درخواست رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی از مردم برای بخشش دوکلرک

رئیس جمهور در مراسم یادبود رئیس جمهور سابق در گروت کرک در کیپ تاون، به ستایش او پرداخت. سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، از مردم این کشور خواسته است که آخرین رئیس جمهور دوران آپارتاید، دوکلرک را ببخشند تا بتواند در آن جهان به آرامش برسد.

رئیس جمهور در مراسم یادبود رئیس جمهور سابق در گروت کرک[۲] در کیپ تاون، به ستایش او پرداخت. سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، از مردم این کشور خواسته است که آخرین رئیس جمهور دوران آپارتاید، دوکلرک[۱] را ببخشند تا بتواند در آن جهان به آرامش برسد.

رئیس جمهور در مراسم یادبود رئیس جمهور سابق در گروت کرک  در کیپ تاون، به ستایش او پرداخت.

رامافوسا گفت: "اف دبلیو دوکلرک در خاک آفریقا به دنیا آمد. او اینجا در خاک آفریقایی که اکنون به آن بازگشته به دنیا آمد و در آغوش گرم خاک آفریقا باقی خواهد ماند. من می خواهم از همه، چه با او موافق باشیم چه نباشیم، درخواست کنم اکنون او را ببخشیم تا در آرامش باشد."

دو کلرک که به عنوان معاون رئیس جمهور در دولت وحدت ملی در زمان نلسون ماندلا، رئیس جمهور سابق، خدمت می کرد، ماه گذشته پس از مبارزه با سرطان در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

رامافوسا گفت با وجود اینکه دو کلرک با امتیاز سفیدپوست بودن متولد شده و در ایدئولوژی برتری نژادی بزرگ شده است، نقش مهمی در گذار دموکراتیک ما داشت.

رئیس جمهور گفت: "هر کسی ممکن است تعجب کند که چرا ما می خواهیم یادبودی در سطح دولتی برای دوکلرک برگزار کنیم. او فردی است که چه بخواهیم چه نخواهیم، نقش مهمی در تکامل دموکراسی ما ایفا کرد."

بلافاصله پس از مرگ او، بنیاد دوکلرک ویدئوهایی را منتشر کرد که نشان می داد او پس از مرگش عذرخواهی می کند، اما انتشار این ویدیوها احساسات بیشتری را برانگیخت.

در همین حال، تعداد انگشت شماری از معترضان روز یکشنبه در خارج از گروت کرک تجمع کردند و خواستار اجرای عدالت برای اعضای خانواده خود شدند که در رژیم آپارتاید که دو کلرک رهبری می کرد، جان باختند.

منبع:

https://ewn.co.za/۲۰۲۱/۱۲/۱۲/ramphosa-calls-on-south-africa-to-release-de-klerk-so-he-can-rest-in-peace

 

[۱] DE KLERK

[۲] Groote Kerk

کد خبر 10340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =