سالهای شیوع بیماری همه‌گیر ناشران و کتاب‌فروشان گرجستان را از طریق کاهش فروش و کتاب‌های منتشر شده تحت تأثیر قرار داده است، به طوری که سال اول کووید-۱۹ منجر به کاهش ۲۵ درصدی انتشارات جدید و دو سال گذشته کاهش ۴۰ درصدی در فروش کتاب‌ها شد. مطالعه جدید این بخش نشان می دهد.

سالهای شیوع بیماری همه‌گیر ناشران و کتاب‌فروشان گرجستان را از طریق کاهش فروش و کتاب‌های منتشر شده تحت تأثیر قرار داده است، به طوری که سال اول کووید-۱۹ منجر به کاهش ۲۵ درصدی انتشارات جدید و دو سال گذشته کاهش ۴۰ درصدی در فروش کتاب‌ها شد. مطالعه جدید این بخش نشان می دهد.

این گزارش به سفارش انجمن ناشران و کتاب‌فروشان گرجستان و خانه نویسندگان گرجستان از شرکت تحلیل و مشاوره مستقر در تفلیس (ACT) انجام شدکه شامل طیف وسیعی از داده‌ها است، تمایلات خوانندگان، فروش کتاب‌فروشی و آمار ناشران را نشان می‌دهد. در حالی که در برخی ارقام از سال ۲۰۲۰ باز می گردد، بخش های به خصوص قابل توجه شامل اعدادی است که منعکس کننده تأثیرات همه گیری در دو سال گذشته است.این مطالعه هم در تعداد عناوین کتاب فروخته شده در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ - با کاهش ۱۷ درصدی - و هم در تعداد کل فروش کاهش یافته است، به طوری که خوانندگان در همان بازه زمانی ۴۰ درصد کتاب کمتری خریداری کرده اند. با تقویت داده های منعکس کننده تأثیرات ویروس کرونا، در سال ۲۰۲۰ عناوین جدید کمتری نسبت به سال قبل از آن منتشر شد.

پویایی در ارقام مربوط به سال اول کووید-۱۹ همچنین نشان می دهد که با وجود ۲۵ درصد کمتر فروش کتاب در سال ۲۰۲۰، درآمد حاصل از فروش تنها ۵ درصد کاهش یافته است. متخصصان دو سازمان راه‌اندازی به افزایش قیمت کتاب در سال‌های اخیر به عنوان دلیل احتمالی این اختلاف اشاره کرده‌اند.با گسترش روند اخیر، این گزارش افزایش ۲۸ درصدی قیمت کتاب را بین سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰ نشان می‌دهد. درآمد شرکت های توزیع بین ۱۵ تا ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت، از حدود ۱۴ میلیون به ۱۲ میلیون لاری (۴.۶ میلیون دلار / ۴ میلیون یورو به ۳.۹ میلیون دلار / ۳.۵ میلیون یورو).

مطالعه ACT همچنین نگاهی به خوانندگان کتاب در صحنه محلی دارد و ۵۰ درصد از جمعیت بزرگسال را در شش شهر - تفلیس پایتخت، شهرهای غربی کوتایسی ، باتومی و زوگدیدی ، گوری  در مرکز گرجستان و تلاوی  در شرق نشان می دهد. ۵۰ درصد باقی مانده حتی یک عنوان را در سال ۲۰۲۰ نخوانده اند.با انعکاس توزیع کلی جمعیتی در کشور، علاقه مندان به ادبیات به طور نامتناسبی در تفلیس (۵۱.۸ درصد) در مقایسه با بقیه کشور (۴۵.۴ درصد) حضور دارند.

زنان در این گزارش با ۵۹.۳ درصد وقت صرف کتاب در مقایسه با ۳۸.۴ درصد از مردان، بخش قابل توجهی از خوانندگان را تشکیل می دهند. پاسخ‌دهندگان جوان نیز بخش بزرگتری از علاقه‌مندان به کتاب را تشکیل می‌دهند که با افزایش سن، تمایل به مطالعه از ۶۵.۳ درصد به ۳۸.۳ درصد کاهش می‌یابد.در باقی داده‌های منتشر شده به عنوان بخشی از گزارش، چهار انتشارات به عنوان رهبران بازار گرجستان معرفی شدند که به انتشارات Palitra L، Sulakauri Publishing، Intelekti Publishing و Artanuji به عنوان بازیگران مهم در صحنه اشاره کردند.

لازم به ذکر است مطالعه ACT  ، شامل سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰ از تحقیقات قبلی بازار کتاب محلی در سال ۲۰۱۵ پیروی می‌کند و در مدت یک سال انجام شده است.

https://agenda.ge/en/news/

کد خبر 11414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =