در ساختمان مرکزی کتابخانه دانشگاه دولتی ایوان جاواخیشویلی تفلیس، بعد از کارهای بازسازی فضای کوچک، یک سالن به نام آنتیموز ایوِریِلی افتتاح شد.

در ساختمان مرکزی کتابخانه دانشگاه دولتی ایوان جاواخیشویلی تفلیس، بعد از کارهای بازسازی فضای کوچک، یک سالن به نام آنتیموز ایوِریِلی افتتاح شد. در مراسم افتتاحیه، رئیس دانشگاه دولتی تفلیس خطاب به حاضران گفت: "مهم این است که این سالن به نام آنتیموز ایوِریِلی نامگذاری شد، او یک شخصیت کلیسایی و دانشمند بود؛ در همان زمان، با کمک شاگردش اولین چاپخانه در گرجستان تأسیس شد - چاپخانه شاه واختانگ، که از سال ۱۷۰۹  شروع به چاپ کتاب کرد. شانزده نسخه از بیست چاپ اول این چاپخانه در کتابخانه دانشگاه ما نگهداری می شود. از هنرمند گیورگی کالانداریشویلی  برای نقاشی دیوار سالن و همچنین از سفیر گرجستان در رومانی برای کمک هایشان، قدردانی میکنم. و مهمتر از همه، امیدواریم همه‌گیری کووید ۱۹ به زودی به پایان برسد و دانشجویان عزیز ما از این فضای تازه ایجاد شده بازدید و استفاده کنند".به گفته زوراب گایپاراشویلی، رئیس کتابخانه دانشگاه دولتی تفلیس، این تالار کتابخانه به نام آنتیموز ایوِریِلی، شخصیت مذهبی و عمومی شناخته شده شاغل در رومانی، شایسته نامگذاری شده است: "دقیقاً به کمک او کار چاپ در گرجستان شروع شد. در سالهای ۱۷۰۸-۱۷۰۷ شاگرد خود را به تفلیس فرستاد و چاپخانه تأسیس شد. این سالن کتابخانه از این پس به عنوان فضای نمایشگاهی و کنفرانسی برای دانشجویان و اساتید دانشگاه، همچنین برای سایر مخاطبان خواهد بود".

آنتیموز ایبریایی، کشیش، ادیب و فیسلوف گرجی، یکی از بنیان گذاران اولین چاپخانه گرجستان در سال ۱۷۰۹م. و اسقف اعظم والاچیا در رومانی بود. او از سن ۵۸ سالگی، از سال ۱۷۰۸ م.، بزرگترین شخصیت مذهبی در رومانی بود، تا اینکه در سال ۱۷۱۶ ترور شد. آنتیموز ایوریلی همچنین هنر چاپ و برش حروف چاپی را به کارآموزان گرجی آموزش داد و همراه با یکی از شاگردانش به نام میخای ایشتوانوویچ اولین نسخه چاپی انجیل گرجی را در سال ۱۷۱۰ م. منتشر کرد. علاوه بر این، او ۲۵ کتاب دیگر به زبان‌های رومانیایی، یونانی و عربی به انتشار رسانده است.

در مراسم افتتاحیه تالار، کتاب های منتشر شده توسط چاپخانه اول به نمایش آمده شد. نسخه های نجیب و منحصر به فرد در کتابخانه دانشگاه دولتی تفلیس نگهداری می شوند. دهلیز مرکزی کتابخانه دانشگاه و سالن مطالعاتی و کنفرانس کوچکنیز به طور کامل بازسازی شد. در مجموع بیش از ۴۰۰ هزار لاری برای کارهای بازسازی هزینه شد.

https://imedinews.ge/ge/sazogadoeba/۲۳۴۹۰۸/tsus-bibliotekashi-antimoz-iverielis-sakhelobis-darbazi-gaikhsna

کد خبر 10658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =