبری نهادهای رو به رشد دموکراسی ما را به شیوه تکرارناپذیر، اجتناب ناپذیر و همیشه مستحکم خود بر عهده داشت، نشاط و هوشیاری خود را حفظ کرد. "

رامافوسا گفت: "ما در این لحظه غم انگیز، با مام لیا توتو، همرزم اسقف اعظم و منبع قدرت و بصیرت، که سهم بزرگی در آزادی و توسعه دموکراسی ما داشته است، همدردی می کنیم. "

منبع :

https://www.sowetanlive.co.za/news/south-africa/۲۰۲۱-۱۲-۲۶-presidency-announces-archbishop-desmond-tutu-۹۰-has-died/

 

[۱] Mondli Gungubele

[۲] Leah Tutu

[۳] Casspir: یک وسیله نقلیه محافظت شده در برابر مین است که در برابر مین مقاوم است و بیش از ۳۰ سال است که در آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد.

کد خبر 10322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =