بر اساس گزارش شبکه رادیویی بایرن، مسلمانان در اروپا و به خصوص آلمان قصد دارند تا در شبکه‌های اجتماعی نشان دهند که ماه رمضان، بورکینی و حجاب چه نقشی در زندگی آنها دارد.

شبکه رادیویی بایرن، به تازگی، گزارشی از فعالیت‌های مسلمانان آلمانی در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب تهیه کرده است. براساس این گزارش، مسلمانان در اروپا و به خصوص آلمان قصد دارند تا در شبکه‌های اجتماعی نشان دهند که ماه رمضان، بورکینی و حجاب چه نقشی در زندگی آنها دارد. آنها با اشتراک‌گذاری عکس‌هایی از زندگی روزانه یا یک مراسم عروسی سنتی، تصویری جدید از زندگی مسلمانان را به اروپاییان نشان می‌دهند. کبری، زنی مسلمان است که بخش‌هایی از زندگی روزانه‌اش در برلین را برای کاربران شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد. این زن جوان، ۲۰ هزار دنبال‌کننده در یوتیوب و ۱۶۵ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد. او در همه عکس‌ها و فیلم‌ها، با روسری و لباس‌های کاملا پوشیده‌ دیده می‌شود. عکس‌های او، صحنه‌هایی از زندگی روزانه زنی مسلمان در آلمان را نشان می‌دهند. البته در کنار این‌ عکس‌ها، او محصولاتی مانند تلفن‌ همراه، دکوراسیون خانه و ... را نیز تبلیغ می‌کند. مروه کاییکچی، یکی دیگر از مسلمانان فعال در شبکه‌های اجتماعی درباره اینفلوئنسرهای مسلمان می‌گوید:« بلاگرهایی مانند سمیه کوکتان، ندا پوسپیتا یا امیرا هارون تنها چند نفر از هزاران اینفلوئنسرهای مسلمان در آلمان و اروپا هستند. این گروه با انتشار تصاویری از مراسم عروسی مسلمانان در نقاط مختلف، نمایش پوشش اسلامی و حتی شیوه نمازخواندن سعی دارند تا کاربران شبکه‌های اجتماعی را با فرهنگ اسلامی بیشتر آشنا کنند.» مروه کاییکچی ۲۵ ساله، ۲ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام و ۵ هزار دنبال‌کننده در توییتر دارد. مروه امیدوار است که یک روز، همه مسلمانان در آلمان بتوانند زندگی عادی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، بدون آنکه مورد قضاوت و پیش‌داوری سایر اعضای جامعه قرار گیرند. او سعی می‌کند با تصاویر و پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی در این باره فرهنگ‌سازی کند. براساس گزارش شبکه رادیویی بایرن، فعالیت‌های مسلمانان آلمان در شبکه‌های اجتماعی تنوع بسیاری دارد. گروه‌های سلفی تا طرفداران اسلام لیبرال در فضای نت فعالیت دارند. هر چند به نظر نمی‌رسد که این گروه‌ها طرفداران زیادی داشته باشند. به طور مثال، یکی از واعظان سلفی که در یوتیوب فعالیت دارد، تنها توانسته ۷۰۰ نفر را جذب کند. امانی ابوزهرا، نویسنده و فلسوف اتریشی که در شبکه‌های اجتماعی فعالییت زیادی دارد، در این باره می‌گوید:« گروه‌هایی مانند بنیادگرایان و طرفداران اسلام لیبرال نتوانسته‌اند به اندازه جریان اصلی اسلام در شبکه‌های اجتماعی محبوبیت کسب کنند.» این نویسنده جوان که تحصیلات خود را در حوزه فلسفه و آموزش در وین به پایان رسانده است، در تمام عکس‌هایش در اینستاگرام روسری به سر دارد. با این وجود، او کمتر درباره حجاب در اینستاگرام می‌نویسد، نوشته‌های او بیشتر پیرامون حقوق زنان، تغییرات آب و هوایی و زندگی روزمره است. ابوزهرا در حال حاضر ۴۵۰۰ دنبال‌کننده دارد. او درباره حضور مسلمانان در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید:« اکثر مسلمانان خوشحالند که جریان اصلی اسلام طرفداران زیادی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده است. زیرا این جریان می‌تواند واقعیت زندگی مسلمانان را به جامعه اروپایی نشان دهد.» او اضافه می‌کند:« تعداد زیادی از زنان مسلمان در آلمان و اروپا کار می‌کنند و آموزش نیز نقش مهمی برای مسلمانان دارد. این مسائل در شبکه‌های اجتماعی بسیار مطرح می‌شود. اما آنچه بیش از همه در شبکه‌های اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرد، تصویر زنان افغانستان است. از نگاه من، تصویر زنان افغانستان در شبکه‌های اجتماعی با واقعیت آنها تفاوت زیادی دارد.» ابوزهرا می‌گوید:«به نظر من مهم است که زندگی واقعی مسلمانان در شبکه‌های اجتماعی نمایش داده شود. مشکل اصلی ما این است که گروه‌هایی که تحت عنوان لیبرال، بنیادگرا و یا غیره فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند زندگی واقعی مسلمانان را به جامعه نشان دهند. در عین حال، زندگی مسلمانان در اروپا با تصاویری که رسانه‌های رسمی کشورها از آنها پخش می‌کنند، تفاوت زیادی دارد. آنها نیز مانند سایر شهروندان اروپایی در کنار دغدغه‌های مذهبی، ورزش می‌کنند، به سفر می‌روند و در فعالیت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی حضور دارند.»

منبع:

https://www.br.de/nachrichten/kultur/mehr-als-kopftuchtutorials-europaeische-muslime-auf-social-media,RWTBgme

کد خبر 1291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =