نظرسنجی از اروپاییان در مورد حمله روسیه به اوکراین

به گزارش پایگاه خبری "این" ( in.gr ) یکی از پر مخاطب ترین سامانه های خبری یونان، در نظر سنجی که اخیرا در خصوص دیدگاه شهروندان اروپایی در خصوص حمله روسیه به اوکران انجام شده است، یونانیان بیش از دیگر شهروندان اروپایی نگرانی روسیه را برای این تهاجم درک می­کنند. این نظر سنجی از شهروندان  اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان ، هلند و یونان به عمل آمده است.

به گزارش پایگاه خبری "این" ( in.gr ) یکی از پر مخاطب ترین سامانه های خبری یونان، در نظر سنجی که اخیرا در خصوص دیدگاه شهروندان اروپایی در خصوص حمله روسیه به اوکران انجام شده است، یونانیان بیش از دیگر شهروندان اروپایی نگرانی روسیه را برای این تهاجم درک می­کنند. این نظر سنجی از شهروندان  اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان ، هلند و یونان به عمل آمده است. در این مطالعه اگرچه اکثریت شرکت کننده گان با شهروندان اوکراینی اعلام همدردی کرده و تجاوز روسیه  به اوکراین را محکوم می کنند، اما در مجموع ۱۷ درصد آنان موضع و نگرانی روسیه را نیز درک می کنند.

نتایج حاصل از این سنجش دیدگاه، بیانگر آن است که ۳۴ درصد شهروندان یونانی اقدام وموضع روسیه را در حمله به اوکراین را درک می­کنند، این در حالی است که این رقم برای شهروندان هلند به ۹ درصد می­رسد. با این حال، به طور کلی ۶۰ درصد پاسخ دهندگان یونانی، ۷۱ درصد پاسخ دهندگان فرانسوی، ۸۲ درصد پاسخ دهندگان آلمانی و ۸۸ درصد پاسخ دهندگان هلندی حمله روسیه به اوکراین را غیر قابل قبول دانسته و محکوم می­کنند. همچنین ۳۴ درصد پاسخ دهندگان یونانی، ۱۹ درصد پاسخ دهندگان ایتالیایی، ۱۳ درصد پاسخ دهندگان فرانسوی، ۱۱ درصد پاسخ دهندگان آلمانی، ۱۰ درصد پاسخ دهندگان اسپانیایی و ۹ درصد پاسخ دهندگان هلندی این گزینه را انتخاب کرده اند که "این حمله غیر قابل قبول است ولی علت حمله روسیه و نگرانی این کشور را درک می کنند".

در خصوص ایده ارتش مشترک اروپایی و عدم وابستگی به ناتو ۶۳ درصد پاسخ دهندگان یونانی از آن حمایت کردند این در حالی است که تنها ۲۷ درصد پاسخ دهندگان هلندی حامی این طرح بودند. البته پاسخ دهندگان فرانسوی و اسپانیایی نیز با ۵۱ درصد حمایت قوی از این ایده داشتند. در خصوص حمایت از اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا، نظر پاسخ دهندگان یونانی، ۲۱ درصد  پیوستن سریع، ۳۳ درصد پیوستن در طی چند سال آتی و ۳۹ درصد عدم عضویت بوده است که در این خصوص نیز یونان با ۳۹ درصد بیشترین رای منفی را در میان دیگر کشورهای اروپایی داشته است.

باید گفت که درصد قابل توجهی از شهروندان یونان  با توجه به سابقه تاریخی همکاری های نزدیک یونان و روسیه و داشتن مذهب مشترک ارتدکس، دیدگاه مثبتی نسبت به روسیه داشته و خود را مدیون کمک های روسیه در جنگ برعلیه دولت عثمانی  از سال ۱۸۲۱ تا ۱۸۲۶ میلادی می دانند.  همچنین کشیشان  و راهب های معبد و کوه مقدس آتوس ( قدیمی ترین معبد ارتدکس ها) واقع در شمال یونان را اکثراً روس ها تشکیل می­دهند و قبل از ایجاد مشکلاتی در روابط دو کشور بر سر مساله مقدونیه یوگسلاوی سابق( مقدونیه شمالی فعلی) در زمان دولت چپگرای یونان، یعنی حدود سه سال پیش، پوتین هرساله برای دیدار با راهب ها و زیارت به این معبد سفر می کرده است.

با این حال، ناگفته نماند که سیاست های دولت راستگرای فعلی کاملا منطبق بر سیاست های آمریکا بدوه و با آن همراهی کامل دارد، به گونه ای که دولت راستگرای فعلی یونان اولین دولت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتوست که اقدام به ارسال تجهیزات نظامی برای اوکراین کرد و این امر خشم روسیه را برانگیخت.

منبع:

https://www.in.gr/۲۰۲۲/۰۳/۱۷/world/dimoskopisi-politico-۱-stous-۳-ellines-katanooun-tous-logous-gia-ti-rosiki-eisvoli/

کد خبر 11699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =