طی دوره ۱۰ ساله منتهی به سال شیوع کرونا ویروس (۲۰۲۰ ) تعداد سفر گردشگران خارجی به گرجستان و درآمد این کشور از صنعت گردشگری بیش از ۸ برابر گردید. برای مقایسه گفتنی است که کل مصرف بودجه گرجستان در سال ۲۰۱۹ برابر با ۴.۱۲ میلیارد دلار و کل سرمایه گذاری خارجی برابر با ۹۴۴ میلیون دلار، اما درآمد گردشگری ۳.۳ میلیارد دلار بوده است.

از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ همزمان با رشد سفر گردشگران خارجی به گرجستان (۴.۴ میلیون نفر) ، سفر گردشگران ایرانی نیز بطور قابل توجه (نزدیک به ۹۰ هزار نفر) رشد می کند.

در سال ۲۰۱۳ با اعمال قانون جدید گردشگری در گرجستان و توقف یکجانبه یادداشت تفاهم گردشگری لغو رژیم روادید بین ایران و گرجستان از سوی تفلیس، سفر اتباع ایران به گرجستان به شدت کاهش و به ۲۵ هزار نفر می رسد. تا اینکه با اجرای مجدد یادداشت تفاهم رژیم لغو روادید شاهد افزایش سفر گردشگران ایرانی به گرجستان در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷  به بیش از ۲۸۳ هزار نفر می شویم (نزدیک به ۴ درصد کل گردشگران خارجی). همزمان طی چند سال سفر گردشگران خارجی نیز رشد قابل توجهی می یابد و به بیش از ۷.۴ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۷ می رسد. به رغم ادامه رشد سفر گردشگران خارجی به گرجستان و رسیدن آن به بیش از ۹.۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ با بیش از ۳.۳ میلیارد دلار درآمد ارزی، از سال ۲۰۱۸ با سخت گیری از ورود اتباع ایرانی روند رشد پر شتاب سفر گردشگران کشورمان به گرجستان متوقف و کاهش یک باره آن آغاز گردید.

طی دوره ۱۰ ساله منتهی به سال شیوع کرونا ویروس (۲۰۲۰ ) تعداد سفر گردشگران خارجی به گرجستان و درآمد این کشور از صنعت گردشگری بیش از ۸ برابر گردید.

برای مقایسه گفتنی است که کل مصرف بودجه گرجستان در سال ۲۰۱۹ برابر با ۴.۱۲ میلیارد دلار و کل سرمایه گذاری خارجی برابر با ۹۴۴ میلیون دلار، اما درآمد گردشگری ۳.۳ میلیارد دلار بوده است.

سهم گردشگری در کل تولید ناخالص داخلی گرجستان در سال ۲۰۱۹ میلادی به بیش از ۸ % رسید. بنا به گزارش پورتال مطالعات بین المللی Numbeo ، گرجستان در سال ۲۰۱۹ از نظر سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی، در میان ۱۲۵ کشور در رده چهارم قرار گرفت. همچنین بنا به گزارش سازمان جهانی گردشگری، گرجستان از نظر رشد سریع گردشگری در رتبه چهارم جهانی و در اروپا در رده دوم قرار می گیرد.

در حالی که گرجستان انتظار داشت در سال ۲۰۲۰ شاهد روند رو به رشد صنعت گردشگری این کشور باشد، به ناگهان با همه گیری کروناویروس در جهان و بسته شدن تمامی مرزهای گرجستان در ۲۱ ماه مارس ۲۰۲۰ ناگهان درآمد صنعت گردشگری گرجستان به صفر رسید و بسیاری از شرکت های فعال در حوزه گردشگری با ورشکستگی و تعطیلی مواجه شدند.

دولت گرجستان پس از مشاهده مشکلات عدیده ایجاد شده برای اقتصاد (کاهش بیش از ۶ درصدی اقتصاد در سال ۲۰۲۰) به سبب محدودیت ها و دستورالعملهای بهداشتی، به تدرج مرزها (ابتدا مرز هوایی خود را از فوریه ۲۰۲۱ و پس از مدتی مرزهای زمینی) را گشود و اغلب کسب و کارهای مربوط به گردشگری فعالیت مجدد خود را آغاز کردند. بدین ترتیب تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۴۰ درصد از صنعت گردشگری گرجستان احیا گردید.

جایگاه گردشگران ایرانی در صنعت گردشگری گرجستان در سال ۲۰۲۱

با بروز همه گیری در سال ۲۰۲۰ ایران به کمترین آمار گردشگران خود در سالهای اخیر (۱۷۰۵۳ سفر) در گرجستان رسید. با این حال ایران رتبه ی ۶ بازدیدکنندگان خارجی از گرجستان را در این سال کسب کرد.

در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال پیش از آن آمار سفر گردشگر ایرانی با ۱۵۰۰ مورد افزایش به ۱۸۵۰۰ سفر رسید. اما ایران در جایگاه ۱۵ تعداد سفر گردشگر خارجی قرار گرفت که پایین ترین رتبه ی ایران در ۱۱ سال اخیر بوده است.

طی ۱۱ سال گذشته فقط در دو سال ۲۰۱۵ و ۲۰۲۱ گردشگران ایرانی جایگاه بالای ۱۰ (جایگاه ۱۲ و ۱۵ ) را داشته اند. در ۹ سال دیگر جایگاه گردشگران ایرانی بین ۵ تا ۸ متغیر بوده است.

در صورت طبیعی بودن شرایط و کاهش برخوردهای گاها خارج از عرف مرزبانی گرجستان، گردشگران ایرانی همچنان دارای ظرفیت قرار گرفتن در ۱۰ کشور برتر گردشگران خارجی در گرجستان را دارند. حتی می تواند به مانند برخی سالهای گذشته پس از کشورهای همسایه گرجستان، رتبه اول کشورهای غیر همسایه را بخود اختصاص دهد. 

جایگاه آمار سفر گردشگر ایرانی در گرجستان از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱

 ۲۰۱۱ - ۵۶,۳۸۶ - رتبه ی ۵

 ۲۰۱۲ - ۸۲,۸۸۵ - رتبه ی ۵

 ۲۰۱۳ - ۶۷,۹۴۴ - رتبه ی ۶

 ۲۰۱۴ - ۳۳,۸۰۳ - رتبه ی ۸

 ۲۰۱۵ - ۲۲,۰۱۹ - رتبه ی ۱۲

 ۲۰۱۶ - ۱۲۹,۹۳۳ - رتبه ی ۶

 ۲۰۱۷ - ۲۸۲,۵۴۹ - رتبه ی ۵

 ۲۰۱۸ - ۲۹۱,۰۷۰ - رتبه ی ۵

 ۲۰۱۹ - ۱۴۱,۹۹۷ - رتبه ی ۶

 ۲۰۲۰ - ۱۷,۰۵۳ - رتبه ی ۶

 ۲۰۲۱ - ۱۸,۵۴۹ - رتبه ی ۱۵

 

کد خبر 11415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =