تجربۀ شورای بریتانیا از تاب‌آوری فرهنگی

شورای بریتانیا با استفاده از منابع فرهنگی بریتانیا، دانش و درک دوستانه‌ای بین مردم بریتانیا و سایر کشورها ایجاد می‌کند؛ این شورا در یونان حضور دائمی و طولانی‌مدت دارد و انتقال فرهنگ را از طریق هنر، آموزش و فعالیت اجتماعی، انسجام می‌بخشد.

۵.۱ شورای بریتانیا با استفاده از منابع فرهنگی بریتانیا، دانش و درک دوستانه‌ای بین مردم بریتانیا و سایر کشورها ایجاد می‌کند؛ این شورا در یونان حضور دائمی و طولانی‌مدت دارد و انتقال فرهنگ را از طریق هنر، آموزش و فعالیت اجتماعی، انسجام می‌بخشد. شورای مذکور از تخصص جهانی و بریتانیایی خود در ارائۀ برنامه‌هایی با هدف تاب‌آوری استفاده می‌کند. نمونه‌هایی از این برنامه‌ها را می‌توان در زمینۀ اقتصاد خلاق و هم‌چنین پروژه‌های شورای بریتانیا، مانند صندوق حفاظت فرهنگی[۱]، یافت که در حفاظت و گسترش میراث فرهنگی در برابر درگیری‌های برون مرزی، هنرهای زنده[۲]و فعالیت‌های تاب‌آور صندوق حفاظت فرهنگی در خاورمیانه و شمال آفریقا به‌کار گرفته شده‌ است. شورای بریتانیا در پیوند موفقیت‌آمیز توسعۀ فرهنگی با برنامه‌های اقتصاد ملی و محلی سابقۀ جهانی از جمله در یونان دارد.

 ۵.۲ شورای بریتانیای مستقر در آتن با مشارکت طیف وسیعی از نقش‌آفرینانِ برجستۀ فرهنگی شامل بنیادهای تخصصی، نهادهای هنری و فرهنگی در بخش‌های دولتی و خصوصی فعالیت می‌کند و قادر به پرورش و پیاده‌سازی اقتصاد خلاق برای طولانی‌مدت است (مانند موزۀ بناکی[۳]، تالار کنسرت آتن، اپرا و کتابخانۀ ملی). شورای مذکور در زمینۀ فرهنگ و هنر، مشارکت‌های کلان مقبولی از جمله با اتحادیۀ اروپا، بنیاد اوناسیس و بنیادهای استاوروس نیارخوس، گوگل، ایکوم[۴]، فرهنگ اقدام اروپا[۵]، دستورالعمل۲۱ فرهنگی، نمایشگاه داکیومنتا ۱۴[۶]، رویداد فرهنگی دو سالانۀ آتن[۷] و وزارت فرهنگ دارد. برنامه‌ و رویکردهای شورای بریتانیا بر اساس تحقیقات خود و یا سایرین و هم‌چنین آموخته‌های حاصل از شبکه‌هایی مانند اجلاس بین‌المللی فرهنگ ادینبورگ است. این ارتباطات امکان پیوند متقابل دیدگاه‌ها و نوآوری‌های موفق در سایر زمینه‌ها را نیز فراهم می‌کند.

۵.۳ انبوهی از دیدگاه‌های به‌دست آمده در طول مشاوره به‌ویژه در مورد نقاط «حساس فرهنگی» اولویت‌های شورای بریتانیا در جهت پروژه‌های آتی در آتن را بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد داد. این‌ دیدگاه‌ها سه روش اجرایی مناسب را پیشنهاد می‌کنند:

(۱) هنر از طریق آموزش (۲) پیوند (۳) توسعۀ روش‌ها و مشارکت‌های جدیدِ جذب سرمایه. استراتژی‌های فراگیر و ظرفیت‌سازی منجر به خلق ایده‌های چندگانه خواهند شد. این ابتکارات بر پایۀ فعالیت‌ کنونی شورای بریتانیا و مشارکت‌های سودمند، استوار خواهند شد که در حال حاضر سهم قابل‌توجهی در صحنه‌های فرهنگی آتن دارند.

۵.۴ روش اجرایی (۱) هنر از طریق آموزش: شورای بریتانیا تجربۀ گسترده‌ای از توسعۀ ابزارهای فرهنگی و مبتنی بر هنر در محیط‌های آموزشی به‌منظور ارتقاء تجربۀ یادگیری در بخش‌های رسمی و غیررسمی دارد. نمونه‌هایی از برنامه‌های نوآورانه در آتن عبارتند از صدای جهانی[۸] یونان که از قدرت موسیقی به‌عنوان ابزاری برای آموزش، توسعۀ انسجام جامعه، پذیرش و ادغام کودکان پناهنده در جامعۀ یونان استفاده می‌کند. شورای بریتانیا طی یک همکاری نزدیک با اپرای ملی، برنامه‌ای تحت عنوان درام ورکس[۹] با هدف راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی طبل‌زنی برای افراد بی‌خانمان و اشخاصی با رفتارهای اعتیادآور ارائه داد. ضمناً شورای بریتانیا مشارکت‌های سودمند متقابلی را با دانشگاه‌ها سازماندهی کرده است؛ به‌عنوان مثال دانشگاه پانتیون ارزیابی برنامۀ تحول موزه‌های آینده[۱۰] را بر عهده داشت و دانشگاه هنرهای زیبا، شریک شورای بریتانیا در برنامۀ آکادمی مهارت‌های فرهنگی بود.

 ۵.۵ روش اجرایی (۲) تعامل و پیوند جوامع: شورای بریتانیا از طریق فعالیت خود با شبکۀ مراکز خلاق اروپا [۱۱](ECHN) به تعامل و پیوند جوامع کمک می‌کند. در سال ۲۰۱۷ آن‌ها با  بایوس[۱۲] مستقر در آتن، یکی از شش مرکز خلاق اروپایی، برای میزبانی آخرین گردهمایی شبکۀ مراکز خلاق اروپا مشارکت کردند. نتیجه‌ای از این گردهمایی یک منبع همکاری بود که به مراکز خلاق در مورد نحوۀ تعامل با اقتصادهای جهانی و محلی توصیه‌هایی می‌کرد. اقدامی دیگر یعنی فرهنگ تغییر آتن[۱۳]، تعامل با گوگل و اسنوک و پروژۀ کتابخانۀ آینده را شکل داد که شامل یک «هکاتون[۱۴]» به‌منظور جمع‌آوری راه‌حل‌های فناوری نوآورانه برای چالش‌های بخش فرهنگی یونان بود. در ارزیابی سال۲۰۱۷ این پروژه نظر شرکت‌کنندگان برای ایجاد یک برنامۀ تسریع‌کننده، مشارکت با دانشگاه‌ها و جستجوی سرمایه‌گذاران برای تأمین مالی انکوباسیون (تدوین طرح) نمونه‌های اولیه با پتانسیل بالا خواسته شد.

۵.۶ روش اجرایی (۳) ظرفیت‌سازی برای ایجاد مشارکت و جذب سرمایه: بسیاری از سازمان‌ها به توسعۀ تخصصی در تمامی بخش‌ها برای افزایش خودکفایی و توانایی به‌منظور استفاده از منابع مالی جایگزین نیاز دارند. شورای بریتانیا جایگاه خوبی در رفع کاستی موجود در مهارت‌ها و ارائۀ طرح‌های پشتیبانی متناسب با نیاز گروه‌های مختلف دارد. از جمله شورا می‌تواند از تجربۀ تغییر شکل موزه‌های آینده در یونان[۱۵] که در مشارکت با بنیاد استاوروس نیارخوس به‌دست آورد برای ارائۀ یک سری آموزش و پشتیبانی با هدف تجهیز افراد شاغل در بخش میراث توسط ابزارها و منابع به‌منظور ارتقاء تاب‌آوری در محیط جهانی استفاده کند. جنبه‌های کلیدی این پیشنهاد شامل جلسات آنلاین، ابزارهای دیجیتال، تور مطالعاتی در بریتانیا، برنامۀ دوگانه‌سازی موزه‌ها و شبکۀ موزۀ ملی است که به شرکت‌کنندگان امکان دسترسی به شبکه‌های همتا را می‌دهد.

۵.۷ شورای بریتانیا با قدرت نفوذ جهانی خود ممکن است نقشی در شکل‌گیری مشارکت در سطح ایالتی نیز داشته باشد. مثال‌های متعددی از توانایی شورای بریتانیا برای توسعۀ مبادلات فرهنگی در خارج از کشور و پیوند کشورها و مناطق طی فرآیند مشارکت وجود دارد. در آتن و در سراسر یونان امکان بررسی گزینه‌هایی مانند بسته‌بندی و کسب درآمد از محصولات فرهنگی یک بازار بین‌المللی وجود دارد. صندوق حفاظت فرهنگی به‌دلیل موفقیتش در حفاظت از میراث باستانی می‌تواند به‌عنوان یک الگوی عملی ایفای نقش کند. مشارکت مناسب در خصوص بازسازی فرهنگی از طریق کشورهایی مانند یونان که از جایگاه برترین مکان‌های میراث جهانی یونسکو برخوردار هستند سود متقابل خواهد داشت.

 ۵.۸ شورای بریتانیا استراتژی‌های چندگانه، شامل فعالیت‌های هدف‌گذاری فرهنگی و مقدماتی، ارزیابی برنامه و ارتباط و انتشار نتایج از طریق شبکه‌های ارتباطی را برای حمایت از پایبندیِ طولانی‌مدت و افزایش پایداری اعمال می‌کند. نمونه‌هایی که در بالا توضیح داده شد مثال‌هایی از فعالیت‌ گستردۀ شورای بریتانیا هستند که در ساختارهای جدید برای مخاطبان بیشتر به‌صورت حضوری و آنلاین در سراسر بخش فرهنگی در آتن و سایر شهرها ارائۀ می‌شوند.


[۱] Cultural Protection Fund

[۲] اصطلاح هنر زنده به اجراهای ابتکاری و اکتشافی اطلاق می‌شود که توسط گروهی از هنرمندان به‌عنوان یک اثر هنری اجرا می‌شود.

[۳] Benaki

[۴]  شورای بین‌المللی موزه‌ها

[۵] فرهنگ اقدام اروپا با هدف تقویت هویت اروپایی از طریق آموزش و فرهنگ عمل می‌کند.

[۶] نمایشگاه هنر مدرن داکیومنتا یک رویداد فرهنگی پنج سالانه است و هر بار به‌مدت صد روز برگزار می‌شود.

[۷] یک رویداد فرهنگی بین‌المللی که هر دو سال یکبار در مکان‌های مختلف آتن برگزار می‌شود و شامل نمایشگاه‌ها و برنامه‌های متنوعی از رویدادهای جانبی مانند اجراها، کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها و غیره است.

[۸] پروژه‌ای جهانی ارائه شده توسط شورای بریتانیا که به یادگیری گسترده‌تر از طریق موسیقی تأکید می‌کند که در بطن آن روابط فرهنگی نهفته است.

[۹] Drum Works

[۱۰] یک برنامۀ توسعۀ حرفه‌ای فشرده است که برای تقویب بخش موزه‌ و میراث فرهنگی در یونان طراحی شده است.

[۱۱] European Creative Hubs Network

[۱۲] BIOS: نمونه‌ای از یک مرکز فرهنگی که توسط زیرساخت شبکۀ مراکز خلاق اروپا پرورش یافته است.

[۱۳] همکاری بین طراحان و نوآوران با بخش فرهنگی با هدف مقابله با چالش‌های هنری و فرهنگی.

[۱۴] رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان رایانه و افراد دیگر از جمله طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند و در توسعۀ پروژه‌های نرم‌افزاری همکاری می‌کنند.

[۱۵] یک برنامۀ جهت توسعۀ حرفه‌ای است که برای تقویت بخش موزه و میراث در یونان طراحی شده است.

کد خبر 11650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =