دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سیزدهم دی ماه ۱۴۰۰ در سفر به پاکستان با مفتی تقی عثمانی، رئیس دارالعلوم کراچی دیدار و پیرامون هماهنگی های بیشتر در راستای انجام اقدامات وحدت گرا و تقریبی بحث و گفتگو کردند

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در این دیدار اظهار داشت: نظام پادشاهی در کشورهای مختلف هیچگاه نمی‌پذیرند که مساجد به نام شیعیان و یا اهل سنت برپا شود اما در نظام های جمهوری همانند ایران و پاکستان این مسئله پذیرفته شده است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: ما هیچگاه در طول انقلاب اسلامی مخالف بنا کردن مسجد برای اهل سنت نبوده ایم، در راستای اهداف بلند انقلاب اسلامی، مسجد نباید به مسجد ضرار تبدیل شود.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در همین خصوص ادامه داد: مسجد باید مرکز امن و مرکز نشر پیام اسلام باشد و خدایی نکرده نباید محلی برای جامه عمل پوشاندن به دسیسه های دشمنان انقلاب اسلامی باشد.
وی ادامه داد: نباید مساجدی که بنا می‌شود تبدیل به مسجدی چون مسجد ضرار شود چراکه به نظام اسلامی و مقاصد عالیه انقلاب اسلامی ضربه می‌زند. بنابراین کسانی که می‌خواهند مساجدی را بنا کنند باید افراد امنیت دوست و مورد اطمینان باشند.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری اذعان داشت: مسئولین ابتدا باید امنیت را برای مردم فراهم کنند تا آنها بتوانند شئونات اسلامی را به صورت آزادانه انجام دهند.
شهریاری در ادامه ساختار مدل مفهومی امت واحده اسلامی و اتحادیه اسلامی را تشریح کرد و گفت: ما به عنوان کشورهای اسلامی هم همانند اروپایی ها میتوانیم محدودیت های مرزی را از میان برداریم تا ارتباطات مشترک علمی بیشتری داشته باشیم و قدم‌های مثبتی را برای جوامع اسلامی برداریم.
مفتی تقی عثمانی رئیس دارالعلوم کراچی هم در این در دیدار صمیمانه اظهار داشت: تقریب به معنای صلح و دوستی مسلمانان با یکدیگر است.یکی از زمینه های تقریب ممانعت از سب و لعن به مقدسات دیگران است و مسئله تقریب را باید در مجامع علمی و مدارس علمیه مطرح کرد.
شیخ مفتی تقی عثمانی در ادامه به خاطره ای از آیت الله تسخیری اشاره کرد و برای ایشان طلب آمرزش کرد. وی در بخشی از صحبت های خود تاکید کرد که ما به عنوان کشورهای مسلمان باید در سایه امنیت، آزادی مذهبی را نیز داشته باشیم.
رئیس دارالعلوم کراچی با اشاره به سخنان دکتر شهریاری در خصوص بنای مساجد  اظهار داشت: برای بنای مساجد باید بین افراد امنیت پسند و مفسد تفاوت قائل شویم تا خدایی نکرده مساجد تبدیل به اماکنی برای نفاق نشوند.
گفتنی است، شیخ محمد تقی عثمانی در پنجم ماه شوال سال ۱۳۶۲ ق برابر با ۳ اکتبر ۱۹۴۳در دهکده دیوبند از توابع سهارنپور هندوستان در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود.همه اعضای خانواده وی اهل دانش بوده و همواره خود را وقف علم و خدمت به آن کرده اند. پدرش مفتی محمد شفیع (مفتی اعظم سابق پاکستان) از نوابغ زمانش بود که خدمات ارزنده ای را به جهان اسلام تقدیم کرد.
شیخ محمد تقی عثمانی عالم برجسته حدیث، فقه و اقتصاد اسلامی و از رهبران فرقه دیوبندی است و بین سالهای ۱۹۸۲ تا اوایل ۲۰۰۲ به عنوان قاضی استیناف در محاکم شهری دادگاه عالی پاکستان خدمت کرد.
دیدگاهها و فتاوی ایشان در میان عالمان دیوبندی سراسر جهان و مدارس مذهبی دیوبندی هند پذیرفته شده است. 
شیخ عثمانی بنیان گذار دارالعلوم کراچی (از مراکز پیشتاز آموزش اسلامی در پاکستان) است. مجوز تدریس حدیث را از شیخ الحدیث مولانا ذکریا خندلاوی دریافت کرد و با راهنمایی دکتر عبدالحی عارفی مولانا اشرف علی ثنوی که خود از شاگردان مولانا اشرف علی ثنوی عالم بزرگ هندی بود، این مسیر را پیمود.
بیشتر فعالیت‌های علامه عثمانی در رشته‌های حدیث، فقه و اقتصاد بوده و در مسائل بانکداری از متخصصین برجسته و حقوق‌دانان بزرگ جهان اسلام به شمار می‌رود.
در تأسیس بانک‌ها، صندوق‌ها و مؤسسات بیشماری در جهان نقش به سزایی داشته است و سعی کرده که آنها را بر اساس اصول اسلامی بنیانگذاری و طراحی کند.
شیخ محمد تقی عثمانی در سال ۱۹۶۰م برابر با ۱۳۸۰ق، به تدریس در رشته های حدیث، فقه و … پرداخت و افزون بر تدریس کتاب های حوزوی اقدام به برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی متنوعی برای دانشوران در رشته های اقتصاد و قانون کرد که با استقبال خوبی از سوی علما و طلاب منطقه و مناطق دیگر رو به رو شد و شاگردان زیادی به برکت این کلاسها، موفق شدند مدارک عالی را در اقتصاد و حقوق از دانشگاه کراچی کسب کنند.
هزاران نفر از شاگردان وی، امروز  به عنوان رهبر و امام در سرتاسر جهان و به ویژه در شبه قاره هند، آسیای مرکزی و بسیاری از کشورهای غربی مشغول به فعالیت هستند. 
مفتی محمد تقی عثمانی در زمینه اقتصاد اسلامی جایگاه ویژه ای در جهان دارد؛ در حال حاضر نیز رئیس شورای بین المللی شریعت فعال در  زمینه "حسابداری و حسابرسی مؤسسات اقتصاد اسلامی" در بحرین است.
او همچنین عضو دائمی آکادمی بین المللی فقه اسلامی سازمان همکاری اسلامی است.
علامه تقی عثمانی به سه زبان  عربی، اردو و انگلیسی تسلط کامل داشته و در هرسه زبان کتاب‌های مفیدی به رشته تحریر درآورده است.
حدود چهل سال منصب تدریس زبان و ادبیات فارسی در ضمن برخی از کتاب ها را عهده دار بود، چنانکه آثار مفیدی در رشته ادبیات در دو زبان عربی و فارسی، از خود به یادگار گذاشت. از آن جمله می توان به کتاب هایی مثل مفیدنامه جدید، صفه المصادر، مفیدالصاغر و الاکابر و رساله نادر شرح صفوه المصادر اشاره کرد.
شیخ محمد تقی عثمانی، قرآن را به انگلیسی و اردو ترجمه کرده و نویسنده کتاب شش جلدی تفسیر حدیث به زبان عربی است. 
وی همچنین سردبیر ارشد مجله ماهانه البلاغ به زبانهای انگلیسی و اردو است و به طور منظم مقالاتی درباره مسائل گوناگون برای روزنامه های کثیر الانتشار پاکستانی می نویسد.
فتاوای وی که در طی ۴۵ سال نوشته شده اند، در یک مجموعه چهارجلدی بزرگ جمع آوری شده و کتابهایی که به زبانهای عربی، انگلیسی و اردو نوشته است به بیش از ۱۴۳ جلد میرسد.
در حال حاضر نیز او به طور مستقیم بر تألیف دایره المعارف حدیث نظارت می کنند، اثری برجسته و استادانه که شناسه ای جهانی برای همه احادیث ارائه می کند؛ به گونه ای که سهولت ارجاع به هر حدیث همانند سهولت یافتن آیات قرآنی خواهد بود. این دایره المعارف در ۳۰۰ جلد به نگارش در خواهد آمد. 
شایان ذکر است، در ۲۲ مارس ۲۰۱۹(دوم فروردین ماه۱۳۹۷) در حالی که مفتی محمد تقی عثمانی در راه رفتن به نماز جمعه برای ایراد سخنرانی روز جمعه بود، مردان مسلح سوار بر سه موتورسیکلت خودرو حامل وی و همراهانش را هدف قرار دادند. مفتی محمد، همسرش و دو تن از نوادگانش (دختر هفت ساله و پسر پنج ساله) به طرز معجزه آسایی بدون کوچکترین آسیب از این ترور نجات یافتند اما دو نفر از همراهانشان کشته و دو نفر دیگر به طور جدی زخمی شدند.
 نخست وزیر پاکستان، مقامات سیاسی و عالمان سراسر کشور این حمله را محکوم کردند. تا این لحظه هیچ شخصی مسئولیت این اقدام را به عهده نگرفته است. در ماه جولای سال ۲۰۲۱ نیز او بار دیگر هدف حمله تروریستی قرار گرفت و جان سالم به در برد.
مفتی محمد از جمله کسانی بود که  تلاش کرد، مساجد در دوران کرونا باز بمانند - چرا که به اعتقاد وی این وضعیت نیازمند دعاست- اما از گروههای آسیب پذیر درخواست کرد در خانه بمانند و تأکید کرد، اقدامات بیشتری برای به حداقل رساندن امکان انتقال ویروس در مساجد صورت گیرد.

کد خبر 10892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =