عمران خان، نخست وزیر پاکستان گفت: روابط پاکستان و عربستان سعودی تاریخی و جاودانه است، اگر زمانی امنیت عربستان سعودی به خطر بیفتد، من نمی دانم جهان در آن زمان چه خواهد کرد، اما می توانم اطمینان دهم که پاکستان در کنار عربستان سعودی خواهد ایستاد.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان گفت: روابط پاکستان و عربستان سعودی تاریخی و جاودانه است، اگر زمانی امنیت عربستان سعودی به خطر بیفتد، من نمی دانم جهان در آن زمان چه خواهد کرد، اما می توانم اطمینان دهم که پاکستان در کنار عربستان سعودی خواهد ایستاد. وی گفت: آرزو می کنم روابط پاکستان و عربستان سعودی به اوج جدیدی برسد. شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی علاقه زیادی به تغییر در کشورش دارد.

عمران خان روز دوشنبه طی سخنانی در کنفرانس سرمایه گذاری پاکستان و عربستان سعودی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گفت: پاکستان به هر قیمتی که شده نسبت به امنیت عربستان سعودی متعهد است. به گفته وی، اگر امنیت عربستان سعودی تهدید شود، نمی‌دانم در آن زمان دنیا چه خواهد کرد، اما می‌توانم اطمینان دهم که پاکستان در کنار عربستان خواهد بود.

عمران خان گفت: ۳۰ سال است که به عربستان سعودی می آیم. به گفته عمران خان، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اشتیاق به تغییر در کشورش دارد.

نخست وزیر پاکستان  با ابراز تمایل گفت: می خواهم روابط پاکستان و عربستان سعودی به اوج جدیدی برسد. وی در ادامه گفت: پاکستان و عربستان سعودی روابط قوی دارند و این دو دلیل دارد. دلیل اول اماکن مقدس و دلیل دوم این است که عربستان سعودی در هر شرایط سختی در کنار پاکستان ایستاده است.

عمران خان گفت: پاکستان در یک موقعیت استراتژیک قرار دارد که دروازه اقتصادی بازارهای بزرگی مانند آسیای مرکزی و چین است. وی با اشاره به دهه ۶۰ گفت: در آن زمان پاکستان به سرعت در حال توسعه بود و شرکت هوایی پاکستان (PIA) یکی از بهترین شرکت های هوایی دنیا بود، اما متأسفانه ما مسیرمان را گم کردیم و تلاش می کنیم روی مسیر درست حرکت کنیم. اگر هند موضوع کشمیر اشغالی را بر اساس خواسته‌های مردم کشمیر حل کند، ما هیچ دعوای نداریم. هر دو کشور باید مانند همسایگان متمدن زندگی کنند.

مهندس خالد بن عبدالعزیز الفالح وزیر سرمایه گذاری عربستان طی سخنانی در این کنفرانس بر روابط طولانی مدت و پایدار بین عربستان سعودی و پاکستان تاکید کرد و بر تعهد خود برای تقویت بیشتر روابط تجاری، سرمایه گذاری و تجاری دوجانبه تاکید کرد.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، شوکت ترین، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور مالی و حماد اظهر، وزیر انرژی نیز در این مراسم سخنرانی کردند.

شرکت‌های پیشرو عربستان سعودی در این کنفرانس شرکت کردند و بر تعهد خود به تعمیق روابط با پاکستان تاکید کردند.

بر اساس گزارش روزنامه نوای وقت مورخ ۵ آبان، عربستان سعودی برای استحکام اقتصاد پاکستان بودجه حمایتی ۳ میلیارد دلاری را اعلام کرد. پس از سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به عربستان سعودی، گام بزرگی برای کمک به ذخایر ارزی پاکستان برداشته شده است.

عربستان سعودی بسته کمک مالی به پاکستان ارائه کرده است و ۱.۲ میلیارد دلار برای تامین مالی فرآورده های نفتی پاکستان صادر می شود.

کد خبر 11093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =