فعالیتهای آموزشی سایر کشورها در گرجستان

در حال حاضر زبانهای چینی، ترکی، فرانسوی و انگلیسی در دانشگاه های گرجستان به عنوان رشته تدریس و یا به صورت زبان انتخابی آموزش می شود. زبان های دیگری همچون زبان فرانسوی و انگلیسی تقریبا در تمامی دانشگاههای دارای دانشکده علوم انسانی در سه سطح (لیسانس/فوق لیسانس/دکتری) تدریس می شود.

فعالیتهای آموزشی سایر کشورها در گرجستان

فعالیت در دانشگاهها:

در حال حاضر زبانهای چینی، ترکی، فرانسوی و انگلیسی در دانشگاه های گرجستان به عنوان رشته تدریس و یا به صورت زبان انتخابی آموزش می شود. زبان های دیگری همچون زبان فرانسوی و انگلیسی تقریبا در تمامی دانشگاههای دارای دانشکده علوم انسانی در سه سطح (لیسانس/فوق لیسانس/دکتری) تدریس می شود.

- زبان ترکی در چندین دانشگاه از جمله دانشگاه دولتی تفلیس، دانشگاه دولتی ایلیا، دانشگاه دولتی اکاکی تسرتلی (کوتایسی)، دانشگاه گرجستان، دانشگاه آزاد تفلیس به عنوان رشته تدریس می شود و با حمایت بسیاری از طرف کشور ترکیه از نظر کمک هزینه تحصیلی برخوردار است و برای دانشجویان و فراگیران زبان ترکی دوره های کوتاه مدت و بلندمدت،تورهای تفریحی،آموزشی و فرصتهای مطالعاتی با بهترین امکانات برگزار می نماید.

اساتید آموزش زبان ترکی در تفلیس از موسسه یونس امره تامین می شود و در دانشگاه کوتایسی استاد اعزامی مستقر می باشد.شایان ذکر است ترکها به لحاظ هم مرز بودن با گرجستان با دانشگاه و مدارس باتومی نیز همکاری نزدیک و گسترده ای دارند لذا از نظر تامین استاد مشکلی ندارند و دوره های آموزشی متنوعی را برگزار میکنند.

ترکیه همچنین در دانشگاههای دولتی تفلیس،ایلیا و کوتایسی دارای اتاق می باشد .

  - زبان چینی به عنوان رشته مستقل در دانشگاه آزاد تفلیس تدریس می شود و رشته روابط بین الملل درس آموزش ربان چینی اجباری دارند.همچنین کشور چین در دانشگاههای گرجستان کرسی ندارد.

-ژاپن نیز در دانشگاههای دولتی تفلیس و آزاد گرجستان دارای اتاق است و زبان ژاپنی به عنوان زبان اختیاری تدریس می شود و کلیه نیازهای مربوط به اتاقهای را فراهم نموده و منتخبین دوره ها را نیز با تامین کلیه هزینه ها بورسیه می نماید.

فعالیت در مدارس:

- زبان آلمانی به عنوان زبان دوم در مدارس دولتی شماره 51 ، 195 و مدرسه گرجی-آلمانی "سخیوی"

- زبان انگلیسی در اکثریت مدارس عمومی گرجستان به عنوان زبان دوم تدریس می شود و درس اجباری است.

- دیگر زبان های غربی همچون فرانسوی در برخی مدارس به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی تدریس می شوند.

- زبان ترکی در مدارس دولتی شماره: 71، 54، 178، 31 تفلیس ، مدرسه گرجی-آلمانی "سخیوی" و مدرسه بین المللی معارف ترکیه.

- زبان چینی در مدرسه هزاره تفلیس.

- سایر زبانهای شرقی نیزدر برخی مدارس به صورت اختیاری تدریس می شوند و از طریق کشور ها و سفارتخانه های مربوطه حمایت می شوند.

موسسات و مراکزآموزشی فعال در گرجستان:

موسسات و انستیتوهای مختلفی در گرجستان فعالیت دارند که یکی از فعالیت های اصلی آنها، گسترش زبان و فرهنگ می باشد. بعضی از موسسات بین المللی معتبر که در گرجستان فعالیت گسترده ای را دارند به شرح ذیل می باشند:

-موسسه یا انستیتوی فرانسوی در گرجستان

انستیتوی فرانسوی از سال 2002 در گرجستان فعالیت می کند. این موسسه وارث مرکز فرهنگی فرانسوی الکساندر دوما است.زمینه های فعالیت: ارتقاء آموزش زبان فرانسوی؛ بورسیه تحصیلی در فرانسه و حمایت از همکاری دانشگاهی؛ شرکت در رویدادهای مهم فرهنگی در گرجستان.

-مدرسه بین المللی معارف ترکیه

در دسامبر سال 2019 ، مولود چاوش اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در چارچوب سفر رسمی خود به گرجستان، مدرسه بین المللی معارف را در تفلیس افتتاح کرد. این مدرسه شامل کلیه مقاطع تحصیلی است: مهد کودک ، ابتدایی، متوسطه و دبیرستان .

-موسسه یونس امره در تفلیس

-مؤسسه یا انستیتوی کنفوسیوس در دانشگاه آزاد تفلیس

-شعبه  شورای انگلیس (British Council) در گرجستان

فعالیتهای آموزشی آمریکا در گرجستان:

گروههای هدف ایالات متحده آمریکا در گرجستان جامعه علمی(اساتید،دانشجویان،دانش آموزان و...)و نخبگان فرهنگی،جوانان و بانوان است که آموزش از طریق دانشگاهها و مراکز علمی و آموزشی ذیل انجام می شود:

-دانشگاه آمریکایی گرجستان( در رشته های بازرگانی،پزشکی،حقوق،علوم انسانی،هنرهای آزاد وIT)

-دانشگاه ایالتی سن دیگو(با همکاری دانشگاههای دولتی تفلیس،گرجستان و دولتی ایلیا  در رشته های برق کامپیوتر و شیمی)

-مدرسه بین المللی تفلیس(علاوه بر انگلیسی ،زبانهای روسی ، فرانسه و گرجی هم تدریس می شود)

-مدرسه اروپایی(زبان آمریکایی و گرجی)

دبیرستان آمریکایی(کلیه فعالیتهای آموزشی بر پایه سیستم آموزشی آمریکا بنا شده است)

-دبیرستان گرجی-آمریکایی(زبان گرجی و آمریکایی)

-مرکز آموزش زبان آمریکایی(ارائه خدمات آمادگی برای آزمونهای بین المللی)

گوشه های آمریکا :

ایالات متحده دارای 9 گوشه در سراسر گرجستان است که خدمات و فعالیتهای آنها در حوزه های ذیل انجام می شود:

-ارائه خدمات آموزش عالی به علاقمندان تحصیل در آمریکا و گرجستان

-خدمات کتابخانه ای و فعالیتهای فرهنگی،هنری و مشاوره

-آموزش زبان انگلیسی

-ارائه برنامه های علمی،فنی،مهندسی و ریاضیات

-خدمات گوشه های آمریکا در قالب یک سازمان با شریک محلی ارائه میگردد.

-گوشه های آمریکا مجموعه ای از زبان انگلیسی شامل داستانهای آمریکایی و کتابهای مرجع  در مورد آمریکا، اطلاعات تاریخی،فرهنگی،اجرای موسیقی و نمایش فیلم های آمریکایی است.

شوراهای آمریکایی در گرجستان

شوراهای آمریکایی از اوایل دهه 1990 فرصت های مبادله را برای دانشجویان، دانش پژوهان و متخصصان گرجستانی و آمریکایی تسهیل کرده است. تقریباً 80 دانش آموز دبیرستانی و شش متخصص هر ساله از طریق برنامه هایی که توسط American Councils برگزار می شود، از گرجستان به ایالات متحده سفر می کنند. آمریکایی ها به گرجستان می آیند تا زبان ها را مطالعه کنند و تحقیقاتی را برای توسعه مهارت های حرفه ای از طریق دوره های کارآموزی و برای شرکت در برنامه صلح و امنیت قفقاز جنوبی که توسط شوراهای آمریکایی تحصیل در خارج از کشور سازماندهی شده است، انجام دهند. شوراهای آمریکایی گرجستان همچنین یک مرکز منطقه ای برای برنامه تبادل فارغ التحصیلان  مدارس است و اغلب میزبان رویدادهای منطقه ای یا کنفرانس های سالانه است.

مرکز آزمونی پرومتریک (The Prometric Testing Center ) شوراهای آمریکایی در گرجستان در بین 20 مرکز برتر جهان (از بیش از 500) رتبه بندی شده است، و مرکز زبان آمریکایی تفلیس دوره های ESL و آمادگی برای آزمون را ارائه می دهد.

فعالیتهای آموزشی آلمان در گرجستان:

انستیتوی گوته آلمان یک موسسه آموزشی و فرهنگی غیرانتفاعی است که وظیفه آن گسترش زبان و فرهنگ آلمانی درخارج از کشور است.این موسسه یک شریک مهم و قابل اعتماد برای همه علاقه مندان به زبان آلمانی می باشد. آموزش زبان آلمانی را در کشورهای خارجی از جمله گرجستان را ترویج می کند و در همکاری های فرهنگی بین المللی مشارکت فعال دارد. برنامه های فرهنگی و آموزشی موسسه گوته، گفتگوی میان فرهنگ ها را تقویت نموده و امکان مشارکت در این فرایند را فراهم می کند.

اهداف موسسه گوته در گرجستان عبارتند از:

-ایفای نقش میانجی و مشارکت بین کشورهای آلمان در قفقازجنوبی(گرجستان ، ارمنستان و آذربایجان) در زمینه های آموزشی - فرهنگی

-ایجاد علاقه و شناخت به آلمان و حفظ آن.

-ارائه اطلاعات در مورد آلمان در قفقازجنوبی؛

-ترویج مطالعه و آموزش زبان آلمانی ؛

-ترویج گفتگوی بین فرهنگ های اروپایی و ماورای قفقاز.

موسسه گوته یک برنامه متمایز برای یادگیری زبان آلمانی در تمام مقاطع تحصیلی مدارس گرجی از دبستان تا دبیرستان ، برای دانش آموزان با استفاده از روش های نوین آموزش ارائه می دهد ؛ و در چارچوب برگزاری دوره های آموزش زبان آلمانی، سمینارها و برنامه های مختلفی  فرهنگی و آموزشی را برای معلمان زبان آلمانی ارائه می کند و همچنین با همکاری شرکای خود از اجرای پروژه های ملی و بین المللی آموزش زبان آلمانی و اصلاحات آموزشی حمایت و پشتیبانی می کند ؛ حفظ و تقویت هویت، زبان و فرهنگ اقلیت های آلمانی مقیم گرجستان را نیز عهده دار است .

این موسسه اطلاعاتی در مورد جنبه های فعلی زندگی فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی آلمان به مخاطبان ارائه می دهد ، این مرکز با شرکای خود ، زمینه تبادل اطلاعات و همکاری  ادبی و برنامه های تبادلی حرفه ای در قفقاز جنوبی را تسهیل می‏کند. هر فردی که علاقه مند به آلمان است، می تواند از کتب و محصولات رسانه ای کتابخانه آلمانی ویلهلم فون هومبولت بهره مند شود. موسسه گوته تفلیس یکی از مهمترین موسسات در زمینه مبادلات فرهنگی بین کشورهای قفقاز جنوبی و آلمان است.

برنامه های موسسه گوته آلمان در گرجستان

  1.   آموزش زبان آلمانی در مهد کودک ها - با همکاری دانشگاه ایلیا

در این برنامه گوته دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ایلیا را برای تدریس زبان آلمانی در مهد کودک ها آماده می کند. دانشجویان پس از معرفی نظری و سمینارهای عملی،دوره کارآموزی را در مهد کودک های گرجستان انجام می دهند.

  1.  اعطای بورس تحصیلی برای معلمان آلمانی (دوره های روش شناسی و آموزش زبان) در آلمان

موسسه گوته تفلیس بورس تحصیلی به دانشجویان ممتاز ، آلمانی آموزان و معلمان زبان آلمانی را برای شرکت در دوره های زبان آموزی و سمینارهای توسعه حرفه ای (به عنوان مثال مطالعات فرهنگی ؛ نظریه و عمل آلمانی به عنوان یک زبان خارجی) در آلمان ارائه می دهد و در اعزام آنها به آلمان مشارکت و همکاری می کند .

  1.  دوره های آموزش زبان آلمانی در تفلیس

گوته دوره های آلمانی را در همه سطوح  مخاطبان بویژه برای نوجوانان و کودکان ارائه می دهد در این ارتباط   حدود 1600 منابع آموزشی مکتوب(برای کودکان،نوجوانان و بزرگسالان) تهیه کرده که ، در کلاسهای مدرن آموزش زبان ارائه می گردد.معلمان گوته متخصصان بسیار واجد شرایط هستند و به طور مداوم کیفیت دوره های آموزشی و دوره های دانش افزایی مدرسان زبان ارزیابی می شود و طیف گسترده ای از دوره ها را در یک محیط یادگیری مجازی را به مخاطبان گرجی و غیر گرجی ارائه می دهند.

  1.  برگزاری آزمون های بین المللی زبان آلمانی

موسسه گوته بیش از 2000 گواهینامه شرکت در آزمون زبان آلمانی را در سال صادر می کند ؛ امتحانات زبان آلمانی در سراسر جهان کاملاً شناخته شده است و گواهینامه های مربوطه توسط کارفرمایان و موسسات آموزشی بیشتر در بسیاری از کشورها به عنوان مدرک تعیین صلاحیت پذیرفته می شوند.

  1. برنامه آموزش زبان آلمانی ویژه مدرسان زبان آلمانی

برنامه دوره های دانش افزایی مدرسان زبان آلمانی با همکاری دانشگاه ایلیا از سال 2014 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد . موسسه گوته برای معلمان مدارس در گرجستان  شرکت کننده در دروه های گواهینامه آزمون صادر می کند همچنین سمینارهای توسعه حرفه ای معلمان به زبان آلمانی به عنوان یک زبان خارجی را در "خانه معلم گرجستان" ارائه می دهد. دوره های آمادگی ویژه مدرسان زبان آلمانی هر ساله قبل از امتحانات تأیید و انتخاب مدرسان جدید برگزار می شود.

6-برنامه های فرهنگی برای زبان آموزان و معلمان آلمانی

گوته برای دانش آموزان مدارس ، دانشجویان دانشگاه ها ، و مدرسان گرجی زبان آلمانی به طور مستمر در طول سال برنامه های فرهنگی ازجمله نمایشگاه ها، کنسرت های موسیقی برگزار می کند.

موسسه تبادلات دانشگاهی آلمان (DAAD) در تفلیس

موسسه تبادلات دانشگاهی آلمان (DAAD) در تفلیس از سال 1988 در گرجستان فعالیت خود را آغاز کرده است. در سال 2004 مرکز اطلاع رسانی موسسه تبادلات دانشگاهی آلمان (DAAD) در تفلیس افتتاح شد ؛ دفتر این موسسه در محل موسسه گوته واقع شده است.فعالیت های اصلی مرکز اطلاع رسانی سرویس تبادل دانشگاهی آلمان عبارتند از :

  •     ارائه اطلاعات و مشاوره در مورد فرصت های مطالعاتی وتحقیقاتی درآلمان
  •     برنامه های کمک هزینه تحصیلی و اعطای کمک های مالی DAAD درآلمان
  •     همکاری با مؤسسات آموزش عالی گرجستان و آلمان، مشاوره برای اجرای برنامه های مشارکت
  • همکاری با سفارت آلمان در گرجستان و کلیه سازمان های آلمانی مرتبط با آموزش
  •  سازماندهی و اجرای دوره های آموزشی پیشرفته برای دانشجویان و مدرسین.
  •     سازماندهی مسابقات برای برنامه های بورسیه تحصیلی DAAD

درحال حاضر این موسسه با دانشگاه دولتی ایوانه جاواخویشویلی تفلیس، دانشگاه دولتی آکاکی تسرتلی شهر کوتایسی ،دانشگاه دولتی فنی گرجستان ، دانشگاه دولتی ایلیا از طریق کرسی های مطالعات آلمانی همکاری دارد .

تدوین  راهبرد آموزش زبان انگلیسی در آموزش عمومی گرجستان توسط شورای انگلیس

شورای بریتانیا راهبردی را برای آموزش زبان انگلیسی در بخش آموزش عمومی گرجستان تدوین کرده است که هدف آن تقویت این زبان و ارتقای پیشرفت حرفه ای معلمان انگلیسی است. توجه به این نکته مهم است که استراتژی آموزش زبان انگلیسی در آموزش عمومی در استراتژی ملی واحد آموزش و علم برای سال‌های 2022-2032 تعیین شده است.سند راهبرد آموزش زبان انگلیسی در آموزش عمومی شامل توصیه‌هایی برای اصلاح سیستم‌های آموزش عمومی و توسعه شیوه‌های موثر ELT است.بر اساس هدف بلندمدت سند راهبردی، تا 10 سال آینده تمامی دانش آموزان باید در سطح B2 به زبان انگلیسی و تمامی معلمان در سطح C1 مسلط باشند.

تعداد دانشجویان خارجی در گرجستان


در سال های اخیر، تعداد دانشجویان خارجی در گرجستان افزایش یافته است. از سال تحصیلی 2013-2014 تا سال تحصیلی 2021-2022، تعداد آنها از 3525 به 17139 افزایش یافته است که نشان دهنده میانگین نرخ رشد سالانه 22٪ است.سهم دانشجویان خارجی در میان تعداد کل دانشجویان گرجستان نیز طی مدت مشابه رشد چشمگیری داشته است و از 2.9 درصد به 10.3 درصد رسیده است.

در مقایسه با پویایی دانشجویان خارجی سایر کشورها، افزایش نرخ تحرک ورودی گرجستان قابل توجه بوده است. برای روشن‌تر شدن، نرخ تحرک ورودی یک شاخص یونسکو است که به عنوان تعداد دانشجویان خارج از کشور که در یک کشور خاص تحصیل می‌کنند، تعریف می‌شود که به صورت درصدی از کل ثبت‌نام دوره سوم در آن کشور بیان می‌شود. از سال 2015 تا 2019، امتیاز گرجستان برای شاخص نرخ تحرک ورودی از 3.7 به 8.1 افزایش یافته است. در سال 2019، گرجستان در بین 94 کشور در رتبه 32 قرار گرفت و از رتبه 55 در سال 2015 به طور قابل توجهی صعود کرد.

کرسی های ایرانشناسی ، اتاقهای ایران و مدارس فارسی آموز در گرجستان:

الف- در حال حاضر کرسی های ایرانشناسی با حضور دانشجویان این رشته در سه دانشگاه زیر فعال هستند:

- دانشگاه دولتی ایوانه جاواخیشویلی تفلیس (کرسی مطالعات ایرانشناسی) -با تعداد 24 دانشجوی رشته ایران شناسی در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد ودکترا

- دانشگاه دولتی اکاکی تسرتلی کوتایسی (کرسی زبان فارسی و مطالعات ایرانشناسی) -با تعداد 18 دانشجوی رشته ایران شناسی در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد ودکترا

- دانشگاه گرجستان (کرسی ایران‌شناسی شاخه‌ی شرق‌شناسی) -با تعداد 6 دانشجوی رشته ایران شناسی در مقطع کارشناسی

شایان ذکر است کرسی و رشته ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایلیا به دلیل عدم جذب دانشجو به دلیل غیرحضوری شدن دانشگاهها و نیز تاثیر کرونا از بهمن ماه 1400 تعطیل شده است.لیکن با هماهنگی با رییس کرسی و برنامه ریزی انجام شده و اعطاء بسته های تشویقی به دانشجویان متضاضی ،امیدواریم که فعالیت این کرسی با جذب دانشجویان جدید مجددا  از سر گرفته شود.

ب- در حال حاضر در چهار مدرسه شماره 1، 51 ، 55 و 195 تفلیس، زبان فارسی با تعداد 77 فارسی آموز آموزش داده می شود.

ج-در حال حاضر تعداد 11 اتاق ایران در دانشگاهها ،مدارس و مراکز علمی و پژوهشی گرجستان به شرح زیر فعال هستند.

1-دانشگاه دولتی ایوانه جاواخیشویلی تفلیس 2- دانشگاه دولتی اکاکی تسرتلی کوتایسی 3- دانشگاه دولتی ایلیا 4- دانشگاه گرجستان 5- انستیتو شرق‌شناسی گرجستان 6- دانشگاه آزاد گرجستان 7- دانشگاه بین‌المللی قفقاز گرجستان 8- مدرسه دولتی شماره‌ یک تفلیس 9- مدرسه دولتی شماره‌  51 تفلیس 10- مدرسه دولتی شماره‌  55 تفلیس 11- مدرسه‌ی دولتی شماره‌  195تفلیس.

منبع:تهیه و تنظیم رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران تفلیس

تاریخ:1401/6/25

کد خبر 13443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =