یکی از ویژگی‌های اجتماعی سوئدیها مطالعه زیاد کتاب است. مطالعه کتاب یکی از فعالیتهای اصلی در اوقات فراغت در این کشور است. از این‌رو ده کتاب مهم برای مطالعه توسط مطبوعات سوئد در سال جدید پیشنهاد شده که به شرح ذیل هستند.

یکی از ویژگی‌های اجتماعی سوئدیها مطالعه زیاد کتاب است. مطالعه کتاب یکی از فعالیتهای اصلی در اوقات فراغت در این کشور است. از این‌رو ده کتاب مهم برای مطالعه توسط مطبوعات سوئد در سال جدید پیشنهاد شده که به شرح ذیل هستند.

  1. مهاجران. نویسنده: ویلهلم موبرگ

موبرگ در مجموعه‌ای از رمان‌هایی که در اواسط قرن بیستم نوشته شده است، سفر طولانی و طاقت فرسای گروهی از سوئدی‌های فقیر را از سوئد به مینه‌سوتای آمریکا در سال ۱۸۵۰ را توصیف می‌کند. آزار و شکنجه مذهبی، فقر و نداشتن زمین، زندگی فقیرانه و ... کریستینا، کارل-اسکار و همسایگانشان را متقاعد می‌کند تا به یک مهاجرت تن دهند. این سفر خطرناک درواقع آغاز اولین موج مهم مهاجرت از سوئد به ایالات متحده است.

 این مجموعه نزدیک به دو میلیون نسخه در سوئد فروخته و به بیش از ۲۰ زبان زنده دنیا هم ترجمه شده است. یک فیلم جدید نیز که اقتباسی از آن است، در کریسمس امسال اکران شده است.

  1. آن‌ها در اشک‌های مادرشان غرق خواهند شد. نویسنده: یوهانس آنیورو

خلاصه داستان این رمان درباره یک نویسنده سوئدی است که به یک واحد روانپزشکی دعوت می‌شود تا با یک تروریست جوان سابق مصاحبه کند که ادعا می‌کند از آینده آمده است. او بسته‌ای از اوراق را به او می‌دهد تا داستان سوئدی را در آینده روایت می‌کند که در آن ملی‌گرایان پوپولیست قدرت را به دست گرفته‌اند.

این رمان «به طرز هنرمندانه‌ای داستان‌های تخیلی را با کاوشی ظریف از واقعیت‌های خشن سیاسی ترکیب می‌کند، که همگی در نثری ضربان‌دار و موزون نوشته شده‌اند». جایزه آگوست - یکی از معتبرترین جوایز ادبی در سوئد - برای این داستان اعطا شد. آنیورو شاعر و نویسنده سوئدی-اوگاندایی و «یکی از نویسندگان برجسته نسل خود» است.

  1. هر چیزی که یادم نمی‌آید. نویسنده: یونس حسن خمیری

این کتاب یک رمان سیاسی است که در مورد مهاجرت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. «یونس حسن خمیری» نمایشنامه‌نویس و نویسنده‌ای است که جوایز متعددی را دریافت کرده است. این رمان در بیش از ۲۰ کشور فروخته شده است.

در این رمان، راوی پیش‌بینی می‌کند که از او بپرسند «چه احساسی در سوئد داری؟» گاهی اوقات، ممکن است این یک سؤال ساده باشد،اما اغلب این یک مسئله بسیار سنگین و دشوار است. در کتاب و در واقعیت، این یک سوال مرتبط با نژاد، تبعیض، و چالش یکپارچگی اجتماعی است.

  1. راهنمای واژگان محلی برای زندگی در سوئد. نویسنده: اما لوفگرن و کاترین ادواردز

این کتاب کمک می‌کند تا خواننده سبک زندگی سوئدی را فراتر از کلیشه‌ها کشف کند، با کمک بیش از ۱۰۰ کلمه منحصر به فرد سوئدی که به انگلیسی ترجمه شده‌اند. با این کتاب می‌توان درباره کشوری اطلاعات به دست آورد که واژه «بله» فقط یک کلمه دیگر برای گفتن کلمه «نه» است. در سوئد سبک زندگی خاصی وجود دارد که مناسبت‌های خاصی را هم دارد. این کشور دارای مراسم خاصی مانند جمعه دنج (Fredagsmys)، شنبه کوچک… یا چهارشنبه (lillördag)، و مراسم‌های خاص است.

  1. در هر آینه‌ای او سیاه است. نویسنده: لولا آکینماد اکرستروم

برای هر کسی که به دنبال بینشی در مورد معنای یک زن سیاه‌پوست در جهان است، این رمان می‌تواند جالب باشد. این کتاب داستان سه زن سیاه‌پوست را روایت می‌کند که در جستجوی زندگی بهتری هستند و در نهایت به سوئد می‌روند. این نژادپرستی، نشانه‌گرایی و موارد دیگر را از طریق تجربیات ظریف زنان سیاه‌پوست که در جامعه‌ای تحت سلطه سفیدپوستان زندگی می‌کنند، بررسی می‌کند. «آکین‌ماد اکرستروم»، نویسنده و سفرنامه‌نویس نیجریه‌ای-آمریکایی، در اولین رمان خود هیچ تنش روحی برای خواننده ایجاد نمی‌کند.

  1. پنجاه کلمه برای عشق به زبان سوئدی. نویسنده: استیون کیلر

روایت یک زندگی از باگری (نانوایی) تا ویتسیپا (شقایق چوبی) داستانی است که از طریق آن «کیلر»  ما را به سفری در میان اشیا، مکان‌ها و افرادی می‌برد که او را با سوئد درگیر کرده‌اند. این کتاب که توسط یک خواننده محلی توصیه شده است، زندگی او را پس از نقل مکان به «ماریستاد» برای تدریس زبان انگلیسی در دهه ۷۰ ترسیم می‌کند. یک رابطه جذاب و لذت بخش با کشوری که او آن را خانه می‌نامد.

  1. بیر تاون. نویسنده: فردریک بکمن

این داستان در مورد تیم نوجوانان هاکی روی یخ در یک شهر کوچک است. این تیم مایه افتخار Beartown، یک جامعه کوچک و در حال مبارزه در روستاهای شمال سوئد است. امیدهای زیادی از سوی بازیکنان، والدین و روستائیان به دورنمای قهرمانی آن‌ها بسته شده است. همگی امیدوارند یک برد همان چیزی را که نیاز دارند برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. اما یک اقدام خشونت آمیز توسط بازیکن ستاره آن‌ها همه چیز را تغییر می‌دهد.

برای خواندن این کتاب نیازی نیست که طرفدار هاکی باشید یا حتی تجربه زندگی در شهرهای کوچک سوئد را داشته باشید. این داستان در مورد جامعه، جامعه ­پذیری، اعتماد، و رویه­ های درست و غلط است؛ موضوعاتی که با هر کسی، در هر کجای جهان ارتباط برقرار می­کند.

  1. ماهی­گیری در اتوپیا. نویسنده: اندرو براون

براون، روزنامه‌نگار بریتانیایی، داستانی نیمه اتوبیوگرافیک از یک انگلیسی را تعریف می‌کند که در دهه ۱۹۷۰ به سوئد نقل مکان کرده و جذب این کشور می‌شود. او با یک زن سوئدی ازدواج کرده و در یک کارخانه چوب در خارج از گوتنبرگ کار می‌کند، اما سوئد همان «آرمانشهری» نیست که به او وعده داده شده بود. نخست وزیر «اولاف پالمه» در این دوره ترور شده و کشور با یک هرج و مرج جدی روبه‌رو می‌شود. قهرمان داستان یک مرد عاشق است که تمام کشور را برای یافتن عشق خود به جستجو می‌پردازد.

  1. پول آسان. نویسنده: ینس لاپیدوس

پول آسان در سال ۲۰۰۶ با فروش بیش از ۳.۸ میلیون نسخه در سراسر جهان به سرعت به پرفروش‌ترین کتاب تبدیل شد. نویسنده یک وکیل جنایی است که به داستان‌هایی از دنیای پشت پرده سوئد دسترسی دارد که کمتر دیده شده است. اولین قسمت از «سه گانه استکهلم» زندگی سه شخصیت درهم تنیده در زیر پوست تاریک استکهلم را دنبال می‌کند که محرک اصلی زندگی آن‌ها جستجوی پول آسان است. این کتاب مملو از اصطلاحات عامیانه استکهلم است. در مجموعه نتفلیکس هم برداشت‌هایی از این کتاب به صورت فیلم تولید شده است.

  1. موسیقی محبوب. نویسنده: میکائیل نیمی

نیمی یک نسخه فانتزی از فرایند تربیت خود در شمال سوئد در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰  را در این کتاب به تصویر کشیده است. او با تصاویری طنزآلود و کنایه‌آمیز از مردم شهر، دیدگاه‌های کمونیستی، خصومت‌های خانوادگی، کینه توزی، مشروب خواری، و خرافات محلی آن‌ها را توصیف می‌کند. این کتاب روایت مهمی از تربیت در بخش‌های روستایی شمال سوئد است که جایزه ماه اوت را نیز برای داستان نویسی دریافت کرد.

 (https://www.thelocal.se/۲۰۲۱۱۲۳۰/ten-swedish-books-to-read-in-۲۰۲۲/)

کد خبر 10573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =